V časech, kdy noc osvětloval jen plamínek lampy a lidská představivost byla plná stínů a neznáma, vznikl jeden z nejmrazivějších příběhů české literatury.
Dnes nás horory zaplavují digitálními efekty a hlasitými výkřiky, přesto se Erbenovi před více než 170 lety podařilo vytvořit děs, který dokáže proniknout až do kostí — bez jediného trikového obrazu.
Jeho balada Svatební košile, která se stala perlou sbírky Kytice, je příběhem, který čtenáře doslova vtáhne do temné a beznadějné atmosféry.
Nejde jen o literární fikci – podle všeho se autor inspiroval skutečnou, děsivou událostí, jež se měla odehrát na posvátné hřbitovní půdě.
Děj balady je prostý, ale o to účinnější. Mladá dívka, opuštěná a zoufalá, marně čeká na svého milého, který se už dlouho nevrátil z války.
Uprostřed noci se modlí k Panence Marii, ale její modlitba je víc než jen prosbou o pomoc – je to prosba o smrt, neboť se obává samoty. Její přání je vyslyšeno, avšak ne tak, jak by si přála.

Znenadání se zjeví její milý, živý a zdravý, a vyzve ji, aby s ním šla, že si ji vezme za ženu. Ženich je ale podivně tichý a naléhá na spěch. Dívka ho poslechne a vydá se s ním na cestu.
To, co zpočátku vypadá jako šťastný konec, se však rychle mění v děsivou noční můru. Místo, aby je čekala svatba, se dvojice ocitá na hřbitově. Tehdy dívka s hrůzou poznává, že její milý je ve skutečnosti živoucí mrtvola.
V panice se před ním ukryje v márnici a zachrání se úpěnlivou modlitbou, zatímco nemrtvý ženich se pokouší vniknout dovnitř.
Ráno, po prožité hrůze, zůstávají na hrobech ležet roztrhané svatební košile, které dívka ušila a vzala s sebou, jako svědectví o noční hrůze.
Tento příběh není jen Erbenovou fantazií; je to ozvěna starých bájí a rituálů, které se v českém venkově tradovaly z generace na generaci. Odkazy na skutečnou událost, která inspirovala tohoto velkého literáta, jsou předmětem diskusí dodnes.
Dva hlavní kandidáti na místo, kde se hrůzný příběh odehrál, leží v Čechách. První z nich se nachází ve Velharticích na Klatovsku.
Tato tajemná oblast je plná legend a právě zde, na místním hřbitově, se traduje příběh o vojákovi, který zahynul v bitvě a kterého zhrzený kamarád za pomoci čarodějnice oživil, aby se pomstil dívce, která ho odmítla.
Celá událost prý zanechala na hřbitově silně negativní energii, kterou údajně vnímají i senzitivní jedinci. Dále zde stojí hřbitovní kostelík, na jehož štítu se objevují skvrny, připomínající dívčí tvář, což dodává místu punc tajemna.

Druhé místo, které se mohlo stát Erbenovou inspirací, se nachází v jeho rodném Podkrkonoší. Tento kraj je známý silným spojením s lidovými pověstmi a rituály, kde bylo domácí čarování běžnou praxí.
V tomto kraji se nachází poutní kostelík svatého Petra a Pavla v místech zaniklé obce Byšičky, stojící na návrší nedaleko Lázní Bělohrad. Tento kostelík, obklopený hřbitovem, je sám o sobě spojen se strašidelnými legendami.
Erben však pravděpodobně ve svém díle vylíčil jak samotnou stavbu kostelíka, tak i hřbitov, kam si svou snoubenku odvedl mrtvý ženich. Existuje i třetí místo, a to je kostel svatého Prokopa u Krupky na Teplicku, kde se údajně místní žena setkala s „nemrtvými“.
Tyto legendy naznačují, že Erbenova balada není jen výplodem bujné fantazie, ale spíše literárním ztvárněním autentického folklórního dědictví, které reflektuje lidský strach ze smrti, touhu po lásce a víru v nadpřirozené síly.
Ať už se příběh odehrál kdekoli, jedno je jisté: Svatební košile zůstává jedním z nejintenzivnějších literárních zážitků, který nám připomíná, že opravdový horor se často skrývá v nejtemnějších koutech lidské duše a starých příběhů.