Domů     Lety Čechů, které se zapsaly do dějin
Lety Čechů, které se zapsaly do dějin
26.7.2020

Ač je historie letectví ve srovnání s jinými typy dopravy poměrně krátká, její atraktivita vždy lákala dobrodruhy z celého světa. I u nás se našlo několik odvážlivců, kteří našli v létání zalíbení a jejich lety se zapsaly do historie…

Jan Kašpar (18831927)

Významný let: Pardubice – Velká Chuchle, 1911

Psal se rok 1911, když se jednoplošník Blériot odlepil od země a úspěšně překonal vzdálenost 120 km mezi Pardubicemi a pražskou Velkou Chuchlí. Slavný dálkový let vynesl Janu Kašparovi nejen pozornost veřejnosti, ale i titul průkopníka české aviatiky. Přesto zemřel v chudobě, a navíc vlastní rukou.

S jednoplošníkem Blériot vyletěl Jan Kašpar.
S jednoplošníkem Blériot vyletěl Jan Kašpar.

Splnit si svůj sen

Jan Kašpar naplno propadl svému snu stát se letcem, když během letu balonem viděl svět z výšky. Nejprve vystudoval strojní inženýrství na ČVUT v Praze a následně se vydal za prací do německého Vestfálska.

Zde definitivně propadl vášni pro letectví a vrátil se do Čech s tím, že zkonstruuje vlastní letoun. Několik měsíců pracoval v automobilce Laurin & Klement, kde se snažil přimluvit za to, aby se pustili do konstrukce letounů. Byl odmítnut, a tak se rozhodl splnit si svůj sen sám.

První letoun je hotový

Usadil se doma v Pardubicích, kde se s bratrancem, Ing. Evženem Čihákem, pustili do práce. Konstrukci letadel však velmi brzy dělali už každý na vlastní pěst.

Jan Kašpar se nejdříve pustil do konstrukce jednoplošníku, inspiroval se od francouzského konstruktéra Lathama. Vzorem mu bylo jeho letadlo Antoinetta, podle kterého také svůj první stroj dokončil.

Jan Kašpar se chtěl stát letcem po výletu balonem.
Jan Kašpar se chtěl stát letcem po výletu balonem.

Která chyba byla největší?

Problém však nastal v nepatrném detailu: Nebylo možné s ním vzlétnout. Málo zkušeností a větší množství konstrukčních chyb sice představovaly problém, ale hlavní důvody nezdaru spočívaly ve velké hmotnosti letadla a malém výkonu motoru.

Když se ke Kašparovi dostala zpráva o přeletu Louise Blériota přes Lamanšský průliv, pracoval stále na svém prvním neúspěšném jednoplošníku.

První let

Nakonec se rozhodl pro cestu do Paříže, kde si v Blériotově továrně koupil letadlo typu Blériot XI za 18 000 franků. Stroj vybavil vlastním motorem a později motorem Anzani.

Úplně první let provedl Jan Kašpar 16. dubna 1910, kdy urazil vzdálenost 2 km ve výšce 20–25 metrů. Postupně získával zkušenosti, v roce 1911 už vzlétl se zcela novým letounem vlastní konstrukce s motorem Daimler o výkonu 70 koňských sil.

Pro první cestu si vybral Kašpar Paříž.
Pro první cestu si vybral Kašpar Paříž.

Méně známé prvenství

S tímto strojem se také chystal na svůj první dálkový let. Těžkou zkouškou si prošel 30. dubna, kdy si vyzkoušel orientaci na trase Pardubice – Chrudim a zpět. Let trval 24 minut a 23 sekund a letadlo se pohybovalo ve výšce 400 metrů.

Ve stejném dni Kašpar uskutečnil další méně známé prvenství, kdy vzlétl s prvním cestujícím. Byl jím bratranec Evžen Čihák.

Chcete vidět slavný letoun?

Nejvýznamnější den v jeho kariéře však nastal 13. května 1911. Let z Pardubic do Velké Chuchle trval 92 minut a vzdálenost 121 kilometrů překonal ve výšce 800 metrů.

