Samurajové, proslulí svou neochvějnou oddaností a mistrovstvím v bojových uměních, představovali po staletí páteř japonské společnosti.
Od skromných počátků jako ochránci půdy se vyvinuli v dominantní vojenskou třídu, která vládla Japonsku po téměř sedm set let.
Jejich legendární schopnosti s mečem, lukem a kopím jsou dnes všeobecně známy, stejně jako jejich nekompromisní morální kodex bušidó a odhodlání k rituální sebevraždě seppuku.
Ale jak se tito válečníci proměnili z raných lukostřelců v ikonické mistry katany? Jaké symboly definovaly jejich postavení a jaký byl jejich každodenní život mimo bojiště?
Pojďme se detailněji podívat na evoluci samurajských zbraní, jejich kulturní aspekty a příběhy nejslavnějších válečníků, kteří navždy zanechali svou stopu v dějinách Japonska.
Samurajský výcvik začínal u chlapců ještě před jejich 10. narozeninami. Stejně jako jejich otcové, i děti se učily mistrně ovládat meč, luk a kopí, a také jezdit na koních.
Samurajové u sebe neustále nosili dva meče (proslulou katanu a wakizashi), byly to symboly jejich postavení a cti. Byli velmi vzdělaní, zajímali se o rozvoj vlastní osobnosti.
Důležité pro ně bylo umění a mnozí z nich se učili hrát na hudební nástroje, ovládat kaligrafii, poezii a čajový obřad. Manželky samurajů rovněž uměly dobře bojovat a byly trénovány v obraně domova a rodiny.
Přestože dnes samurajové již neexistují jako společenská třída, jejich dědictví můžeme vidět po celém Japonsku – ať už jde o historické památky nebo silné zakořenění v mentalitě Japonců.
Vznik šógunátu a éra samurajské vlády
Společenská třída samurajů – legendárních bojovníků – existovala v Japonsku od 12. století až do druhé poloviny 19. století. Jak se stalo, že se z válečníků stali vládci celé země?
Vznik samurajů je spojen s japonskou feudální érou – zemědělské reformy měly za následek nárůst bohatých vlastníků půdy. Ti si začali najímat první samurajské válečníky, aby bránili jejich majetek a půdu před loupeživými bandami a konkurenčními klany.
S rostoucím vlivem a počtem těchto ozbrojených skupin se začala formovat nová společenská vrstva. Následovala občanská válka mezi dvěma nejmocnějšími feudálními klany, klanem Taira a klanem Minamoto, které usilovaly o nadvládu nad Japonskem.
Výsledkem války, která skončila roku 1192, bylo ustavení první vojenské vlády (neboli šógunátu, jehož nejvyšším vojenským velitelem byl šógun).
Moc japonského císaře, která byla po staletí převážně ceremoniální, byla postupně potlačována, a naopak samurajové zaznamenali vzestup k moci, což znamenalo přechod od dvorské aristokracie k vládě vojenské elity.

Následovalo téměř 700 let vlády samurajů, období, které je často označováno jako „věk samurajů“.
Hned během prvního šógunátu (zvaného Kamakura) se stali nejdůležitější silou v Japonsku a začali hrát důležitou roli také v japonské politice a kultuře, zavádějící nové principy správy a etiky.
V 15. a 16. století nastala éra válek, známá jako období Sengoku (Období válčících států), kdy se Japonsko rozštěpilo na desítky nezávislých států, které mezi sebou neustále válčily o území a moc.
Země byla znovu sjednocena na konci 16. století během období zvaného Edo, kdy byl ustaven pevný kastovní systém – na jeho vrcholu byli samurajové, následováni farmáři, řemeslníky a obchodníky.
Samurajové v této době žili v hradních městech, měli jako jediní dovoleno vlastnit a nosit meče a placeni byli svými feudálními pány rýží nebo penězi.
Samuraj bez pána, který ztratil své postavení, se nazýval rónin a často putoval zemí jako žoldák nebo potulný mistr meče.
Během 250 let období Edo panoval relativní mír, což vedlo k útlumu válečné činnosti samurajů a k jejich většímu zaměření na administrativní a kulturní role.
Konec období Edo v roce 1867 pak znamenal i konec samurajů jako vládnoucí třídy, ale jejich odkaz přetrval.
Vzdělaní válečníci a jejich umění
Od samurajů se očekávalo, že budou nejen excelentními bojovníky, ale že budou i sečtělí a kultivovaní. Ideálem byl vzdělaný válečník – muž, který ovládal jak meč, tak štětec.
Chování samurajů pak bylo od 13. století silně ovlivněno buddhismem, zejména pak jeho zenovou odnoží, která kladla důraz na disciplínu, meditaci a smíření se smrtí.
