Skip to content

Eurotunel: Suchou nohou na Britské ostrovy!

Velká Británie je sice evropská země, ale jakoby do Evropy až zas tolik nepatřila. Její ostrovní poloha jí v historii několikrát uchránila před invazí a na evropské záležitosti hledí Britové trochu odtažitě, čehož jsme svědky i v současnosti.

Nicméně, od roku 1994 je Británie se zbytkem Evropy fyzicky spojena. Právě tehdy byl uveden do provozu tunel pod kanálem La Manche, který spojil anglické Folkestone a francouzské Calais.

Eurotunel, jak se spojení mezi Británií a Francií nazývá, je dlouhý 50 kilometrů a je položen v hloubce 45 metrů pod mořským dnem. Cesta mezi oběma zeměmi se díky tunelu zkrátila na 35 minut.

02
Plány spojit Anglii a Francii tunelem jsou staré již několik set let.

O spojení mezi Británií a Francií se hovořilo již desítky let. Ale až v roce 1986 britská a francouzská vláda výstavbu tunelu definitivně posvětila. Stavět se začalo již o rok později. Razící stroje vyrazily na cestu nejprve z anglického a po třech měsících i z francouzského pobřeží.

Výstavba podmořského tunelu nebyla žádná legrace. Stroje japonské výroby postupovaly vrstvou křídového slínu, tedy horninou, která vodu nepropustí. Ražení jednoho kilometru trvalo celý měsíc. Razící stroje nebyly žádné drobečky, jejich průměr dosahoval téměř devíti metrů a zuby na otočném štítu byly vyrobeny z ušlechtilé oceli, kterou ještě navíc zpevnil wolfram.

Aby stroje při ražbě držely správný směr, byly řízeny nejen pomocí počítače, ale inženýři je ovládali i lasery.

03
Eurotunel z britské strany.

Hrubá výstavba tunelů zabrala tři roky. V listopadu 1990 se Francouzi a Britové k sobě při ražbě servisního tunelu přiblížili na vzdálenost sta metrů. Poté byl ručně vyhlouben malý tunel a 1. prosince 1990 se obě party poprvé setkaly.

K proražení obou železničních tunelů, které mají průměr 7,6 metru, došlo o rok později. Na dvou místech se koleje křižují. V případě, že je jeden tunel uzavřený, tak právě zde mohou vlaky změnit kolej.

V tu chvíli se otevřou obrovská železná vrata, která umožňují přejezd soupravy z jedné koleje na druhou. Třetí tunel je služební a má šířku necelých pěti metrů. Ostění těchto tunelů tvoří na 750 000 betonových dílců.

04
Tunel je dlouhý 50 km, z toho 38 km je pod mořským dnem. Průměrná hloubka je 45 m pode dnem moře.

Tím ovšem práce zdaleka nekončily. Bylo nutné položit koleje, inženýrské sítě a další nezbytnosti. Stavbu v té době provázelo mnoho komplikací, propukaly zde požáry, dodavatelé nebyli schopni splnit nasmlouvané lhůty, scházely finance a bohužel došlo i k obětem na životech – při výstavbě zahynulo 10 dělníků, většina při počáteční fázi ražby Zodpovědní pracovníci se při stavbě tunelu pod Lamanšským průlivem dopustili i několika chyb.

Zvolili složité elektronické vybavení nových vlakových souprav, které byly špatně kompatibilní s vybavením kontrolních a řídících systémů tunelu. Omylem bylo také to, že se namísto zkušených strojvedoucích začali školit noví.

05
Od dokončení Gotthardského tunelu v červnu 2016 je Eurotunel třetím nejdelším železničním tunelem na světě, po zmíněném švýcarském Gotthardském tunelu (57 km) a japonském tunelu Seikan (54 km).

Tak se stalo, že k slavnostnímu otevření Eurotunelu došlo až 6. května 1994. Tunel oficiálně pokřtila britská královna Alžběta II. a tehdejší francouzský prezident François Mitterrand. Do plného provozu však Eurotunel přešel až 14.

listopadu 1994. Tunel je z bezpečnostních důvodů koncipován jako železniční. Eliminuje se tak riziko automobilových havárií, které v tunelech mohou mít zvláště fatální důsledky. Motoristé tak využívají podmořskou kyvadlovou železniční dopravu.

Speciální vagóny převážejí jak osobní automobily, tak i autobusy či kamiony. Cesta z Londýna do Paříže suchou nohou tak trvá tři hodiny. Pod mořem vlaky sviští rychlostí 160 kilometrů v hodině, na ostatních úsecích je jejich rychlost téměř dvojnásobná.

Foto: Pinterest, Voestalpine, The Independent
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Lifestyle
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Když delfín bojuje: Trénují velmoci vodní savce k válce?
enigmaplus.cz

Když delfín bojuje: Trénují...

Jsou roztomilí, hraví, společenští, ohromně inteligentní a pod...
Akustická kočka: Pokusy s odposlouchávacím zařízením, které má svoji hlavu
enigmaplus.cz

Akustická kočka: Pokusy s...

Posedlost amerických tajných služeb zdokonalováním...
Blue Mauritius Gold v českých barech
iluxus.cz

Blue Mauritius Gold v...

Spisovatel Mark Twain napsal: „Bůh prý nejdříve...
Brána do vesmíru otevřena
21stoleti.cz

Brána do vesmíru otevřena

Co jsou exoplanety, jak můžeme zkonstruovat a...
Mrkvovo-dýňová kaše
nasehvezdy.cz

Mrkvovo-dýňová kaše

Přílohovou kaši můžete udělat i z jiné zeleniny...
Šílený vědec Herbert Bruno Gerstner v Německu zabíjel děti, v USA onkologicky nemocné
enigmaplus.cz

Šílený vědec Herbert Bruno...

Za války prováděl brutální experimenty, při kterých...
Zámek Hrubá Skála: Po stopách Bajaji
epochanacestach.cz

Zámek Hrubá Skála: Po...

Zámek, ležící nedaleko...
Muzeum Čtyřlístku
epochanacestach.cz

Muzeum Čtyřlístku

Zavítejte do Třeskoprsk,...
Až u 40 % lidí probíhá fibrilace síní bez příznaků
21stoleti.cz

Až u 40 % lidí probíhá fibrilace...

Fibrilace síní neboli česky míhání síní patří v současné...
Zahrada se zabarvuje
nasehvezdy.cz

Zahrada se zabarvuje

V polovině říjnu zahrada vydává své poslední...
Interiér s dekorem kamene
rezidenceonline.cz

Interiér s dekorem kamene

Návrat k tradicím, přírodě a touha po příjemně...
Zvířata ohrožená ohněm
epochalnisvet.cz

Zvířata ohrožená ohněm

Na přelomu roku 2019 a 2020 zasáhly Austrálii...