Jednalo se tak o první dálkový let na našem území a Janu Kašparovi získal obrovskou slávu a popularitu. O dva roky později daroval svůj letoun Technickému muzeu Království českého (dnešní Národní technické muzeum v Praze), kde ho mohou lidé obdivovat dodnes.

Jan Kašpar nakonec překonal vzdálenost 121 km.
Jan Kašpar nakonec překonal vzdálenost 121 km.

Úspěch, dluhy, smrt

Po smrti otce, majitele slavné pardubické Veselky, se Jan Kašpar nepříliš úspěšně snažil věnovat správě rodinného majetku. Ve 20. letech se pokoušel živit obchodováním se dřevem, krátce pracoval jako referent pro letectví na ministerstvu veřejných prací.

Kašpara postupně netrápily jen dluhy, do kterých nakonec upadl, ale i duševní nemoc. První český aviatik se nakonec rozhodl spáchat sebevraždu. Bylo mu 43 let.

Jaroslav Skála (1894–1971) a Matěj Taufer (1893–1971)

Významný let: Praha – Tokio, 1927

Jaroslav Skála byl zkušený voják, který oblékl uniformu v roce 1914, aby ji už nesvlékl. Jako legionář v Rusku prošel bitvou u Zborova a absolvoval celou sibiřskou anabázi.

Pilotním výcvikem prošel už v roce 1918, po válce se zúčastnil řady leteckých závodů a dálkových letů. Volba letadla Letov Š-16 vlastně nepřímo určila i druhého muže výpravy: musel to být mechanik z Letova, samozřejmě nejlepší z nejlepších. Jmenoval se Matěj Taufer (1893–1971).

Pro let byli vybráni Jaroslav Skála a Matěj Taufer.
Pro let byli vybráni Jaroslav Skála a Matěj Taufer.

Nuda během dlouhého letu

Na první pohled by se mohlo zdát, že dálkový let je poměrně monotónní záležitost. Nekonečné hodiny v oblacích, přistání na předem stanoveném letišti a znovu hodiny ve vzduchu.

Smůla a náhoda ale natolik ovlivnily let Š-16, že se změnil v dobrodružství, během něhož mohli oba odvážlivci několikrát zemřít.

Co způsobila ztracená mapa

Vzlétli 8. srpna 1927 ze kbelského letiště v Praze. Následující zastávkou měla být Moskva, vzdálená téměř 2000 kilometrů. Po osmi hodinách letu, už hluboko nad sovětským územím, ale proud vzduchu vyrval ze zkřehlých Tauferových rukou speciální mapu.

Jaroslav Skála musel přistát na nejbližším vojenském letišti a sehnat novou. Mechanik mezitím zjistil, že z olejové nádrže uniká obsah a že by se po dalších dvaceti minutách letu motor ve výšce 3000 metrů zadřel. Ztráta mapy letcům vlastně zachránila život.

Při letu se objevily problémy.
Při letu se objevily problémy.

Prasklina v chladiči, bouře nad Uralem

Po dvou hodinách doletěli do Moskvy, kde je čekaly zástupy novinářů, fotografů, letců i československých diplomatů. Taufer zde objevil prasklinu v chladiči, která nešla opravit. Museli čekat, až jim z Prahy pošlou nový.

Na východ pak odlétali s devítidenním zpožděním. Do Kazaně dorazili bez problémů, zato let z Kazaně do Omsku značně zkomplikovala bouře nad Uralem. Dalším cílem byl Krasnojarsk.

Přistání na polní cestě

Etapa do Čity v Zabajkalském kraji měla být rekordní s 18 hodinami ve vzduchu. Letci ale zapomněli, že přelétají několik časových pásem, a tak je překvapila tma mnohem dříve, než čekali. Následovalo nouzové přistání na polní cestě, téměř bez benzinu.

Úkol ale v podstatě splnili, byli jen kilometr od letiště v Čitě. Další část cesty z Čity do čínského Mukdenu byla také dlouhá, měřila 1650 km.

Českoslovenští letci jako přeletěli pohoří Velký Chingan.
Českoslovenští letci jako přeletěli pohoří Velký Chingan.

26 dní dlouhá cesta

Během ní českoslovenští letci jako vůbec první na světě přeletěli pohoří Velký Chingan.

