Cesty do vesmíru jsou drahé a zoufale neefektivní, zároveň je ale nutně potřebujeme. Co s tím? Co třeba postavit speciální katapult, který by z desítky kilometrů dlouhé hlavně vystřeloval na oběžnou dráhu vlaky s nákladem.
Že to zní šíleně? Ne tak moc, jak to na první pohled vypadá.
Technologie futuristických vlaků
Základem projektu je v praxi vyzkoušený princip elektromagnetických vlaků známý také jako Maglev. Díky elektromagnetickému poli tyto vlaky nepotřebují žádné koleje, při pohybu se ničeho nedotýkají a neomezuje je tak tření.
Navíc tento způsob pohonu by dokázal vyvinout i potřebnou rychlost k překonání zemské přitažlivosti. Není pak žádná náhoda, že hlavním odborníkem v projektu StarTram je vědec, který tuto technologii objevil – Američan James Powell.
Místo děla bude tunel
Pro tento nový typ kosmických lodí by bylo třeba postavit obří tunel mířící do nebes, tubus by byl dlouhý přes 130 kilometrů a tyčil by se až do výšky 6 kilometrů!
Stačilo by pak jen několik minut, aby loď na magnetickém polštáři v tunelu dosáhla rychlosti 9 kilometrů za sekundu, vylétla z jeho ústí a setrvačností dosáhla oběžné dráhy.
Silové pole jako ze sci-fi
Tunel přitom musí být naplněn vakuem, aby žár vznikající třením vzduchu náklad nespálil. Jak ale neprodyšně uzavřít ústí, když je potřeba jím projet? Řešením má být takzvané magneto-hydrodynamické okno.
Technologie magnetického pole odpuzujícího vzduch je však teprve v zárodcích. Problémem je také přetížení, náklad musí čelit síle 30 g, což je pro lidskou posádku problém.
Aby přetížení lidé přežili, musel by startovací tunel mít délku přes tisíc kilometrů a konec by se tyčil do výšky 20 kilometrů nad zemí.
Vznášející se megastavba
Takovou ohromnou konstrukci by pak podle tvůrců mohla podpírat stejná technologie, která vlaky v tubusu pohání. Pokud by totiž byly supravodiče umístěny uvnitř základny pod tubusem, celý tunel by se pak v magnetickém poli vznášel nad zemí.
Nepotřeboval by žádné podpěry, stačil by mu pouze systém úchytných lan. Konstrukce takového monstra je prý možná už při použití současných technologií, i když stavba by mohla trvat až 20 let.