Domů     Transsibiřská magistrála: Putování nejdelší železnicí světa
Transsibiřská magistrála: Putování nejdelší železnicí světa
15.7.2025

Představte si cestu dlouhou přes 9 000 kilometrů, která protíná osm časových pásem, dva kontinenty a desítky měst, zatímco venku klesají teploty k minus padesáti stupňům Celsia.

Transsibiřská magistrála, s délkou 9288 km nejdelší železniční trať pro osobní vlaky na světě, je víc než jen pouhá spojnice – je to epické dobrodružství, které změnilo tvář Sibiře a fascinuje dodnes.

Vydejme se společně na jízdu touto neobyčejnou železnicí, která skrývá příběhy o neskutečném úsilí, historických zvratech a nezapomenutelných kulinářských zážitcích.

Transsibiřská magistrála je s délkou 9288 km nejdelší železniční tratí pro osobní vlaky na světě. Vede z Moskvy na Dálný východ, do konečné stanice ve městě Vladivostok na pobřeží Tichého oceánu.

Stavba započala roku 1891 za vlády cara Alexandra III. a stavělo ji na 100 000 dělníků (většinou vězňů), kteří dřeli v nepředstavitelně nehostinných podmínkách.

Ambiciózní plán na propojení celé Sibiře pomocí železniční trati trval 25 let. Stavělo se přitom od obou konců najednou a pokračovalo se ke středu.

Tam, kam dorazila trať, vznikala nová města (některá z nich později zase zanikla) a v současnosti leží podél trati velkých 87 měst. Pojďme si představit historii a největší zajímavosti tohoto neobyčejného železničního projektu, který fascinuje dodnes. Vydejme se společně na jízdu transsibiřskou magistrálou!

Nejdelší železnice na světě?

Na začátek vás možná trochu zklameme. Na rozdíl od všeobecně rozšířeného přesvědčení totiž transsibiřská magistrála už dnes není nejdelší železniční tratí na světě.

Překonala ji železniční trať Yiwu–Madrid, která vede z čínského města Yiwu do španělského hlavního města a měří 13 000 kilometrů. V provozu je od roku 2014 a slouží pouze nákladním kontejnerovým vlakům.

Transsibiřská magistrála nadále zůstává nejdelší železniční tratí pro osobní vlaky, kterými se může svézt každý z nás. Dvě trati jsou technicky delší:

Kyjev–Vladivostok a Pchjongjang—Moskva, ale ty navázaly na transsibiřskou magistrálu a většinu své trasy vedou právě po ní.

Odlehlá Sibiř: Nedostupná země

Přestože byla Sibiř pod ruskou kontrolou od 17. století, zůstávala pro evropské Rusy vzdáleným a exotickým územím.

Neexistoval žádný jednoduchý způsob, jak cestovat na Sibiř a přes tuto rozlehlou oblast, která sahá od pohoří Ural na západě až po Tichý oceán na východě. Řídce osídlená a nerozvinutá Sibiř byla vnímána hlavně jako místo vyhnanství pro vězně a kritiky cara.

Rozvoj Sibiře brzdilo právě špatné dopravní spojení se zbytkem země. Asi pět měsíců v roce byly hlavním dopravním prostředkem na Sibiři řeky. Během zimy se náklad a cestující přepravovali na saních, taženými koňmi po zamrzlých řekách.

Sibiř, známá svými dlouhými a krutými zimami, se stala v 17. století součástí Ruska. Původně zde žilo několik malých etnických skupin, které byly buď lovci-sběrači nebo pasteveckými kočovníky, chovajícími soby, dobytek a koně.

V roce 1581 dobyla kozácká expedice Isker, hlavní město chanátu Sibir, čímž začala ruská expanze do regionu. Ruští obchodníci a kozáci postupně postavili města Ťumeň, Tomsk, Krasnojarsk a Irkutsk.

Dodnes je však Sibiř velmi řídce osídlená a mnohé oblasti jsou dostupné pouze letecky. Hustěji obydlené jsou jen oblasti, které přiléhají k transsibiřské magistrále, k velkým říčním tokům nebo k Severnímu ledovému oceánu (v letním období).

Sibiř představuje 77 % celkové rozlohy Ruska. Pokud by Sibiř byla státem sama o sobě, byla by s rozlohou 13,1 milionů čtverečních kilometrů největším státním útvarem na světě.