Další část cesty měla cíl v korejském Hedžu, 70 kilometrů před cílem ale stroji opět praskl chladič, a tak se letoun v oblacích páry pomalu snášel na rýžové políčko na korejském venkově.

Dne 3. září konečně ona dobrodruzi přistáli v Ósace, následující den v nedalekém Tokiu. Plánovaných 11 000 kilometrů překonávali 26 dnů místo plánovaných osmi. Dne 12. září vyráželi Skála s Tauferem na zpáteční cestu domů.

Mýtina plná pařezů a klád

V neděli 18. září náhle z výfuků vyšlehly plameny. Začaly olizovat místa s palivovými nádržemi. A dole, v hloubce dvou kilometrů, se rozprostíraly nekonečné sibiřské lesy. Nikde žádné vhodné místo k přistání.

Po chvíli se naštěstí objevila nevelká mýtina, bohužel plná pařezů a klád. Na výběr lepšího místa už ale nebyl čas. Nouzové přistání proto připomínalo spíše havárii.

Letoun Š-16 se změnil v hromadu trosek, které ani zkušený mechanik Taufer nedovedl dát dohromady. Oba členové posádky naštěstí přestáli havárii bez zranění.

Když se letci vrátili, nečekalo na ně vlídné přijetí.
Když se letci vrátili, nečekalo na ně vlídné přijetí.

Nevlídné přijetí doma

Místo dopadu naštěstí nebylo daleko od Transsibiřské magistrály, a tak místní lidé pomohli letcům v relativně krátké době dopravit na povozech trosky letounu na nádraží.

Právě kvůli snaze udržet co největší kontakt s civilizací naplánoval Jaroslav Skála trasu, která víceméně kopírovala tuto významnou železniční tepnu. A to oba dobrodruhy zachránilo. Návrat domů vlakem byl neradostný.

Tisk se na celé dobrodružství díval skrz prsty, ani ředitel letecké továrny nenašel pro oba letce vlídného slova.

Jan Antonín Baťa (1898–1965) a další

Významný let: kolem světa, 1937

Ve 20. a 30. letech dosáhli naši letci mnohých úspěchů, především v různých soutěžích.

V paměti současníků však utkvěla hlavně cesta kolem světa šéfa zlínského obuvnického impéria Jana Antonína Bati (1898–1965) jeho soukromým letadlem, doprovázená bombastickou reklamou. Dosud žádný obchodník či podnikatel nic podobného neuskutečnil.

Jan Antonín Baťa velmi rád létal.
Jan Antonín Baťa velmi rád létal.

Bombastická expedice

Jan Antonín Baťa se nenechal odradit tragédií svého nevlastního bratra a zakladatele firmy Tomáše Bati, který dne 12. července 1932 při leteckém neštěstí zahynul. Snad ještě více než on sázel na leteckou dopravu.

Zlínské podniky měly svou vlastní leteckou flotilu, letiště v Otrokovicích, a zavedly dokonce i vlastní výrobu letadel.

Na obchodní cestu kolem světa se Jan Antonín Baťa vydal 6. ledna 1937 svým stříbřitě se lesknoucím moderním americkým letounem Lockheed L-10 Electra.

Doprovázel jej šéfpilot Jan Šerhant, vynikající kameraman a dokumentarista Alexander Hackenschmied, další členové posádky i lidé z firmy.

Napříč Asií

První zastávka byla v Benátkách, následoval Egypt a Indie.

V jihovýchodní Asii se od expedice s velkorysým souhlasem šéfa načas oddělil kameraman Hackenschmied a natočil v této oblasti filmové záběry nesmírné dokumentární i umělecké hodnoty, které patří k nejcennějším plodům této zvláštní expedice. Mezitím Baťa pokračoval v cestě na východ až do Japonska.

Jednalo se o velkolepou výpravu.
Jednalo se o velkolepou výpravu.

Ze Zlína do Hollywoodu

Tichý oceán byl v 30. letech minulého století pro tehdejší letadla nepřekonatelnou překážkou, a tak se Baťův letoun zbavený křídel v Hongkongu načas usídlil na palubě japonské lodi, která jej dopravila do Spojených států amerických.

