Historie rozvoje automobilismu v Čechách, na Moravě a ve Slezsku je neodmyslitelně spojena se značkou Tatra.
Kopřivnická továrna, z jejíchž výrobních pásů sjely tisíce osobních i nákladních vozů, však byla založena v roce 1850 Ignácem Šustalou jako rodinná firma na výrobu kočárů a bryček.
Jedny z nejkrásnějších „tatrováckých“ osobních automobilů – aerodynamické vozy řady 77 a 87 pocházejí z hlavy Hanse Ledwinky (1878–1967), geniálního českého konstruktéra německého původu.
Jeho koncepci centrálního páteřového rámu (tzv. nosné roury) s výkyvnými polonápravami a vzduchem chlazeným motorem využívá automobilka Tatra dodnes.
Ve 30. letech konzultoval své návrhy s dalším česko-německým konstruktérem světového jména Ferdinandem Porschem (1875–1951), což je patrné při pohledu na jimi navržené vozy.
Jako Němec byl po válce internován a v zinscenovaném procesu odsouzen k 6 letům vězení, přestože se nijak neprovinil. Po propuštění v roce 1951 odešel do Německa, kde se podílel na vývoji automobilky Steyr-Puch.
V roce 1992 byl plně rehabilitován a v roce 2007 byl na ženevském autosalonu uveden mezi nejslavnější evropské automobilové konstruktéry.