Transsibiřská magistrála je s délkou 9288 km nejdelší železniční tratí pro osobní vlaky na světě.
Transsibiřská magistrála je s délkou 9288 km nejdelší železniční tratí pro osobní vlaky na světě.

Vzhůru na Sibiř! Zrození kolosu

To vše se mělo na konci 19. století změnit. V březnu roku 1891 car Alexandr III. oficiálně oznámil stavbu transsibiřské magistrály. Jeho syn – budoucí car Mikuláš II. (1868–1918) – položil 19. května 1891 první kámen stavby ve Vladivostoku.

Stavba pak probíhala současně v celkem sedmi úsecích, které se měly spojit. Nedostatek pracovních sil vedl k tomu, že byli k práci na železnici povoláni trestanci a vyhnanci.

Aby se ušetřily peníze a předešlo se střetům s vlastníky pozemků, bylo rozhodnuto položit železnici mimo stávající města a podél vznikající železnice se zakládala města nová. Stavba probíhala neuvěřitelnou rychlostí: 740 km tratě za rok.

Transsibiřská magistrála byla slavnostně otevřena 21. června 1904, kompletně dokončena pak byla v roce 1916.

Trať nad zlato a její význam

Díky Transsibiřské magistrále se začalo ze Sibiře okamžitě vyvážet obilí, především pšenice. Trať umožnila také osídlování Sibiře.

V letech 1860 až 1890 odjelo na Sibiř díky části postavené trati na půl milionu rolníků, do roku 1914 to bylo dokonce pět milionů lidí. Rolníci cestovali ve stísněných, ale levných vagonech 3. třídy a stali se novými sibiřskými přistěhovalci.

Důležitou roli pak transsibiřská magistrála hrála za 2. světové války, kdy pomáhala se zásobováním mocností, bojujících v Evropě. Na začátku války také řada Židů využila tuto trať k útěku z Evropy.

Dnes je transsibiřská magistrála důležitou součástí ruské ekonomiky – vozí se po ní 30 % veškerého exportu.

Kruhobajkalská železnice: Okolo Bajkalu

Transsibiřská magistrála vede po břehu 636 kilometrů dlouhého a 1642 metrů hlubokého Bajkalu, nejstaršího a nejhlubšího jezera na světě. Tento úsek – Krugobajkalská železnice – byla nejnáročnější částí stavby.

Ruští inženýři se tu museli vypořádat s drsnými přírodními překážkami včetně nedalekého pohoří Jabloňový hřbet. Než byla tato část železnice postavena, končila trať transsibiřské magistrály na obou stranách jezera.

Přes jezero pak vlak převážel vlakový trajekt, který mohl nést 24 vagonů a jednu lokomotivu. Přejezd přes jezero přitom trval čtyři hodiny. V zimě se pak pro přesun cestujících a nákladu z jedné strany jezera na druhou používaly saně.

Omul a pirožky: Kulinářské zážitky na kolejích

Cestování Transsibiřskou magistrálou dnes přináší nevšední kulinářské zážitky. Všechny vlaky mají svůj restaurační vagon, kde se podávají jednoduché ruské pokrmy.

Jakmile vlak překročí hranice do Mongolska nebo Číny, přibude restaurační vůz s místní kuchyní (ochutnat tak můžete třeba mongolské pivo).

Kromě toho lidé, kteří si k cestě vyberou luxusní turistický vlak, mají k dispozici opulentní restaurační vůz s luxusní nabídkou ruských jídel a nápojů včetně ruského šampaňského. Při jeho popíjení pak mohou poslouchat živou klavírní hudbu.

Nejzajímavější kulinářské zážitky však nabízejí jednotlivé stanice.

Na nástupištích se tu prodávají místní lahůdky, a tak si můžete dát třeba pokrm ze slavného síha bajkalského (ryba), zvaný omul (sušená či uzená ryba z jezera Bajkalu), nebo nejrůznější pirožky, brambory a čerstvě upečené koláče.

Sedmidenní cesta napříč kontinenty

Vlak během cesty z Moskvy do Vladivostoku přejede přes 497 mostů, projede 15 tunely a překoná 16 velkých řek. Během cesty vlak projede 87 velkými městy, třemi zeměmi a dvěma kontinenty. Trať překračuje neuvěřitelných osm časových pásem.