Loď přistála v San Franciscu, kde Baťa zahájil své americké „turné“ ze západního pobřeží na východ. Nejprve navštívil Hollywood, kde se s ním v nejlepší tamní restauraci nechaly vyfotografovat všechny české hvězdy amerického filmového průmyslu.

Japonská loď pak dopravila letoun do Spojených států amerických.
Japonská loď pak dopravila letoun do Spojených států amerických.

Kdy se Baťa musí vrátit domů?

Bezchybný průběh obchodní a propagační cesty však narušila nehoda, při níž sice nikdo nezahynul, ale těžce se poškodil letoun. V Chicagu totiž musel šéfpilot Jan Šerhant za špatného počasí nouzově přistát v městském parku.

Baťa nechtěl čekat na opravu poničeného stroje, a proto okamžitě zakoupil nový letoun téhož typu. Slíbil totiž svým spolupracovníkům, že se vrátí do Zlína přesně na 1. máje.

Atlantik také překonali s letounem a posádkou lodí, přistáli ve francouzském Cherbourgu a odtud odletěli na letiště v Otrokovicích. Prvomájová oslava se pak proměnila také v triumfální přivítání odvážného „cestovatele“.

Foto: Shutterstock.com, Wikimedia Commons
Související články
Zajímavosti
Protržení přehrady Bílá Desná: Mocný živel proměnil okolí v sutiny
Největší přehradní katastrofa v českých dějinách se odehrála před 107 lety a vyžádala si 65 lidských životů. Ani ne rok po kolaudaci přehrady na řece Bílá Desná v Jizerských horách došlo k jejímu protržení a voda, která se z ní vyvalila do údolí, za sebou zanechala zničené domy a mrtvé. Co se tehdy v okolí […]
Zajímavosti
Proč je tak těžké zlechtat sám sebe?
Když se někdo dotkne naší kůže, dotkne se zároveň našeho mozku. Oba dva orgány jsou v neustálém dialogu. Mozek, který veškeré informace poskytované kůží přijímá a zpracovává, nevnímá jenom to, co cítí, ale také, jaké by to mělo být. Důvěrný dotek od milence proto vyhodnotí jinak než stejný kontakt od cizího člověka v městské hromadné […]
Zajímavosti
Tanzanit: Nejkrásnější modrý kámen
Většina drahých kamenů má za sebou stovky či tisíce let, po které je lidé obdivují. Může být proto překvapením, že od objevu jednoho z nejvzácnějších drahokamů uplynulo teprve 57 let. Na světě přitom existuje jen jediný jeho zdroj a očekává se, že bude vyčerpán během následujících 20 až 30 let. Jak název tohoto kamene napovídá, […]
Zajímavosti
Rekordmani mezi rostlinami: Fascinující nej rostlinné říše
Znáte je? Nejmenší a největší rostliny světa, rostliny s nejdelšími listy, největšími květy či nejdelším jehličím, nebo třeba nejstarší rostlinu, jejíž věk je téměř pět tisíc let?  Představujeme vám rekordmany z říše rostlin, seznamte se. Obrovsky rozmanitý svět rostlin nás obklopuje v každém koutu světa. Rostliny nám i zvířatům poskytují potravu a kyslík, bez kterého […]
reklama
zajímavosti
Užitečný lógr: Hnojí, čistí i předpovídá budoucnost
Než umyjete šálek, zkuste si rozmyslet, jestli by se vám kávová sedlina k něčemu nehodila. Můžete ji použít třeba na zahradě, při úklidu domácnosti, k vylepšení složení betonu nebo péči o pleť. V průmyslu ji testují na všechny možné způsoby a získává body v mnoha výrobních odvětvích. Když si milovníci mleté kávy vypijí svůj šálek, […]
Proč všechny cesty vedou do Říma?
Řím už dnes není středem světa, ovšem v době mocné starověké říše to tak trochu bylo. Když vzniklo ono známé úsloví, skutečně vedly všechny cesty právě tam? Jak město Řím, jako centrum bohaté Římské říše, postupně roste, rozrůstá se kolem něj i síť menších i větších cest. Jak jinak než pevných a kvalitních, postavených podle […]
