Skip to content

Řízení projektů

Tento článek je reklamním sdělením

Řízení projektů je často považován za nudnou agendu a je vnímán jako nutné zlo. Není tedy žádným překvapením, že je častým tématem diskusí v každé společnosti. Žádný software zatím není schopen nahradit jednoduchost ručně psaných poznámek a lepení papírků na monitor. Při práci v týmu jsou tyto zastaralé návyky takřka nepoužitelné.

Poznámky nelze jednoduše třídit, sdílet s kolegy, dokonce nelze jednoduše analyzovat jejich obsah a efektivně s nimi dále pracovat. Důsledkem celosvětového problému vznikají nové softwary, které se snaží o vyřešení problému z různých úhlů pohledu.

  • Jednoduchá komunikace
  • Snadné sdílení dokumentů
  • Delegace práce
  • Řízení zdrojů
  • Měření produktivity

Téměř každý software má na jedné straně přidanou hodnotu a na straně druhé spoustu limitů. Tento fakt staví periodicky společnosti stále před stejnou otázku:

Existuje software, který by nám vyřešil naše potřeby?

Odpověď na tuto otázku zní NE, aspoň pro většinu z nás. Existuje pro to jednoduché vysvětlení:

  • Každá společnost je jiná
  • Má odlišnou firemní kulturu a hodnoty
  • Má jiné nastavení procesů

Software, který by dokázal všem společnostem pokrýt veškeré potřeby, se často stává oblíbeným „švýcarským nožíkem”, což vede naopak k tomu, že se software stává nepřehledný a funkce nejsou využívány. V některých korporátech se s tímto typem nástrojů setkáváme běžně a lidé s nimi pracují velmi omezeně.

Některé společnosti jdou ještě dál za hranici naivity a pokusí se „napsat” vlastní software, který jim bude sedět na míru. Myšlenka, že by toto bylo vůbec možné, není vůbec v souladu s realitou, pokud nechcete transformovat své podnikání na vývoj softwaru pro řízení projektů s cílovou skupinou úzce omezenou na firmy totožné. Spálíte spoustu energie, financí a software nakonec skončí v propadlišti dějin – doporučujeme, zeptat se společností, které tak učinily již před vámi; mimo to, že jim to krásně funguje, od nich uslyšíte, že už by do toho nikdy nešly a po dalších otázkách, když odezní hrdost (stálo to přeci spoustu peněz), zůstane opět otázka: Existuje software, který by nám vyřešil naše potřeby?

Jdeme až k jádru potřeb

„Veškeré nové výzvy a problémy stavíme v ApuTime do rámce, pomocí kterého následně tvoříme řešení. Tento rámec tvoří tři pilíře, na kterých ApuTime také stojí. Jsou jimi: Emoce, Vizualizace a prvky Hry. Zkoumali jsme stovky respondentů, a uvodili to vždy otázkou: „Řízení projektů je většinou nuda, že?”, kde nejběžnější odpovědí bylo „nemám to rád, ale musím to dělat“. Na druhou stranu máme také odpovědi od projektových manažerů, kteří „to milují” – Proč by neměli mít rádi svou práci? Pomocí těchto rozhovorů jsme vytvořili dva segmenty potřeb podle toho, z čeho vycházejí:

  • Potřeby vedení
  • Potřeby uživatelů / pracovníků

Vedení je frustrováno chybějícími klíčovými daty, které potřebují pro řízení projektů. Existuje mnoho problémů způsobených chybějícími důležitými skutečnostmi nebo nerelevantními informacemi. Manažeři musí být schopni přesně interpretovat informace a mít přehled o projektech v každé fázi jejich realizace. Aby to bylo jednoduché: „Potřebují vědět”,“ říká zástupce společnosti.

Na druhou stranu, uživatelé potřebují přístup k informacím, ale jejich motivace je odlišná. Nejsou motivováni k práci s aplikací, protože to manažer potřebuje. „To je důležitý fakt, který ovlivnil naše myšlení a vývoj ApuTime nejvíce. Nemůžete vytvořit potřebu uživatele jen tím, že to potřebujete Vy. Uživatelé potřebují vidět přidanou hodnotu v každé operaci, kterou provádějí. V opačném případě to obvykle vede k chybným výstupům založeným na nesprávných datech. Jedna z typických frází ve společnostech je: „Vyplňte přehledy před odchodem domů”. Uživatelé často používají software, který pro ně nemá smysl, nebo je obtížné jej používat. 

Začali jsme přemýšlet o tom, jakou přidanou hodnotu můžeme uživateli nabídnout, protože nástroj pro správu projektů bez relevantních údajů je jen nástrojem, který spaluje čas a energii a vytváří frustraci. Je to podobné jako kalorické tabulky, nebo aplikace pro zaznamenávání osobních výdajů. Musíte si vytvořit návyk, vidět přidanou hodnotu a dostávat výstupy. Ve většině případů jsou tyto aplikace zapomenuty nebo smazány. Proč by to mělo být s aplikacemi pro řízení projektů jinak? Pojďme to udělat zábavnou formou,“ uvádí zástupce společnosti.

