Milujeme je už celá staletí, ovšem jejich kouzlo se prý nebezpečně vytrácí. Především na vrcholové úrovni už šachy dávno nejsou to, co dřív, a mohou za to počítače!
Počítačové programy dnes dokážou propočíst a nasimulovat všechny situace, které mohou během šachové partie nastat, a nabízejí pro ně vyčerpávající řadu strategií.
Ty se hráči jednoduše naučí, a téměř celou partii pak v podstatě odehrají po paměti, než aby kreativně reagovali na soupeřovy nečekané tahy. Atmosféra napětí či překvapení je tak vlastně pryč…
Trápí se tím především ruský šachový velmistr Vladimir Kramnik (*1945), ovšem má už nadějné řešení. Abychom vyzráli nad počítačovými programy a královské hře vrátili svůj původní smysl, musíme změnit její pravidla!
Znovu od nuly
Pomoci v tom má paradoxně právě umělá inteligence, a to konkrétně vyspělý program AlphaZero z googlovské laboratoře DeepMind, který již několik let zvládá porážet ty největší světové mistry.
Šachový program je nutné v podstatě resetovat – vymazat mu vše vytvořené, aby se začal učit od nuly.
Jako kdybychom najednou ztratili paměť. Všechno pro nás bude nové, na stejné situace budeme reagovat jinak než předtím a objevíme nová řešení, od kterých nás odvádělo opakování naučených vzorců.
Program AlphaZero takto snadno chrlí řady nových variant a možností, jak šachy hrát, a první vylepšené sady pravidel už současnosti procházejí testy.
Vsaďme na náhodu
Šachy jsou tu s námi v různých podobách jíž přibližně 1500 let. Jejich pravidla se často a libovolně mění. Skutečně podobné dnešní hře se stávají až před 500 lety, kdy se v Evropě objevuje koncept nejsilnější figury – dámy.
V únoru 1996 v šachu poprvé poráží počítač člověka, a to dokonce úřadujícího šampiona Garryho Kasparova (*1963)! Od té doby začíná nová šachová éra a počítače se již oblíbeného sportu nepustí.
První pokusem, jak počítačům překazit šachovou nadvládu, jsou již tzv. Fischerovy náhodné šachy neboli Chess960, které vytvoří hned v červnu 1996 americký velmistr Bobby Fischer (1943-2008).
Pozice figurek na 1. a 8. řadě jsou v této hře vybírány náhodně, hráči tedy nemohou postupovat hned od začátku podle naučených postupů a musí více přemýšlet.