Při běžné rychlosti trvá cesta bez vystupování osm dní. Vysokorychlostní vlak cestu zvládne za sedm dní. Transsibiřská magistrála má 876 stanic pro osobní vlaky. Většina těchto stanic je malá a turisté o ně nejeví moc zájem.

Cestující zajímají spíše velká nádraží, včetně největší železniční stanice v Novosibirsku – ve městě, které vzniklo při stavbě železnice a dnes má přes milion a půl obyvatel.

Nejchladnější část Transsibiřské magistrály se nachází mezi stanicemi Mogoča a Skovorodino, kde mohou teploty klesnout až k minus 50 stupňům Celsia.

Atmosféra 3. třídy

Dnes jsou vlaky natolik modernizované, aby nízkým teplotám venku odolaly a udržely cestující uvnitř v teple, a ve vlacích bývá naopak přetopeno.

Při otevření transsibiřské magistrály trvala celá cesta z Moskvy do Vladivostoku téměř měsíc a jízdenka do 3. třídy stála 59 rublů a 25 kopejek, což byl průměrný plat průmyslového dělníka za více než dva měsíce.

Dnes se dá dojet z Moskvy do Vladivostoku 3. třídou za 10 000 rublů (zhruba 3500 Kč). Ceny se v průběhu roku mění – během turistických sezon a svátků jsou dražší.

Cestování 3. třídou je sice levné, ale lidé tu nemají žádné soukromí – v otevřeném vagonu bez kupé cestuje společně 50 lidí, většinou průměrní Rusové. Právě ve 3. třídě tak můžete zažít opravdovou atmosféru cestování po transsibiřské magistrále.

Stavba probíhala v neuvěřitelnou rychlostí: 740 km tratě za rok.
Stavba probíhala v neuvěřitelnou rychlostí: 740 km tratě za rok.

Konečná, vystupte prosím

Vlak má za sebou dlouhých 9288 kilometrů a přijíždí do konečné stanice, Vladivostoku, přístavního města na pobřeží Tichého oceánu, nedaleko hranic s Korejskou lidově demokratickou republikou.

Městské vlakové nádraží bylo založeno v roce 1891 současně s transsibiřskou magistrálou jako poslední bod její trasy.

Historická stanice v architektonickém stylu 17. století byla záměrně vystavena po vzoru moskevského nádraží – cestujícím tak může připadat, že nastupují a vystupují na stejném místě.

Dokončení transsibiřské magistrály dalo ekonomice Vladivostoku velký impulz – město na Dálném východě bylo náhle spojeno s Moskvou a Evropou.

Mrtvá trať: Stalinův neúspěšný projekt

Na Sibiři se v roce 1947 začala na popud Stalina stavět železnice, která je nechvalně známá jako „mrtvá trať“. Transpolární železnice měla vést přes severní Sibiř a v délce téměř 1500 kilometrů spojit města Salechard a Igarka.

Na stavbě železnice pracovalo až 300 000 vězňů v desítkách táborů (Gulagů). Železnice měla usnadnit export niklu a propojit námořní přístavy Salechard a Igarka se západní železniční sítí v zemi (včetně transsibiřské magistrály).

Stavbu železnice v krutých a mrazivých podmínkách (v zimě může teplota v těchto místech klesnout až na minus 50 stupňů Celsia) nepřežila asi třetina všech vězňů. Stavba trati byla po smrti Stalina v roce 1953 opuštěna a nikdy nebyla dostavěna.

Na památku obětí projektu odsouzeného k zániku stojí v Salechardu památník v podobě parní lokomotivy.

Věděli jste, že…

průměrná zimní teplota na Sibiři je minus 25 stupňů Celsia.

v listopadu 1918 cestoval transsibiřskou magistrálou vůdce československých legií, politik Milan Rastislav Štefánik, na Sibiř za legionáři.

Transsibiřská magistrála má své vlastní ozbrojené síly.

Cesta Transsibiřskou magistrálou je nejen nejdelší železniční trasou pro osobní vlaky na světě, ale také neuvěřitelnou výpravou do historie, kultury a drsné krásy Sibiře.

