Každý den jsme bombardováni informacemi. Je možné, že by mezi nimi byly ukryté povely, které nevědomě ovlivňují naše další kroky? Podívejte se na skutečné případy pokusů o podprahové ovlivnění nic netušících lidí.
Nevolte je, jsou to krysy!
2000, USA
Ve volebním spotu amerického prezidenta George Bushe z roku 2000 se mluví o byrokratech, v angličtině označovaných jako „bureaucrats“. V jedné části spotu pak přes obrazovku přelétají písmena tohoto slova, která na moment vytvoří nápis „rats“, tedy krysy.
Podle psychologů i slovo, které bylo viditelné jen třicetinu vteřiny, způsobuje u diváků znechucení a mohlo ovlivnit výsledek voleb.
Medvědi hlasují pro mír!
1965, Česká republika
Večerníček Břetislava Pojara nazvaný Pojďte pane, budeme si hrát zná u nás snad každý. Ne každý ale ví, že v díle Jak jeli k vodě, se objeví na okamžik heslo „Hlasuji pro MÍR!“.
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání uznala, že nesporně jde o podprahový signál. Sám tvůrce filmu Pojar však odmítl, že by o něm věděl.
Jsem čestný a nebudu krást!
1970, USA
Americký psycholog Hale Becker zakomponoval do hudby přehrávané v obchodním domě v New Orleans dvě téměř neslyšitelné věty, které se v pravidelných intervalech opakovaly po dobu 6 měsíců. Zněly:
„Jsem čestný.“ a „Nebudu krást.“ Díky tomu prý klesl počet krádeží v tomto obchodě o 75 %.
Pozpátku přivolám Satana!
1971, Anglie
Ve skladbě Stairway to Heaven od britské kapely Led Zeppelin je prý zakódovaný skrytý význam. Pokud si pustíte její prostřední sloku pozpátku, uslyšíte text dovolávající se Satana. Kapela však odmítla, že by něco takového udělala.
Odborníci se domnívají, že pozpátku puštěná slova v této písni lidský mozek pouze připodobňuje k opravdovým slovům.
Velbloud se skrytou erekcí
1976, USA
Kanadský profesor Wilson Bryan Key odhalil, že na reklamních billboardech cigaret Camel lze rozpoznat v noze velblouda postavu muže s erekcí. V místech, kde kampaň probíhala, podle statistik výrazně stoupl prodej této značky cigaret, hlavně mezi dospívajícími.