Samurajové ovládali umění krasopisu (shodō), čajový obřad (chadō), skládání básní (haiku) či japonské umění aranžování květin (ikebana). Kromě toho se vzdělávali také v hudbě, historii a strategii.
Výcvik a studium samurajů proto začínalo už v dětství a bylo komplexní.
Zenový trénink společně s bojovým tréninkem měly svůj účel – právě klidná mysl a smíření s nevyhnutelnou smrtí dávala samurajům při souboji výhodu před nepřítelem, umožňující jim jednat bez strachu a váhání.
Buddhistické učení některé samuraje ovlivnilo natolik, že ztratili smysl pro zabíjení a raději se rozhodli žít jako mniši, což svědčí o hloubce jejich filozofického hledání a individuální volbě.
Luky, meče a cesta válečníka
Raní samurajové byli především lukostřelci, bojovali buď ze země, nebo na koni, což odráželo tehdejší válečné strategie. Nosili u sebe extrémně dlouhé luky (yumi), které byly impozantní zbraní, a meče zpočátku používali hlavně k dobíjení zraněných nepřátel.
Po mongolských invazích v letech 1272 a 1281, kdy se Japonci setkali s novými bojovými technikami, se stal hlavní zbraní a symbolem samuraje meč. Samurajští válečníci přitom nosili dva meče: katanu a wakizashi.
Katana má štíhlou zakřivenou čepel, obdobně jako šavle, a je známá pro svou ostrost a preciznost výroby. Wakizashi je podobná, ale kratší, a sloužila jako záložní zbraň nebo pro boj v menších prostorech.
Meče byly považovány za symbol samurajského postavení, reprezentovaly jeho osobní čest a byly pečlivě vyráběny a opatrovány, často se s nimi zacházelo jako s živými bytostmi. Nesamurajové tyto meče nesměli používat, což podtrhovalo výjimečnost samurajské třídy.
Samurajské meče byly připevněny k pásu (obi), který byl omotán kolem pasu a vpředu přivázán. V domě samuraj mohl odložit dlouhý meč, ale vždy si při sobě ponechal alespoň nějakou zbraň, i kdyby jen malou dýku, což svědčilo o neustálé připravenosti a bdělosti.
Samurajové měli svůj morální kodex nazvaný bušidó, v překladu „cesta válečníka“. Bušidó bylo základem samurajského chování – jednalo se o principy, kterými se každý samuraj řídil v každodenním životě i v boji.
Původně se jednalo o nepsaná pravidla, která vznikala již od 12. století a byla ovlivněna dobovou filozofií, zejména konfucianismem, buddhismem a šintoismem.
Pravidla pak poprvé sepsal japonský filozof Jamaga Sokó v 17. století, čímž kodex získal formální podobu.
Impulzem pro vznik morálního kodexu bylo oddělit vládnoucí třídu samurajů od běžného obyvatelstva a vyzvednout výjimečného postavení samurajů, zdůraznit jejich odpovědnost a privilegia. Základními zásadami bušidó jsou:
klidná mysl, odvaha, benevolence, respekt, upřímnost, čest a sláva, oddanost. Vliv bušidó je v Japonsku patrný dodneška.
Nejrůznější firemní publikace, které se věnují vztahu zaměstnanců a zaměstnavatelů, se podobají právě kodexu samurajů, zdůrazňujíce loajalitu, disciplínu a integritu.
Pro samuraje byla nejdůležitější ze všeho čest. Horší než zemřít v boji bylo padnout do zajetí. Proto samurajové, kteří byli zajati, raději žádali své věznitele, aby si mohli vzít život. Další důvod pro sebevraždu byla například smrt samurajova pána.
Tradiční rituální sebevraždě samurajů se říkalo seppuku (známý je také výraz harakiri, ten však samurajové označovali za hanlivý). Během sebevraždy si samuraj rozřízl břicho, žaludek byl totiž považován za sídlo duše.
V období Edo byla seppuku rituálem s přesně stanoveným postupem, během kterého samuraj v bílém kimonu poklekl na velký bílý polštář.
Za ním klečel jeho blízký přítel, který měl za úkol ochránit samuraje před utrpením velké bolesti tak, že mu usekl hlavu ihned poté, co si samuraj rozřízl břicho. Vykonat seppuku bylo samurajským privilegiem, jen oni mohli spáchat sebevraždu tímto způsobem.
Ženy samurajů si pak většinou prořezávaly hrdla, což byla jejich vlastní forma rituální smrti z cti.

