V 80. letech už jsou závody považovány za daleko bezpečnější, ale neustále se pracuje na vylepšeních. Zkušenosti z minulých nehod a tragédií vedly k masivním investicím do výzkumu a vývoje bezpečnostních prvků, které dnes chrání jezdce a diváky.
Od roku 1950 už na trati fungují traťoví maršálové, kteří mohou řidiči poskytnout první pomoc, uhasit případný požár a ostatním pilotům signalizovat dění pomocí praporků, což je základní kámen bezpečnosti. Jejich role je naprosto klíčová pro rychlou reakci v krizových situacích.
Od roku 1952 využívají závodníci helmu, ale nejprve jen korkovou. Do té doby závodili s čapkou, která je ochránila maximálně před hmyzem. Později jsou zavedeny helmy z nomexu a od roku 2001 z uhlíkových vláken, které jsou neuvěřitelně pevné a lehké.
Každá je testována kvůli odolnosti před ohněm, nárazem apod., a musí splňovat přísné mezinárodní normy. Podobné je to s kombinézami.
Od roku 1975 musely splňovat standardy v ochraně proti požáru, a tak je dnes vyrobeno vše až po ponožky z vysoce nehořlavých materiálů, které mohou vydržet extrémní teploty.
Dalšími inovacemi jsou například systém HANS pro ochranu krční páteře, vylepšené kokpity a deformační zóny, a také stále přísnější pravidla pro design okruhů, včetně bezpečnostních zón a bariér.
Nejlepší jezdci: Nesmrtelné legendy Formule 1
K Velké ceně patří bezpochyby i řada slavných jmen známých řidičů, kteří se zapsali do historie svými výkony, odvahou a neuvěřitelnými úspěchy. Na prvních příčkách proto nesmí chybět Michael Schumacher (∗1969).
Ten se dohromady sedmkrát stal mistrem světa, zaznamenal 91 vítězství a je znám hlavně pro svou schopnost dostat z každého vozu maximum, často i za hranicí jeho možností. Jeho dominance v přelomu tisíciletí definovala celou jednu éru Formule 1.

Dalším na řadě je neprávem opomíjený Stirling Moss (1929–2020). „Přestože nikdy nezískal titul mistra světa, Stirling Moss je považován za jednoho z nejlepších jezdců všech dob díky své schopnosti posouvat hranice možného.
Mezi lety 1955 a 1961 vyhrál 16 závodů a čtyřikrát skončil druhý v šampionátu,” sděluje sportovní redaktor Radek Vičík. Moss byl legendou, která vynikala svou všestranností a talentem i v dobách, kdy byly závody mnohem nebezpečnější.
A pak je tu takřka nesmrtelný Niki Lauda, jenž nedávno zesnul. Tento opravdový hrdina Velké ceny se vrátil za volantem i po těžké nehodě v roce 1976, aby v roce 1977 znovu vyhrál titul a vrátil Ferrari na vrchol.
Jeho odhodlání a síla vůle jsou dodnes legendární. A na závěr je tu legenda současnosti, Lewis Hamilton (∗1985). Ten doslova redefinoval pojem úspěchu F1, neboť se 105 vítězstvími a sedmi tituly mistra světa je dosud nejlepším jezdcem všech dob.
Jeho technická zručnost, taktické myšlení a konzistentní výkony z něj činí živoucí legendu a inspiraci pro další generace.
Podobné závody: Svět motorsportu za hranicemi F1
Formule 1 je sice královnou motorsportu, ale svět rychlých kol je mnohem rozmanitější. Existuje řada dalších fascinujících závodních sérií, které nabízejí odlišné zážitky a výzvy.
Formule 2: „Formule 2 vznikla už v době před druhou světovou válkou. Tehdy se nazývala voiturette („malolitrážní automobil“),“ sdělují odborníci.
Smyslem tohoto seriálu bylo umožnit ještě nezkušeným jezdcům získat levné auto a účastnit se závodů, sloužila tedy jako přípravka pro elitní F1. Největší rozdíl oproti F1 byl v motorech. Voiturette používala 1500 cm3 v královské třídě.
Po roce 1984 je vývoj závodů i aut nižších tříd Formule zastaven. Znovu obnovena byla v roce 2009, aby skončila roku 2012. V roce 2017 byla série znovu obnovena, aby nahradila sérii závodů GP2 series a opět slouží jako přímá cesta do Formule 1.

Stadium Super Trucks: Tyto závody vznikly na jednoduchém konceptu. Několik farmářů vzalo bagry, připravili trať a pak si to rozdali ve svých pick-upech a pak to ještě probrali u piva a grilování.
Byla to taková chlapská zábava, aby přišel Robby Gordon, někdejší jezdec IndyCar a Nascar, jenž závodil v Rallye Dakar, takže transformoval celou myšlenku v závodní seriál, který se jezdí na upravených městských okruzích s rampami a skoky.
Celý svět to zná jako Stadium Super Trucks, ale správně se to nazývá Speed Energy Formula Off-Road Presented by Traxxas. Podobně jako v Nascar mají tyto vozy s auty společnou jen siluetu karoserie.
„Ta je upevněna na trubkovém rámu a monstra pohání 600koňové osmiválce od Chrysleru s pohonem všech kol a s třístupňovou automatickou převodovkou.
Auta s hmotností okolo 1300 kg jedou až 230 km/h, ale jejich největším kouzlem jsou neuvěřitelně naladěné podvozky, které jsou sice měkce nastavené kvůli obrovským skokům, ale zároveň umí auto i podržet v neuvěřitelných náklonech,“ upozorňuje publicista Jan Červenka. Tyto závody jsou spektakulární podívanou plnou adrenalinu a akrobacie.
Nascar: Zkratka označuje National Association for Stock Car Auto Racing a jde o rodinný obchodní podnik, který řídí celou řadu motoristických sportovních událostí v USA, Kanadě a Mexiku, kde startují závodní speciály.
Ročně má tato společnost na kontě až tisícovky závodů. Závodí se už od roku 1948. Specifikem akcí jsou oválné tratě, kde není nouze o nehody, neboť vozy se tu řítí rychlostí přes 300 km/h, často v těsných balících.
Nejvyšší soutěží ze všech Nascar je Monster Energy Cup Series – série 36 závodů od února do listopadu, které jsou plné dramatických předjíždění a srážek. V Evropě se od roku 2009 jezdí evropská série Nascar Whelen Euro Series.
V ní jsou zapojeny tratě v Itálii, Chorvatsku, Anglii, Francii nebo Španělsku. Překvapivě se jezdí i v Česku, na autodromu v Mostě, což dokazuje globální dosah tohoto sportu.
Nekonečná vášeň pro rychlost
Svět motoristického sportu, a Formule 1 obzvláště, je fascinujícím mixem lidské odvahy, technické preciznosti a neustálého posouvání hranic.
Od prvních Grand Prix přes tragické nehody až po současné ultramoderní stroje se sport neustále vyvíjí, aby byl bezpečnější, rychlejší a poutavější. Ať už jde o královnu F1, nebo jiné adrenalinové série, vášeň pro rychlost a touha po vítězství zůstávají.