Becherovka: Likér s chutí tajemství…
Mnoho světových značek si své výrobní postupy přísně střeží. Nejinak je tomu rovněž i v případě slavné, věhlasné Becherovky Original. Říká se, že její výrobní recepturu prý vždy znají pouze dva zaměstnanci. Ti v přesném poměru míchají směs přibližně dvaceti různých bylin a koření. Celkově se její přímou výrobou údajně zabývá jen dvacet lidí, i […]
Skutečně existuje jarní únava?
Dny jsou konečně delší, slunce začíná pěkně hřát, tráva se zelená, ptáci zpívají… a vy byste nejraději ani nevylézali z postele! Přepadla vás hrozná lenost! Anebo je to trochu jinak? Jarní únava může někdy působit jako hloupá výmluva. Zkrátka se vám nechce nic dělat. Pokud ale z pocitu vyčerpání máte závratě, nejste schopni se na […]
reklama
lifestyle
Přežijí extrémy! Globální kolaps? Preppeři jsou připraveni!
Jsou šílení, nebo stojí nohama na zemi o něco pevněji než my ostatní? V kanystrech mají připravenou vodu, v komoře trvanlivé jídlo a cukr, v garáži batoh sbalený na cestu neznámo kam. Někteří mají i podzemní kryt. Tohle jsou preppeři (z anglického prepare – být připraven). Zabývají se přežitím v extrémních podmínkách. Jsou připraveni na […]
Asketismus jako protipól bezuzdného chování?
Náboženství a víra provázejí lidstvo již od pradávna. Dodržovat pravidla určená církvemi však často není vůbec jednoduché a zkrotit vlastní mysl je zřejmě jedním z nejobtížnějších úkolů… Myšlenka asketismu byla inspirována starověkou řeckou školou stoiků, kteří tvrdili, že bychom měli popírat své nižší smyslové touhy, aby se naše duše mohla osvobodit. Stoikové se učili potlačovat […]
Úspěšní a slavní, které vyhodili z práce pro nedostatek talentu
Už od dětství si Walt Disney rád maloval, miloval však i vlaky. Často přikládal ucho ke kolejím a poslouchal, zda se nějaký neblíží. Když se s rodinou přestěhoval do Kansas City, jeho kamarád ho seznámil se světem varieté a filmu. To ho později inspirovalo při návrhu designu Disneylandů, kolem kterých musela vždy vést železnice. Walt Disney […]
Hudebník a herec Mark Wahlberg: Na kontě má několik rasistických ataků
Mark Wahlberg se stal známou tváří filmového průmyslu, ale jeho cesta k úspěchu byla poznamenána temnými událostmi. Jeho rasistické útoky ve mládí ho stále provázejí, ačkoli se od té doby hodně změnil. Mark Wahlberg, známý hudebník a herec, se dostal do problémů kvůli svým rasistickým útokům v mládí. Přestože se od té doby změnil a […]
Nenechte si ujít další zajímavé články
Kolik co v při vaření váží? Aneb vraž tam lžíci medu
panidomu.cz
Kolik co v při vaření váží? Aneb vraž tam lžíci medu
Jenže kolik to je? Lžíce se liší tvarem, šířkou i hloubkou. Pohodlné dávkování na lžíce a lžičky tak může mít svá úskalí, která převod na staré dobré gramy vyřeší. Odměřování na lžíce může působit potíže, když potřebujete množství surovin v receptu snížit – objem lžičky není polovinou polévkové lžíce, nehledě na to, že i tvar
Když se naši rozváděli, brečela jsem jako malá
skutecnepribehy.cz
Když se naši rozváděli, brečela jsem jako malá
Čekaly jsme s mámou na tátu. Ohlásil, že si přijde pro věci. Rodiče procházeli složitým rozvodem a hádali se kvůli majetku. Naši koupili chalupu, když jsem byla ještě malá. Ze zchátralého stavení udělali společnými silami malebnou vilku. A ze sadu plného starých stromů a v neposlední řadě kopřiv, vysokých jako urostlý chlap, tak pěknou zahradu, že o
Harry a Meghan se vrátí, ale…
nasehvezdy.cz
Harry a Meghan se vrátí, ale…
