Skip to content

Eurotunel: Suchou nohou na Britské ostrovy!

Velká Británie je sice evropská země, ale jakoby do Evropy až zas tolik nepatřila. Její ostrovní poloha jí v historii několikrát uchránila před invazí a na evropské záležitosti hledí Britové trochu odtažitě, čehož jsme svědky i v současnosti.

Nicméně, od roku 1994 je Británie se zbytkem Evropy fyzicky spojena. Právě tehdy byl uveden do provozu tunel pod kanálem La Manche, který spojil anglické Folkestone a francouzské Calais.

Eurotunel, jak se spojení mezi Británií a Francií nazývá, je dlouhý 50 kilometrů a je položen v hloubce 45 metrů pod mořským dnem. Cesta mezi oběma zeměmi se díky tunelu zkrátila na 35 minut.

02
Plány spojit Anglii a Francii tunelem jsou staré již několik set let.

O spojení mezi Británií a Francií se hovořilo již desítky let. Ale až v roce 1986 britská a francouzská vláda výstavbu tunelu definitivně posvětila. Stavět se začalo již o rok později. Razící stroje vyrazily na cestu nejprve z anglického a po třech měsících i z francouzského pobřeží.

Výstavba podmořského tunelu nebyla žádná legrace. Stroje japonské výroby postupovaly vrstvou křídového slínu, tedy horninou, která vodu nepropustí. Ražení jednoho kilometru trvalo celý měsíc. Razící stroje nebyly žádné drobečky, jejich průměr dosahoval téměř devíti metrů a zuby na otočném štítu byly vyrobeny z ušlechtilé oceli, kterou ještě navíc zpevnil wolfram.

Aby stroje při ražbě držely správný směr, byly řízeny nejen pomocí počítače, ale inženýři je ovládali i lasery.

03
Eurotunel z britské strany.

Hrubá výstavba tunelů zabrala tři roky. V listopadu 1990 se Francouzi a Britové k sobě při ražbě servisního tunelu přiblížili na vzdálenost sta metrů. Poté byl ručně vyhlouben malý tunel a 1. prosince 1990 se obě party poprvé setkaly.

K proražení obou železničních tunelů, které mají průměr 7,6 metru, došlo o rok později. Na dvou místech se koleje křižují. V případě, že je jeden tunel uzavřený, tak právě zde mohou vlaky změnit kolej.

V tu chvíli se otevřou obrovská železná vrata, která umožňují přejezd soupravy z jedné koleje na druhou. Třetí tunel je služební a má šířku necelých pěti metrů. Ostění těchto tunelů tvoří na 750 000 betonových dílců.

04
Tunel je dlouhý 50 km, z toho 38 km je pod mořským dnem. Průměrná hloubka je 45 m pode dnem moře.

Tím ovšem práce zdaleka nekončily. Bylo nutné položit koleje, inženýrské sítě a další nezbytnosti. Stavbu v té době provázelo mnoho komplikací, propukaly zde požáry, dodavatelé nebyli schopni splnit nasmlouvané lhůty, scházely finance a bohužel došlo i k obětem na životech – při výstavbě zahynulo 10 dělníků, většina při počáteční fázi ražby Zodpovědní pracovníci se při stavbě tunelu pod Lamanšským průlivem dopustili i několika chyb.

Zvolili složité elektronické vybavení nových vlakových souprav, které byly špatně kompatibilní s vybavením kontrolních a řídících systémů tunelu. Omylem bylo také to, že se namísto zkušených strojvedoucích začali školit noví.

05
Od dokončení Gotthardského tunelu v červnu 2016 je Eurotunel třetím nejdelším železničním tunelem na světě, po zmíněném švýcarském Gotthardském tunelu (57 km) a japonském tunelu Seikan (54 km).

Tak se stalo, že k slavnostnímu otevření Eurotunelu došlo až 6. května 1994. Tunel oficiálně pokřtila britská královna Alžběta II. a tehdejší francouzský prezident François Mitterrand. Do plného provozu však Eurotunel přešel až 14.

listopadu 1994. Tunel je z bezpečnostních důvodů koncipován jako železniční. Eliminuje se tak riziko automobilových havárií, které v tunelech mohou mít zvláště fatální důsledky. Motoristé tak využívají podmořskou kyvadlovou železniční dopravu.

Speciální vagóny převážejí jak osobní automobily, tak i autobusy či kamiony. Cesta z Londýna do Paříže suchou nohou tak trvá tři hodiny. Pod mořem vlaky sviští rychlostí 160 kilometrů v hodině, na ostatních úsecích je jejich rychlost téměř dvojnásobná.

Foto: Pinterest, Voestalpine, The Independent
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Lifestyle
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

České Slezsko: Překrásné hrady a zámky
epochanacestach.cz

České Slezsko: Překrásné...

Pokud jste milovníky...
Hanavský pavilon dělal reklamu železárnám
epochalnisvet.cz

Hanavský pavilon dělal reklamu...

V železárnách v Komárově u Hořovic zaměstnává 700...
Zdravější pivo? Vědci poprvé upravili chmel moderní technologií CRISPR
21stoleti.cz

Zdravější pivo? Vědci poprvé...

Více léčivých látek a hořkých kyselin v chmelu...
V opuštěné léčebně prý natočila ducha. Je to duše, která chce najít klid, říká
enigmaplus.cz

V opuštěné léčebně prý natočila...

Opuštěné nemocnice, jaké lepší místo na...
Revoluce v kosmetice: biologický růstový faktor
iluxus.cz

Revoluce v kosmetice:...

Přejeme si mít dokonalou pleť bez vrásek, žilek,...
Fantastická čokoládová bábovka
nasehvezdy.cz

Fantastická čokoládová bábovka

Skutečně luxusní bábovka nejen...
Smyslně elegantní stínění
rezidenceonline.cz

Smyslně elegantní stínění

Otázku, zda si pořídit roletu, nebo žaluzii, snadno...
Úspěch českého SPACE týmu společnosti Atos
21stoleti.cz

Úspěch českého SPACE týmu...

Český SPACE tým společnosti Atos se bude podílet na...
Lomonosova univerzita: Chlouba Moskvy s tajemnou pověstí
enigmaplus.cz

Lomonosova univerzita:...

Ačkoliv mrakodrapy bývají spojovány především s...
Satanistický gang Adolfa Constanzy: Vařil vnitřnosti svých obětí
enigmaplus.cz

Satanistický gang Adolfa...

V souvislosti s děsivými rituálními vraždy bývá...
Průhonická botanická zahrada: Zdejší pivoňky dobývají svět
epochanacestach.cz

Průhonická botanická zahrada:...

14 odrůd pivoněk...
Celý život mě pronásledovalo jedno číslo!
nasehvezdy.cz

Celý život mě pronásledovalo...

Někdo věří na hvězdy, jiný na karty...