Od svého ambiciózního zrodu pod carským Ruskem až po dnešní roli klíčové dopravní tepny, magistrála vypráví příběh o lidské vytrvalosti, obětích a touze překonávat přírodní překážky.

Ať už se vydáte luxusním vlakem nebo si zvolíte autentický zážitek v 3. třídě, cesta po Transsibiřské magistrále zůstane nezapomenutelným dobrodružstvím, které spojuje vzdálené končiny světa.

Zdroje informací: www.lonelyplanet.com, www.seat61.com, www.rbth.com, www.atlasobscura.com, www.discover-russia.com, částečně AI
Foto: Shutterstock, Pixabay
Související články
Lifestyle
Vánoční vzpoura: Když vaječný likér tekl proudem
Na Východním pobřeží Spojených států se v roce 1826 na prestižní Vojenské akademii Spojených států v West Pointu odehrává jeden z nejbizarnějších vánočních skandálů v americké historii – Eggnog Riot. Co začíná jako tajná snaha o výrobu silného svátečního vaječného punče, přerůstá ve vánoční noci ve výstřední rebelii proti vojenské disciplíně, která změní životy desítek […]
Lifestyle
Jak bojovat s nespavostí. Tipy, které fungují
Nespavost není jen občasné „neusnu do půlnoci,“ je to porucha spánku, která ovlivňuje náladu, soustředění i zdraví celkově. Lékaři a spánkoví odborníci se shodují, že nejlepší výsledky nepřináší jediný trik ani tabletka, ale cílené změny v denním režimu, prostředí a návycích, které tělu i mozku jasně signalizují, kdy je čas odpočívat.   Prvním krokem k lepšímu […]
Lifestyle
Ředkev versus ředkvička. Kdy je poprvé ochutnaly naše jazýčky?
Ředkvička je dnes běžnou zeleninou, kterou známe jako malý, křupavý červený kulatý kořen. Její raná historie je ale zahalena tajemstvím. Prakticky neexistují archeologické nálezy, které by jasně ukazovaly, kdy a kde lidé ředkvičky poprvé pěstovali. O dějinách ředkve toho víme mnohem více.   Podstatné je rozlišit mezi ředkví a ředkvičkou. V obou případech jde o […]
Lifestyle
Jak zvládnout vánoční úklid s ingrediencemi, které máte ve spíži
Vánoční úklid nemusí znamenat hromadu drahých sprejů a agresivních chemií – stačí nahlédnout do spíže. Ocet, jedlá soda, citron nebo i olivový olej jsou často levnější, účinné a šetrné k životnímu prostředí. Se správnými triky proměníte obyčejné ingredience ve spolehlivé pomocníky při jarním či vánočním úklidu bez stresu i pachu silných chemikálií. Začněte u bílého […]
reklama
lifestyle
Pamela Andersonová a Jon Peters: Milujeme se, rozvedeme se
Zaberou titulní stránky několika předních deníků, na měsíčníky už bohužel nezbude čas. Blonďatý sexsymbol Pamela Andersonová (*1967) umí překvapit. V roce 2020 si znenadání vezme producenta Jona H. Peterse (*1945). Fanoušci překvapením ani nestihnou mrknout, a již je tu konec svazku. Trval pouhých 12 dní. Pamela svatbu nejdříve potvrdí, později se ale nechá slyšet, že […]
Jak si jednoduše vybudovat chytrou domácnost?
Chytrá domácnost už dávno není sci-fi pro geeky. Dnes si ji může postavit prakticky každý, stačí pár dobře vybraných zařízení a chuť propojit běžné rutiny do systému, který myslí za vás. Ať jde o úsporu energie, pohodlí nebo bezpečí, chytrý domov může fungovat stejně nenápadně jako spolehlivě. Tady je návod, jak ho začít budovat krok […]
Jak ušetřit vodu: Chytré triky, které fungují každý den
Úspora vody neznamená omezování komfortu. Naopak, často jde o nenápadné změny, které se stanou samozřejmostí a přinesou úsporu peněz i energie. Podíváme se na tři oblasti domácnosti, kde má každá kapka svou hodnotu. V koupelně se odehrává většina spotřeby vody, a proto zde mají i malé úpravy největší dopad. Kratší sprchování šetří desítky litrů denně, […]
