Skip to content

Barbershop: Podpatkům vstup zakázán!

Čerstvě nabroušená břitva se ještě stihne zalesknout v odrazu světla. Pak ji holič s jemnou přesností přiloží zákazníkovi ke kůži. Táhne ruku pomalu. Je slyšet škrabot. Když muž po celé proceduře odchází, je nejen oholený. Je jako vyměněný…

Usednout do měkkého křesla, nechat si nalít whiskey na dva prsty a celý rituál uzavřít kvalitním doutníkem. Servis na jedničku několikrát podtrženou. Nejde však o žádné wellness, ale o luxusní pánská holičství, kde se muži cítí být opravdu muži. Vítejte v ryze mužské oáze.

Místo pánského klevetění

Vše začíná u jména. Barbershopy svůj elegantní název získají z latinského slova barber, které odkazuje k holiči. Do rukou berou lidé “žiletku“ už v době bronzové, konkrétně v Egyptě 3500 let před naším letopočtem. Vyrobeny jsou nejčastěji ze skořápek a nabroušených pazourků. Postupně trend dopluje do Řecka, kde se muži schází na agorách s ušima našpicovanýma, ve snaze nasát nejnovější informace z okolí. Stříhají si nehty, upravují vousy a vlasy. Ranní „zkrášlovací“ návštěvy se zažerou pevně pod kůži i Římanům na fórech, kde je první holení důležitou známkou dospělosti. Kromě toho však předchůdci dnešních holičských elegánů zdatně fušují do řemesla zubařům či lékařům.

Muži se scházejí na veřejných místech ve velkém a kromě očisty také nasávají informace.

Vítejte u mučitelů!

Ve velkém trhají zuby, pouštějí žilou, sem tam operují. K tomu, aby byl jejich široký záběr jasný na první dobrou, vytváří barbeři tzv. holičskou tyč (barber pole), zářící třemi základními barvami. Zatímco bílá symbolizuje čistotu a sterilní materiál, červená představuje krev. Trojici uzavírá blankytně modrá, jejíž význam je ale dodnes předmětem dohadů. Podle některých jde o jasné znázornění žíly, další razí teorii, že jde o poctu Spojeným státům, odkazující k barvě vlajky.

Rostoucí elegance

Děsivé místo, z jehož stěn strach přímo sálá, ale naštěstí vezme v běhu historie za své. Do Spojených států si nový trend proklestí cestičku z Evropy, když se otevřou brány přistěhovalcům. Ti nejen, že zahájí masové osídlování, okamžitě začínají do nové země zapouštět i své zvyklosti. Holičství je tu povýšeno na lukrativní a snadnou možnost výdělku, pečuje o sebe přeci každý správný chlap. Důležité začíná být také vybavení a potencionální oslovování zákazníků. Vše šlape jako hodinky, dokud se neobjeví komplikace. A ta se jmenuje Gilette. Firma začíná roku 1902 prodávat své jednorázové holicí břity, které následně testují také američtí vojáci na frontě. Po návratu do vlasti, zajetý holicí zvyk praktikují i doma, čímž pro barbery nastává doba útlumu.

Teprve s příchodem 19. století začínají barbeři dbát o vzhled salonů. Nepodceňují také reklamu.

Svoboda projevu i účesu

Dnes jde o ideální místo mužů pro muže. Je tu klid, ticho, pánské vůně, whiskey i doutníky. Dlouho opomíjená pánská záležitost v posledních letech nabírá druhý, mnohem silnější dech, který neohrozí ani ekonomické krize. Nové barbershopy rostou dokonce rychleji než kavárny. Mnoho mužů si totiž pravidelnými návštěvami, co tři týdny, dopřávají čas pro sebe.

Ticho, klid, whiskey a hlavně… žádné ženy! Mnoho mužů si proto hýčkání dopřává pravidelně.
Foto: Shutterstock.com, Wikipedia.org
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Lifestyle
Zobrazit více …