Prvky hry

„V ApuTime chceme stále více aplikovat prvky hry. Jsme silně inspirováni principy v RPG hrách. To neznamená, že bychom tvořili přímé herní prostředí, ale zabýváme se gamifikací (přidávání herních prvků v neherním prostředí). Cílem není to, aby uživatelé v aplikaci trávil spoustu času herními prvky. Cílem gamifikace je zpříjemnění prožitku z práce s využitím dat a vybudování návyku k dílčím úkonům. Uživatel, který si vybuduje návyk, se vrací automaticky.

Lidé milují tvorbu vlastních avatarů, sbírání zkušenostních bodů a podobně. Připravujeme řadu metrik, které uživatelům poskytnou reflexi toho, jak si vedou. V čem jsou jejich silné stránky, a naopak v čem mají své rezervy. Je to něco, na co manažeři nemají časové kapacity, aby dělali pravidelně,“ říká zástupce společnosti.

Příklady metrik, které lze pozorovat a hodnotit:

  • Přesnost odhadů
  • Míra uzavírání úkolů v čase
  • Řízení projektů
  • Míra inspirace / motivace spoluhráčů
  • Míra spolupráce

Herní prostředí neslouží k přímé zábavě, nýbrž k využití dat pro již zmíněný problém s přidanou hodnotou pro konkrétního uživatele. Uživatel tím dostává možnost vidět, v čem mu software dokáže pomáhat.

Avatar se vylepšuje přímo úměrně lepším výsledkům pracovníka a přináší možnosti identifikovat kvalifikace pro kariérní postupy. Lze také rozpoznat, zda je pracovník vhodný na určitou pozici, nebo pozice naopak pro něj vhodná. Věříme, že neexistuje špatný pracovník, ale existuje spousta špatně umístěných lidí.

 

Vizualizace

„Vizualizace používáme i pro orientaci v projektu. Často se stane, že ve složitějších strukturách se uživatelé ztrácí a těžko se hledají úkoly, na kterých visí celá struktura. Dokážeme celou strukturu vizualizovat a roztáhnout ji do pavučinové sítě. Je to lidskému mozku ta nejpřirozenější forma předávání informací,“ říká zástupce společnosti.

 

Emoce

Pokud dosáhneme na dílčí cíl, vyplaví se nám dopamin (Dopamin (4-(2-aminoethyl)benzen-1,2-diol). Je to látka, vznikající (nejen) v centrální nervové soustavě většiny obratlovců. Mimo jiné funkce je spojen s pocitem štěstí při dosažení cíle, ne získání odměny.. Výsledkem je, že se cítíme skvěle. Kliknutí na tlačítko „hotovo” vážně nestačí. Dosažení cíle musí být jasně viditelné a jednoduše uchopitelné. Představte si tu nejšílenější věc, kterou jste na webu viděli, ať už jde o bouchající rachejtle nebo padající konfety.

Ano! To je přesně ono.

Umělá inteligence a budoucnost

Napadlo vás někdy, co všechno lze dělat, když nějaký systém pro řízení projektů má kompletně zmapované procesy, k jakým u vás dochází a kdo a jakým způsobem pracuje?

Veškerá data se dají reálně použít ke strojovému učení, které je izolované pro každou společnost, ze které se učí. „Dokážeme tak každému uživateli vypisovat na míru data tak, jak je pro něj nejvíce relevantní, aby je viděl. ApuTime dokáže identifikovat s předstihem, že nelze dodržet termíny při stávajících okolnostech. Do této analýzy vstupuje celá řada faktorů, jako jsou: Jsou úkoly podobné? Kdy mají být hotovy? Jakou mají prioritu? Kolik je na nich odpracováno? Jak byly naceněny? a další. Cílem této analýzy jsou optimalizace firemních procesů a vytváření predikcí. Některé úkony by neměl znovu opakovat člověk,“ uvádí zástupce společnosti. 

„Chceme naučit stroj řídit projekty a společně se nám to jednou jistě podaří. Věříme, že projektový manažer může chodit po společnosti s brýlemi pro rozšířenou realitu a mít přehled o dění ve firmě – koho může rušit, nebo kdo má zrovna „deep work” a není vhodné s ním právě komunikovat. Implementujeme ApuTime do služby Google Assistant a jednou bude jistě možnost integrace i do Apple Siri nebo Alexa od Amazon. Technologie jsou nám všem čím dál otevřenější a pracujeme s vědomím, že jsme jen na začátku,“ říká zástupce společnosti.

 

Vize

(vznešený cíl)

„Naší vizí je vytvářet proaktivní kulturu ve společnostech a pomáhat jim růst. Chceme z vedoucích týmu vytvářet úspěšné leadery, pomáhat jim optimalizovat procesy a zvyšovat motivaci k dosahování jejich dílčích cílů a stimulovat spolupráci v týmu. Věříme, že s využíváním správných nástrojů můžeme eliminovat frustraci a jednou i snižovat kriminalitu. Vytváříme komunitu, ve které sdílíme zkušenosti při vedení týmů a projektů,“ uvádí zástupce společnosti.

Leader’s Box – We Create Effective Project Managers

www.aputime.cz

 

Foto:archiv
Tento článek je reklamním sdělením
Právě v prodeji
Sdílej!
Další články z rubriky Zajímavosti
Zobrazit více …