Teplo bez plýtvání. Praktické tipy pro zimní sezónu
Zima je tu a s ní i známé dilema: jak si doma udržet příjemné teplo, aniž by se náklady vyšplhaly zbytečně vysoko. Kromě obvyklých doporučení existuje i několik méně známých postupů, které mohou pomoci spotřebu snížit. Stačí drobné úpravy, trochu praktičnosti a hlavně povědomí o tom, kudy teplo z domu nejčastěji uniká. Základem úspor je […]
záhady a tajemství
Mohli existovat? Mýty o jednorožcích a Kyklopích
Příběhy o bájných tvorech se objevují ve všech kulturách už od nejstarších dob. Jednorožci, symboly čistoty a magie, i děsiví Kyklopové představující hrubou sílu a strach fascinují lidstvo dodnes. Odborníci z různých oborů se dlouhodobě snaží odhalit, co se za těmito mýty skutečně skrývá. Jsou legendární bytosti pouhou fantazií, nebo mají reálné kořeny? Jednorožec: Od […]
Ztraceni v zeleni: Neúspěšné hledání tajemného města „Z“
Touha objevit ztracené město v Amazonii se u britského dobrodruha Percyho Fawcetta mění doslova v posedlost. Věří, že v srdci amazonského pralesa se skrývá dávná civilizace a právě on se stane tím, kdo ji pro svět objeví a užije si za to svůj díl slávy. Podle úlomků keramiky, starých map i vyprávění domorodců je Percy […]
Tajemství Svatební košile: Nejtemnější příběh z Erbenovy Kytice
V časech, kdy noc osvětloval jen plamínek lampy a lidská představivost byla plná stínů a neznáma, vznikl jeden z nejmrazivějších příběhů české literatury. Dnes nás horory zaplavují digitálními efekty a hlasitými výkřiky, přesto se Erbenovi před více než 170 lety podařilo vytvořit děs, který dokáže proniknout až do kostí — bez jediného trikového obrazu. Jeho […]
Aghóríové a jejich pro Evropany těžko pochopitelný svět: Pojídají mrtvoly a mažou se kremačním popelem
Pokud zamíříte mezi věčné ohně do svatého města hinduistů i buddhistů, Váránasí, možná narazíte i na jednoho ze zhruba 20 posledních skutečných aghóríů. Tato sekta dříve čítající stovky stoupenců se osamostatnila zřejmě již ve 14. století. Proč je kolem ní stále tolik rozruchu, když jde v podstatě o padlou slávu? Aghóríové věří, že bůh Šiva […]
Nenechte si ujít další zajímavé články
Dulce: Dobrota, které neodoláte
panidomu.cz
Dulce: Dobrota, které neodoláte
Ta dobrota se jmenuje dulce de leche a možná už jste ji objevili v obchodech. Ale nepochybujte o tom, že doma připravená bude ještě lepší. Název je španělský a znamená jednoduše „mléčná sladkost“. Původ ovšem není úplně jednoznačný, o autorství této receptury se pře hned několik latinskoamerických zemí a k tomu Francie, kde se traduje,
Ferdinand I. zatrhl šizení na tržištích
historyplus.cz
Ferdinand I. zatrhl šizení na tržištích
„Prvotřídní kvalita, dovoz z Itálie,“ přesvědčuje kupec s látkami bohatou pražskou měšťanku. Žena pečlivě osahává štůček mušelínu. „Vezmu si pět loket,“ prohlásí. Kupec rychle naměří požadovanou délku. Pořádný kus mu přitom zůstane za prsty…   „Na šaty ho bude málo, milostpaní. Stačí jenom na sukni,“ zhodnotí švadlena množství růžového mušelínu. „Ošidili vás, podívejte.“ Vezme do ruky dřevěnou
Kouzlení s vodou z potoků a studánek
nejsemsama.cz
Kouzlení s vodou z potoků a studánek
Voda má v magii zvláštní místo. Má jedinečné vlastnosti, které pro vás mohou být nejen zdrojem osvěžení, ale i duchovní síly a léčení. Voda z potoků a studánek má moc přinést do vašeho života pozitivní změny a obnovit vaši energii. Využitím těchto přírodních zdrojů v magii můžete obohatit své rituály a přinést do svého života větší harmonii a klid. Je důležité