Nejslavnější samurajové a jejich odkaz ve filmu
Mezi nejslavnější samuraje v historii patří bezesporu Miyamoto Musashi, známý pro své dovednosti v soubojích, ale i díky svým filozofickým spisům. Svůj první souboj vyhrál ve 13 letech a po celý život zůstal neporažen.
Žil jako rónin – potulný samuraj bez pána a cestoval napříč Japonskem, neustále se zdokonaloval v umění meče a duchovní moudrosti. Stal se legendární postavou, jejíž učení je studováno dodnes.
Jedním z největších samurajů byl také Oda Nobunaga, který se stal klíčovým sjednotitelem Japonska v turbulentním období Sengoku, a položil základy pro dlouhotrvající mír.
Honda Tadakatsu, neboli Heihachiro, byl zase jedním z největších samurajských šermířů a generálů za vlády Tokugawy Iejasua, známý pro svou loajalitu a nepřemožitelnost v bitvách.
Tokugawa Ieyasu byl samurajem, který založil šogunát, jenž pak vládl Japonsku více než 250 let, čímž ukončil staletí občanských válek.
Nezapomeňme ani na Tomoe Gozen, překrásnou samurajku, která byla známá svou dovedností v lukostřelbě a šermu, a je jedním z mála známých ženských samurajských bojovníků.
Ikoničtí japonští válečníci se objevují v celé řadě filmů a seriálů, podívejme se na ty kritiky nejlépe hodnocené.
Aktuálně je diváckým hitem seriál Šógun z roku 2024, který je remakem stejnojmenné minisérie z roku 1980 a přináší poutavý pohled na feudální Japonsko.
Klasickým historickým filmem je snímek Sedm samurajů z roku 1954 oscarového režiséra Akiry Kurosawy, který je považován za mistrovské dílo a inspiraci pro mnoho dalších filmů.
Název filmu Harakiri z roku 1962 odkazuje na rituální sebevraždu samurajů a snímek je hodnocen jako jeden z nejlepších na téma japanských válečníků, s hlubokým psychologickým rozborem cti a pomsty.
Další z oceňovaných samurajských filmů je Lady Snowblood z roku 1973, ve kterém je hlavní postavou žena-bojovnice, a tento film inspiroval hollywoodského režiséra Quentina Tarantina k natočení snímku Kill Bill, což ukazuje globální vliv samurajské kultury.
Černý samuraj a konec éry
Jednou z nejpozoruhodnějších kapitol éry samurajů v Japonsku je příběh o samuraji jménem Yasuke. Yasuke byl první černošský samuraj a navíc podle všeho vůbec první černoch, který kdy vystoupil do Japonska.
Na Dálný východ dorazil roku 1579 jako otrok (jeho pravé jméno není známo) ve službách italského jezuity Alessandra Valignana.
Slavný vládce japonské oblasti Nagoja jménem Oda Nobunaga, kterého fascinovala evropská kultura, ho povolal k sobě v touze vidět muže tmavé pleti. Následně jej Nobunaga vzal do svých služeb a dal mu jméno Yasuke.
Dostal meč, dům a status samuraje, což je svědectvím o Nobunagově otevřenosti a Yasukeho schopnostech. Yasuke doprovázel Nobunagu až do vládcovy smrti v roce 1582, kdy byl Nobunaga zrazen a nucen spáchat seppuku.
Uvádí se, že Yasuke byl poté zajat a poslán zpět k jezuitům, jeho další osud je méně známý.
Společenská třída samurajů zanikla během revoluce Meidži v roce 1868. Vláda samurajů a jejich výsadní práva byly zrušeny – skončila feudální éra a byla obnovena císařská vláda.
Císař Meidži s veřejnou podporu zrušil status samurajů a změnil název hlavního města z Edo na Tokio. Stav samurajů se definitivně rozpadl. Následovala nařízení o zákazu nošení mečů na veřejnosti.
Japonská armáda byla následně přezbrojována podle západního vzoru a do jejích řad byli po dlouhých staletích nově přijímáni lidé ze všech společenských vrstev.
Nicméně nová vláda napomohla významným samurajům k získání privilegovaného postavení, a tak se z bývalých samurajů, kteří začali být označováni termínem shizoku, stali např. státní úředníci, příslušníci policie nebo vojenští velitelé.
To jsou pro Japonce velmi vážené pozice. Odkaz samurajů tak žil v Japonsku dál, ačkoli v nové, moderní formě.
Příběh samurajů je komplexní a fascinující, plný odvahy, oddanosti, ale i krutosti a dramatických proměn. Jejich vliv na japonskou kulturu je nezměrný, ať už se jedná o bojová umění, literaturu, nebo hluboce zakořeněné hodnoty cti a disciplíny.
Jsou to válečníci, kteří překročili hranice bojiště a stali se symbolem celého národa.