Pokud jde o zážehové motory, methanol nabízí v porovnání s benzínem dokonalejší vlastnosti, a to hlavně díky lepší tepelné účinnosti. To je způsobeno vyšším oktanovým číslem (114) a vyšším vydávaným teplem.
Je známo, že methanol a ethanol hoří při nižších teplotách než benzín.
Obě kapaliny jsou také v porovnání s benzínem méně těkavé, což je pro uživatele sice bezpečnější, ale nemusí to být vždy zcela výhodné, např. v mrazivém počasí bude náročnější methanolem zažehnout motor.
Methanolové palivové články skýtají mnoho výhod
Výroba methanolu je levnější než výroba benzínu, a navíc může být vyroben z místních obnovitelných zdrojů. Methanolové články by teoreticky mohly poskytovat jeden z nejvyšších dojezdů (800-1200 km).
Není bez zajímavosti, že čistý methanol se pravidelně používá např. při závodech Monster Trucků, v klubech USAC nebo Champcars.
Integrace methanolu do současných sítí čerpacích stanic by byla velmi snadná, také jeho transport by nebyl problematický, protože je kapalinou, manipulace s ním tak nečiní žádné potíže.
Produkce škodlivých emisí během provozu je oproti benzinovým motorům výrazně nižší. Navíc již v 60. letech se v Americe methanol běžně přidával do pohonných hmot, minimální požadavky se např. pohybovaly od 0,3 % v Ohiu do 2,7 % v Arizoně. Pokud šlo o ethanol, tam se některé státy dostávaly i na 10 %.
Benzín, nebo methanol?
Na rozdíl od benzínu nabízí methanol v automobilovém průmyslu mnohem více výhod. Proč však dosud nenahradil současné pohonné hmoty?
S methanolem se nepojí všechna pozitiva, jednou z jeho nevýhod je nižší energetický obsah, který činí 19,7 MJ/kg, a stechiometrický poměr vzduchu k palivu 6,24:1. Dalším mínusem je skladování methanolu, kdy je potřeba ho uchovávat za specifických podmínek, aby se předešlo jeho korozivním účinkům.
Od výrobce k zákazníkům
Pro případnou velkodistribuci methanolu do automobilů by bylo nutné předně vybudovat infrastrukturu. Methanol potřebuje být někde vyroben, následně transportován a prodán zákazníkům. A to bez dalších emisí nepůjde.
Celá zmíněná infrastruktura tak bude mít nezanedbatelný ekologický dopad. Je ale zajímavé, že provoz automobilů a potřebné infrastruktury by měl podle dánské studie nižší ekologický dopad než automobily na vodíkový pohon.
Ty mají sice nulové emise přímo v automobilech, ale výroba, doprava a skladování vodíku představuje větší zátěž, než je tomu v případě methanolu.
Budou na methanol jezdit elektromobily?
Experti se domnívají, že pro stroje jezdící na elektřinu, kterou si za jízdy vyrábějí – elektromobily – nebude elektřina z akumulátorů dostačující, protože baterie nejsou na požadující úrovní, aby zvládaly náročnější úkony, které po nich moderní uživatel vozidla vyžaduje.
Způsob výroby bývá odlišný, většinou se použije vodíkových článků, ale za posledních několik měsíců se na scéně objevila vozidla využívající právě methanolové články.