Ten můj chlap je prostě báječný
skutecnepribehy.cz
Ten můj chlap je prostě báječný
Jsem holka Štěstěny, tvrdila moje máma, když jsem doma představila Mirka. Mohla na něm oči nechat. To nadšení ji neopustilo nikdy. Myslím, že mi trochu záviděla, ale nikdy jsem jí to neřekla. Tátu měla ráda, ale co si pamatuji, tak jsme s Mirkem byli zamilovaní mnohem víc. Jsme spolu moc rádi Tehdy byla jiná doba, když
Září Svobodová díky nové lásce?
nasehvezdy.cz
Září Svobodová díky nové lásce?
Přestože jí osud připravil až příliš kruté momenty, nikdy nepřestala věřit, že bude znovu šťastná. Sympatická herečka ze seriálu Ulice Ilona Svobodová (64) se má už několik týdnů potkávat se stejně
Hříbková omáčka
tisicereceptu.cz
Hříbková omáčka
Královskou houbou českých lesů je pravý hřib. Suroviny 400 g houby 1 větší cibule 2 lžíce másla 200 ml šlehačky 100 ml zakysané smetana 1 bobkový list 5 kuliček nového koření petrželka ne
Krvavé maltské podzemí a tajemná Petra
enigmaplus.cz
Krvavé maltské podzemí a tajemná Petra
V oblasti Paola na předměstí hlavního města La Valetta na Maltě se v roce 1902 dostala skupina dělníků do problémů. S několika se při rozbíjení skal propadla zem. „Dostaňte nás odsud, něco tady je,“ z
Historické Boskovice: Procházka od hradu k zámku
epochanacestach.cz
Historické Boskovice: Procházka od hradu k zámku
Návštěvou jednoho města si snadno zajistíme program třeba na celý víkend. Boskovice totiž nabízejí hned dvě významné architektonické památky, vzdálené od sebe jen půl kilometru. A tak se vydejme za hradem i za zámkem do krásné jihomoravské krajiny. Trhová osada Boskovice na okraji Drahanské vrchoviny vznikla někdy ve13. století, a už v roce 1313 kronikáři zaznamenali
Pátrání po nacistickém zlatě: Je ukryté pod hladinou německého jezera?
epochalnisvet.cz
Pátrání po nacistickém zlatě: Je ukryté pod hladinou německého jezera?
Nad vodou se převalují chuchvalce mlhy, ze kterých se náhle vynoří siluety několika člunů. Mají velmi podivnou posádku. Dobře živení, po zuby ozbrojení muži v černých uniformách a na straně druhé: zubožená těla oblečená v chatrných vězeňských hadrech. Co tato přízračná scéna znamená?   Je jaro roku 1945, druhá světová válka se chýlí ke konci. Jezero Stolpsee
Stinná stránka rozvinutějších mozků: rychleji stárnou
21stoleti.cz
Stinná stránka rozvinutějších mozků: rychleji stárnou
Lidský mozek, více než jakýkoliv jiný orgán, odlišuje náš druh od ostatních. Během posledních přibližně sedmi milionů let se jeho velikost a složitost výrazně zvýšila, což nám umožnilo používat jazyk,
&Beyond: Nezapomenutelné safari napříč východní Afrikou pro romantiky i dobrodruhy
iluxus.cz
&Beyond: Nezapomenutelné safari napříč východní Afrikou pro romantiky i dobrodruhy
&Beyond, světově uznávaný lídr v oblasti luxusní ekoturistiky, představuje své rozmanité portfolio safari lodgů a kempů ve východní Africe. Jako lídr v oblasti zodpovědného cestovního ruchu organi
Dechberoucí „katedrála“ v oblacích
rezidenceonline.cz
Dechberoucí „katedrála“ v oblacích
Třípodlažní penthouse na vrcholu nejvyššího věžáku severně od 72. ulice v New Yorku „patřil“ jednomu z protagonistů populárního seriálu, mapujícího život milionářské rodiny Royových. Jakkoliv jsou jejich osudy fiktivní, nemovitosti, v nichž „žijí“, jsou velmi reálné. Ohromující luxusní byt s pěti ložnicemi, čtyřmi koupelnami a výhledem na Husdon Yards je přitom jenom jednou z nemovitostí
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz