Skip to content

Bolí vás kyčle, kolena, nebo záda? Možná máte ploché nohy!

Trápí vás často nevysvětlitelná bolest kolen a kyčlí? Připisujete bolení hlavy a krční páteře nadměrné pracovní zátěži? Nejspíš je to chyba. Všechny tyto nepříjemnosti, včetně křečí v lýtkách, mohou mít totiž na svědomí ploché nohy. Jak navrátit chodidlům zdraví?

Každý člověk ujde za život asi 100 000 km, proto jsou nohy (od kotníku níže) nejvíce zatěžovaným orgánem lidského těla. Nesou váhu celého těla, pomáhají udržovat vzpřímený postoj a umožňují pohyb. Klenba nohy se vyvíjí postupně, jak jsou nohy zatěžovány. Většinou je její vývoj ukončen na konci předškolního věku, ovlivnit ji lze do puberty. Až 98 % dětí se v České republice rodí se zdravýma nohama, ale už v předškolním věku trpí 33 % z nich nějakou vadou jejich postavení.

Čemu se raději vyhnout

Nejčastějším problémem je právě vývoj plochonoží, a to z důvodu předčasného obouvání dětí, stavění batolat na nožičky v době, kdy na to chodidlo ještě není připravené, malá velikost bot či příliš dlouhé procházky. U dospělých má chybné postavení nohou až 80 % z nich, a to v důsledku přetěžování chodidel v zaměstnání, nošení nevhodné obuvi, sportování a také nadváhy. Svoji roli může u žen sehrát i těhotenství a menopauza kvůli růstu hmotnosti i změně hladiny hormonů. Vliv má také dědičnost či hypermobilita vazů a prodělané zlomeniny kostí nohou.

Na ploché nohy má vliv i dědičnost.

Za vším hledej plochou nohu

Jak se plochá noha projeví? Prvním příznakem je únava nohou po delší chůzi či stání a s tím spojené otoky. Doprovází jej pocit těžkých nohou, dále trnutí a pálení nebo naopak pocit chladu. Následně se může objevit bolest pod polštářky prstů či bolest šířící se do prstů, kotníku i nártu. V delším časovém horizontu se pak objeví problémy s koleny, kyčlemi, pánví i páteří. Může se rozvinout vbočený palec či kladívkovité prsty.

Ach, ty boty!

Správné obutí hraje v prevenci rozvoje plochých nohou důležitou roli. Jaké boty si vybrat, abychom zabránili vzniku vadného postavení chodidla? Na nákup vhodné obuvi je dobré vyrazit odpoledne, kdy je noha nejobjemnější. Boty je vždy nutné vyzkoušet a měly by padnout takzvaně na první dobrou. Musejí být měkké, poddajné, přizpůsobit se tvaru nohy a nikde netlačit. Samozřejmostí je dostatek místa pro prsty (i na šířku), před prsty by měl být alespoň centimetr místa (u dětí až 1,5 cm). Podešev by měla být měkká a ohebná.

Správná obuv má na plochou nohu velký vliv.

Na vysoké noze

O optimální výšce podpatku vedou diskuze i odborníci. Každopádně ty příliš vysoké jsou pro nohu opravdu nepohodlné. Zatížení se v nich přenáší na přednoží, což přispívá k rozvoji ploché nohy. Tlak způsobuje bolesti prstů, otoky chodidel a tvorbu kuřích ok. Časem se vyvinou kladívkovité prsty, vysoký nárt či patní ostruhy. Nestabilita kotníku spojená s výškou bot může přispívat k jeho častějším výronům. Zatěžována je i Achillova šlacha, naopak lýtkové svaly se zkracují. Dlouhodobé nošení vysokých podpatků vede k bolesti kolenních a kyčelních kloubů, bederní páteře a může způsobovat i bolesti hlavy.

Trénink pro zdravá chodidla

Bez rizika ale nejsou ani boty bez podpatku (například žabky), protože netlumí nárazy na tvrdých površích. Za ideální je u ženských bot považována výška podpatků do 4 cm. Dobré je během dne vystřídat vícero správně zvolených bot. Nejlepší pro prevenci plochých nohou je chůze naboso po měkkých površích (tráva, písek, les). Prospívá také masáž chodidel míčkem s bodlinami, zvedání drobných předmětů prsty u nohou, kroužení špičkami a střídavé přenášení váhy na špičky a na paty. Pokud máte podezření na plochou nohu, vyrazte na podologii, kde vás vyšetří a případně vám doporučí rehabilitaci či vložky do bot. Předejdete tak horším problémům.

Příčiny plochých nohou

  • Obezita – kilogramy navíc zatěžují chodidla a vedou k rozvoji plochonoží. Navíc omezují průtok krve i lymfy ploskou, a proto se objevují otoky.
  • Vysoké podpatky nad 7,5 cm – špatné postavení chodidla na nich může způsobovat bolest kolenních a kyčelních kloubů, bederní páteře a hlavy.
  • Přílišná zátěž – nadměrné sportování (tj. závodní) vede, zejména u dětí, k chronickému přetěžování nohou.
  • Boty s nízkou podrážkou – negativně ovlivňují nožní klenbu i držení těla. Mohou způsobit i kuří oka, puchýře, bolesti zad a artritidu.
  • Genetická predispozice – zdědit je možné například sklon k uvolněnosti vazů.

Příznaky plochých nohou

  • Bolest nohou, kolen, kyčlí i páteře
  • Koňská noha (pes equinovarus)
  • Vbočený palec (hallux valgus)
  • Vadné držení těla
  • Pocit těžkých nohou
  • Zarůstání nehtů na palcích
Foto: Shutterstock.com, wikimedia.org
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Zajímavosti
Zobrazit více …