Kromě toho, že má socha Davida, kterého vytváří Michelangelo Buonarroti v letech 1501–1504. pohnutou historii, nechybí jí řada otazníků, tajemství a skrytých významů. Počínaje pohledem, konče tím malým dole.
Proč ho má malého? Ptají se všichni. Tělo je ideálem mužské krásy, každý sval vypracovaný k naprosté dokonalosti. Tak proč má velký David (socha měří 4,1 metru) tak malý penis? Odpověď je prostá. Malé genitálie jsou renesanční konvencí.
Stačí si prohlédnout jiné sochy a obrazy z tohoto období. Samá svalnatá těla, a samé malé penisy Zkrátka se to tak tenkrát dělalo. V případě Davida o to víc, že měl původně stát na střeše florentské katedrály. Existují však i jiná vysvětlení.
Strach a stres?
Profesoři Pietro Bernabei a Massimo Gulisano tvrdí: „Velikost je v pořádku. Nejde o žádnou chybu, ale o ukázku mistrovy preciznosti.“ Vychází z toho, že se Michelangelo (1475–1564) navzdory tradicím vykašlal na Goliáše.
Jeho David, na rozdíl od bronzových soch, které vytváří Donatello (1386–1466) nebo Andrea del Verrocchio (1435-1488), nestojí s mečem v ruce nad obrovou uťatou hlavou.
Zachycuje totiž, jak tvrdí americká historička Helen Gardnerová (1878–1946), okamžik těsně před soubojem. Nakrčené čelo, najatý výraz i krk, naběhlé žíly na ruce.
To vše vyjadřuje napětí před bojem a také smrtelný strach, který musel David přes svou odvahu tváří v tvář obřímu válečníkovi prožívat. „Smrštění genitálií je v takové situaci zcela přirozené.
Spíš se ptejte, proč není obřezaný, jak přikazují zákony starých izraelitů,“ říká Gulisano.
David hledí k Římu
Když už máme jasno v tom nejdůležitějším, můžeme se podívat na další části Davidova těla. Třeba hlavu. Podle některých výkladů socha v bouřlivé době plní funkci politického manifestu jako symbol statečnosti Florencie, s níž čelí sousedním státům.
Proto ten zarputilý pohled upřený směrem k Římu. O tom se historici ani znalci umění moc nepřou. Na rozdíl od Davidovy pravé ruky.
Nejenže je příliš veliká a neodpovídám proporcím těla, ale navíc se stále nedaří najít odpověď na otázku, co to vlastně David v té ruce drží. Je to jen kámen do praku, který má přehozený přes rameno? Nebo nějaká zbraň?
Čím vlastně zabil Goliáše?
Bible sice trvá na praku, ale v roce 2010 přichází historici Sergio Risaliti a Francesco Vossilla s novou teorií. „To, co v ruce vidíte, je zbytek hrozivé zbraně známé jako fustibal.“ Což je přibližně metrová hůl s provazem zakončeným kusem kůže.
Jde o výkonnější verzi praku, takový ruční katapult, se kterým zkušený bojovník dokáže zabít, nebo vážně zranit, až na vzdálenost 180 metrů. Používá se už ve starém Římě, velmi dobře ho znají obránci středověkých hradů a používá se ještě v 17. století.
Většina vědců je však k nové teorii poněkud skeptická. „Na místě, kde měl původně stát, by zbraň nebyla vidět, a s ohledem na význam sochy by působila nepatřičně,“ domnívají se. Otázka, co to má David v ruce, tak zůstává stále nevyřešena.