I když nakupujete za bílého dne, neobejdete se bez umělého osvětlení. Jinak byste nic neviděli – okna v supermarketu chybí! Proč se obchodníci rozhodli pro stavbu v podobě uzavřené krabice, když by mohli ušetřit za energii?
Absence oken je jedním z nejzákladnějších, a zároveň nejpromyšlenějších obchodních triků, které mají jediný cíl: přimět vás utratit co nejvíce peněz.
Podobně jako v kasinu, supermarkety jsou navrženy tak, aby vás vtáhly do vlastního světa, kde nic jiného neexistuje. Absence oken vám brání vnímat, zda je venku hezky, začalo pršet, nebo jestli už se stmívá. Jinými slovy, nemáte tušení, že běží čas.
O to jde obchodníkům především. Chtějí, abyste zůstali uvnitř co nejdéle, a tedy utratili co nejvíc peněz. Je to dokonalá past na smysly, která vás nutí soustředit se jen na nákup, a zapomenout na venkovní svět.

Kromě psychologického nátlaku má absence oken i ryze praktické důvody. Přímé sluneční světlo by mohlo poškodit některé zboží, například ovoce a zeleninu, které by se mohly rychleji kazit.
Stejně tak by od slunce mohly vyblednout obaly, které by se tak staly méně atraktivními. Navíc okna zabírají cenný prostor, který je v obchodech strategicky využíván pro regály a reklamy.
Pamatujete si na doby, kdy supermarkety ještě měly okna? Ještě v 70. a 80. letech minulého století byla obvyklá dlouhá okna, většinou podél stěny s kasami.
Dnešní moderní prodejny jsou již téměř bez oken, aby se co nejvíce oddělily od okolního světa a vytvořily prostředí, které zákazníky vybízí k neuvědomělým nákupům.

Přestože tato strategie dominuje, některé společnosti pochybují o její účinnosti. Není to příliš očividné? A cítí se v takovém prostředí zákazníci opravdu příjemně? Tyto otázky si položili provozovatelé německého řetězce Aldi a podnikli zajímavý experiment.
V roce 2016 otevřeli ve městečku Schwetzingen u Heidelbergu první pobočku v novém architektonickém stylu – s velkými dlouhými okny. Aby ochránili zboží, skla opatřili účinnou ochrannou vrstvou proti UV záření.
A jaké jsou výsledky? Psychologické testy ukazují, že zaměstnanci i zákazníci se díky přirozenému světlu cítí skvěle. Navíc zákazníci prý snáze najdou věci, pro které přišli. A pro obchod je příjemným bonusem snížení nákladů na osvětlení až na třetinu!
Je možné, že se brzy dočkáme nové generace supermarketů, které nás přestanou manipulovat a vrátí nám alespoň kousek přirozeného světla.