Skip to content

Český sen: Projekt, který oklamal tisíce lidí!

Reklama na nový hypermarket slibuje překvapení pro každého. V den jeho otevření přešlapují na místě tisícovky zvědavých zákazníků. Dočkají se překvapení, které nikdo z nich nečeká.

V pražských Letňanech stojí na rozlehlé louce téměř 10 metrů vysoká a 100 metrů dlouhá plachta ukrývající před zraky zvědavých zákazníků hypermarket jaký svět neviděl. A ani neuvidí. Když je totiž slavnostně otevřen, zjistí lidé, že za plachtou žádný obchod nestojí, dokonce ani „sámoška“. Vše je jen velkolepá mystifikace.

8712-original-ijnjj
Letáky nového úžasného hypermarketu zaplavily schránky i média.

Nápad za 19 milionů

V roce 1997 divadelník a performer Petr Lorenc (1975–2006) reaguje na první vlnu spotřebitelské hysterie kolem nákupních center a ve svém mystifikačním happeningu láká na otevření falešného hypermarketu Gigadiga.

O několik let později si jeho nápad půjčí studenti filmové akademie Filip Remunda (*1973) a Vít Klusák (*1980). Chtějí ho využít k natočení absolventského dokumentárního filmu. K jeho realizaci stačí velké parkoviště, prázdná louka a dostatek přesvědčivých argumentů pro grantovou komisi Ministerstva kultury České republiky, které do projektu nasype 19 000 000 korun.

S těmi se dvojice vydává do reklamní agentury Mark/BBDO, která pro ně pod vedením kreativního ředitele Martina Přikryla začne připravovat reklamní kampaň na neexistující hypermarket.

03
V den jeho otevření bylo vše připraveno nejmenších detailů.

Reklama jako kobercový nálet

A je to kampaň skutečně masivní. Vzniknou spoty, které se vysílají v televizi i v rozhlase. Vychází inzerce v novinách i časopisech, Prahu zaplavuje reklama, která se objevuje v metru, na zastávkách MHD, na tramvajích.

Český sen má vlastní internetové stránky i reklamní píseň. Pár dnů před slibovaným otevřením zaplní poštovní schránky letáky, které slibují Ceny, která vám vyrazí dech, a v den otevření také Překvapení pro každého.

Koncem května už není nikdo, kdo by nevěděl, že se bude otvírat nový hypermarket s cenami vpravdě revolučními. Ozývají se velké firmy, jako třeba Coca Cola nebo Danone, které mají zájem prodávat v něm své zboží.

Český_sen_davy
Na slavnostní otevření čekaly stovky lidí.

Sen mizí v nadávkách i smíchu

Dvojice autorů je ve středu všeho dění a současně vše sleduje s filmovou kamerou. Průzkum mezi potenciálními zákazníky, analýzu nákupního chování, diskuse nad detaily reklamní kampaně. Kamera nechybí ani na slavnostním otevření hypermarketu, na které v sobotu 31.

května 2003 čeká přes 4200 lidí. Slunce sálá, pořadatelé řeční z pódia, rozdávají se dárečky a protože horko je opravdu ubíjející, také voda. Když se však po slavnostním otevření lidé k Českému snu vydají, zjistí, že jde jen o kulisu, za kterou žádný hypermarket nestojí.

„Takhle oblbovat lidi, to se přece nedělá…“ „Postavit je na nábřeží a postřílet…“ zní z jedné strany. Z druhé se ozývá smích: „Skvělá recese. Pobavili jsme, sluníčko svítí, tak proč se rozčilovat.“ Jak se dalo čekat. Někdo nadává, jiný to bere s humorem.

05
Jenže za velkou plachtou žádný obchoďák nestál.

V tisku se strhne bouřlivá debata

Mnohem bouřlivější debata se strhne v médiích. Vychází stovky článků. Mnohé projekt odsuzují jako podvod a „příliš drahou legraci.“ Jiné ho podporují protože prý lidem ukázal, že když je dost peněz, lze jim prodat cokoli, i to co neexistuje.

Debata pokračuje o rok později, kdy je do kin uveden dokumentární film. I ten se dočká rozporuplného přijetí. Posbírá sice řadu cen na filmových festivalech, nechybí však kritické hlasy, že za hodně peněz vlastně neříká nic nového a jen „za peníze daňových poplatníků zviditelnil dva filmaře.

“ Ať tak či tak, zůstává Český sen jednou z nejznámějších českých mystifikaci.

Foto: wikipedia, archiv, warsaw.czechcentres.cz, ceskatelevize.cz
Právě v prodeji
reklama
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Společnost
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Švýcarsko: Země lanovek a železnic
epochanacestach.cz

Švýcarsko: Země lanovek a...

Švýcarsko je stát...
Boj o poklad generála Jamašity
enigmaplus.cz

Boj o poklad generála Jamašity

Tomojuki Jamašita byl generál a vysoký vojenský...
Francouzská elegance s výraznými doplňky
rezidenceonline.cz

Francouzská elegance s...

Bílé srdce neoklasicistního bytu bije v tepu...
Muž, či žena?
21stoleti.cz

Muž, či žena?

Archeologický tým objevil ve Statenicích u Prahy...
Dala si dítě jako podmínku vztahu?
nasehvezdy.cz

Dala si dítě jako podmínku...

Herečka MALVÍNA PACHLOVÁ...
Chřest s holandskou omáčkou a výtečným steakem
tisicereceptu.cz

Chřest s holandskou omáčkou a...

Opravdový luxus pro sváteční příležitosti!...
Důkaz reinkarnace? Anglická dvojčata byla dokonalým ztělesněním mrtvých sester
enigmaplus.cz

Důkaz reinkarnace? Anglická...

Reinkarnace, tedy přechod duše zemřelého do jiného...
Slavné Chucky “dva v jednom” od Feng Chan Wanga se vrací
iluxus.cz

Slavné Chucky “dva v jednom”...

Nová spolupráce s čínským designérem Feng Chen...
Moje láska byla výhra
skutecnepribehy.cz

Moje láska byla výhra

Všechno začalo malou...
Havárie UFO u Shag Harbour opět ožívá: Oceánologové pátrali po vraku objektu
epochalnisvet.cz

Havárie UFO u Shag Harbour opět...

Před 54 lety pozorovali svědkové v blízkosti kanadské...
Může jim to vydržet?
nasehvezdy.cz

Může jim to vydržet?

Nejdřív svou lásku...
Když pes potřebuje „záchranku“
panidomu.cz

Když pes potřebuje „záchranku“

Že se psem není všechno v pořádku, vnímavý...