Je to možná ten nejhezčí „kombík“ v Ženevě 2016 a smysluplnější věc než cokoli, co hraničí s kategorií supersportů. Nové gran turismo Ferrari GTC4 Lusso nabízí vášeň i praktičnost.
Ono vlastně nové není. Je to spíš facelift, ale tím, že Italové mu dali fungl nové jméno, tak nové je.
Ve Ferrari už několikrát jasně řekli, že nikdy nevyrobí něco jako SUV, ale protože si trh žádá větší auta, ve kterých si aspoň něco odvezete, tak v Maranellu dělají gran turisma.
Jejich auta mají kontroverzní design, hrabou na všechna kola, nechybí obrovský výkon i objem motoru trendu donwsizingu navzdory a reálně se do něj vejdou opravdu čtyři lidé a menší lyže. Pořád to je ale „normální“ ferrari na cesty i na hory…
Kdysi a teď
Začalo to před 12 lety. Chvíli po miléniu vznikl zvenku luxusní, uvnitř prostorný grand tourer (italsky gran turismo) Ferrari 612 Scaglietti. Byla to revoluční záležitost za nějakých 6 500 000 korun v základu s šestilitrovým 12válcem.
Jeden kus si koupil i Sylvester Stallone. Bylo pojmenované po fenomenálním Sergio Scagliettim, a když v roce 2011 tenhle designér ve věku 91 let zemřel, v ten samý rok se přestal vyrábět jeden z nejprostornějších maranellských skvostů vůbec.
Nahradil ho model Ferrari FF. Další velké GT, s dalším V12 za podobných 7 000 000 korun. FF se překládalo jako „Ferrari Four“ – tedy čtyři sedadla i pohon čtyř kol.
Dostal karosérii shooting brake a právě díky ní se dalo na zadních sedadlech i sedět a opravdu se s ním dalo jezdit celý rok i třeba k zasněženým vrcholkům Alp, anebo do Beskyd…
Grand gran turismo
Uběhlo pět let a Ferrari FF se dočkalo faceliftu. Vlastně FF oficiálně zaniká, teď je tu GTC4 Lusso, další rodinné ferrari, další nejpraktičtější kousek automobilky, další 12válec, další čtyřmístňák, další shooting brake a další čtyřkolka.
Změnil se interiér a lehce narostly hodnoty. Už tak impozantní výkon ještě narostl o 29 koní (690 k) a točivý moment stoupl o 14 Nm (697 Nm).
Síla je přenášena skrze specifický systém pohonu na všechna čtyři kola a dvouspojková převodovka se stará o zkrácení doby potřebné k akceleraci na stovku. Ta se zkrátila o 0,3 sekundy, zato maximálka zůstala na 335 km/h.
Zrychlení je na gran turismo omračující, když ho chcete. A vy ho chcete, protože je to Ferrari a protože slyšet burácejících 12 válců je něco, jako stát na loďce pod Niagarskými vodopády.
Neuklouzne…
Ono se možná může zdát, že spojení Ferrari do hor je mimo mísu. Není. Protože kromě toho, že všechna ta čtyři kola zabírají a hrabou na asfaltu, je tu novinka, že umí i zatáčet.
Jde o řízení všech čtyř kol, je založeno na čtvrté generaci systému Slip Side Control a jmenuje se to 4RM-S. Ve Ferrari tvrdí, že díky tomu můžete hodit za hlavu chmury ze zasněžených nebo namrzlých silnic.
A to podtrhuje úplně nový multimediální systém s 10,25palcovou HD obrazovkou. Ferrari se připojuje k trendu minimalizace tlačítek a maximální jednoduchosti, takže přes dotykový displej ovládáte všechno.
Novinkou je i druhý, menší displej před spolujezdcem – to, aby viděl veškeré důležité provozní detaily. GTC4 Lusso se představilo v plné kráse v Ženevě a na trhu bude napřesrok.