Usmířit se s královskou rodinou? To má Meghan Markle (42), manželka prince Harryho (39), už nějaký čas v plánu, klade si však podmínky. A ty musí královská rodina splnit do puntíku – naapříklad, aby
Skoky z mostu: Když se voda promění v beton!
epochalnisvet.cz
Skoky z mostu: Když se voda promění v beton!
Vedle skoku dalekého či vysokého existuje i skok hluboký, který je z nich kupodivu nejnáročnější a také nejriskantnější. Skáče se z vysokých budov, antén, útesů, dokonce i z hranice vesmíru, ale všechno to začne skoky z mostů.   Jejich tradice sahá minimálně do roku 1885 a koncem 19. století jsou nebezpečnou módou, se kterou úřady
Vzbouřenci z Globe se pozabíjeli mezi sebou
historyplus.cz
Vzbouřenci z Globe se pozabíjeli mezi sebou
Začátkem 19. století se v novoanglickém Nantucketu jeden plavčík doslechne o nalezení ostrova Pitcairn, na němž se usadili vzbouřenci z lodi Bounty. Netrvá dlouho, a onen mladík jménem Samuel Comstock začne dávat dohromady vlastní plány na ovládnutí jednoho z tichomořských ostrovů.   Poté, co mladý Samuel Comstock (1802–1824) okusí svou první plavbu přes oceán, ví,
Senná rýma je k poražení!
nejsemsama.cz
Senná rýma je k poražení!
Trápí vás kýchání, rýma, pálení očí a škrábání v krku? Cítíte se unavená? Příznaky senné rýmy vás mohou trápit i dlouhé týdny, ale můžete se jim bránit. Jak? Pokud jste se rozhodla bojovat proti sezonní alergii, máte velkou šanci zvládnout to bez antihistaminik. Zdánlivě banální rady vám život se sennou rýmou znatelně ulehčí. Zavřete pečlivě okna Sledujte pylové
Krtkovy řezy
tisicereceptu.cz
Krtkovy řezy
Drobivé těsto bude po upečení krásně křupavé. Tento koláč můžete připravit i do kulaté formy. Budete tak mít vyšší vrstvu těsta, ale chutnat bude stejně výtečně. Ingredience Na těsto 400 g hl
Překonala otcovská pýcha hranice onoho světa?
enigmaplus.cz
Překonala otcovská pýcha hranice onoho světa?
Britská televizní a divadelní herečka Maureen Diane Lipman (*1946) si prohlíží svůj mobil. Objeví přitom zprávu od svého muže Jacka Rosenthala (1931–2004): „Náš chlapec si vede dobře.“ Výraz v jejím o
Do Česka vstupuje nový hotelový řetězec The Cloud One
iluxus.cz
Do Česka vstupuje nový hotelový řetězec The Cloud One
V centru Prahy otevírá hotel s 382 pokoji The Cloud One Prague. V pěší vzdálenosti od Masaryčky i Hlavního nádraží je nejnovějším příspěvkem k urbanistickému rozvoji Hybernské ulice. Hosty láká na skv
Unikátní expozice: Zbiroh, sídlo templářů
epochanacestach.cz
Unikátní expozice: Zbiroh, sídlo templářů
Před deseti lety zámek Zbiroh způsobil senzaci svou expozicí nazvanou Tvář Leonarda da Vinci – Příběh rytířského řádu templářů. Výstava trvala půl roku a většina jejích exponátů na místě zůstala, takže dnes může nová expozice znovu připomenout historii templářského řádu spojenou se zámkem. Výstavě dominuje takzvaná Lukánská deska – autoportrét Leonarda da Vinci, dílo, které
Moderní rezidence u rovníku
rezidenceonline.cz
Moderní rezidence u rovníku
Rezidence vznikla v rovníkovém Ekvádoru. Betonová stavba rozvržená do tvaru písmene T působí přes svou masivní konstrukci příjemně svěžím, elegantním a odlehčeným dojmem. Tři podlaží, tři obytná kř
Jak může mít mravenec vliv na lov lvů? Obrovský…
21stoleti.cz
Jak může mít mravenec vliv na lov lvů? Obrovský…
Říká se, že není malých rolí. A že i nicotný jedinec může dokázat velké věci. To se potvrdilo v savaně v Keni, kdy jeden druh mravenců zapříčinil malou změnu v přírodním prostředí, která ale měla dale