Ideální míry se najednou smrsknou do titěrných rozměrů. Kyprým tvarům dávno odzvonilo, jenže s novým módním ideálem přichází i nový postrach mladých dívek, který je dokáže ohrozit na životě.
Herečky Marilyn Monroe (1926–1962) nebo Adina Mandlová (1910–1991), při pohledu na ně se mužům tají dech. Jejich ženské tvary se stanou inspirací pro většinu dívek a každá chce vypadat tak smyslně jako obě slavné ženy.
Když se ale na scéně objeví křehoučké děvče, později známé jako Twiggy, ideál krásy se navždy posune do úplně jiné roviny.
Jako rybička
Když se do rodiny tesaře a továrnice narodí děvčátko, jež pojmenují Lesley (*1949), nikoho ani nenapadne, že se z jejich dcery stane vůbec první supermodelka na světě.
Lesley se má čile k světu a roste jako z vody, oproti svým vrstevnicím však něčím vyniká. Často se stává terčem posměchu ze strany svých spolužáků a starších dívek. Její postava budí rozruch, kam se hne.
Ostatně starosti dělá i svým rodičům, kteří se bojí nejhoršího. „Byla jsem kost a kůže. Rodiče se mnou chodili k lékaři, jestli nejsem nemocná, ale ten prohlásil, že jsem jako rybička, jenom trochu kostnatá,“ vzpomíná později.
Netypická krása
Rychlý metabolismus, dostatek pohybu a dobré geny pro rodičích. Přesně tohle jsou přednosti, které pomohou Lesley dostat se na vrchol.
Okolí si její krásou není příliš jisté, přece jen děvče ostříhané téměř na kluka s plochým tělem, která váží sotva 41 kilo, zrovna není to, co je považováno za ideál krásy.
Ne všichni ale touží po děvčatech „krev a mlíko“, a když dívka začne chodit na brigádu do kadeřnického salonu a potká se s kadeřníkem a fotografem Nigelem Dawesem alias Justinem de Villeneuvem, k našlápnutí kariéry zbývá už jen pár krůčků.
Twiggy, jak si později na jeho radu začne dívka říkat, mu naprosto učaruje. Udělají spolu několik fotek a ohlasy na sebe nenechají dlouho čekat.
Celebrita mezi modelkami
Velké kulaté oči lemované falešnými řasami, krátký sestřih a napůl chlapecká postava vynesou Twiggy do závratných výšek. V Anglii se stane Tváří roku a v roce 1967 vyrazí do New Yorku.
Humbuk kolem nového objevu je veliký, i když skeptikové jsou si zcela jisti, že zanedlouho utichne. Opak je ale pravda a z Twiggy se stává opravdová supermodelka!
Do světa módy přinese pod taktovkou tvůrkyně minisukní Mary Quantové (*1934) androgynní vzhled školačky v kraťounkých sukních, kozačkách, s obřími řasami a s tmavým líčením.
Modelingu se sice věnuje jen několik let, ale za tu dobu ovlivní vnímání kultu krásy na několik generací. „Přece nebudu věšákem na šaty až do smrti,“ řekne si po čtyřech letech a začne natáčet filmy, hrát divadlo a zpívat.
Role ve filmu Kena Russella (1927–2011) s názvem The Boyfriend (1971) jí dokonce vynese dva Zlaté glóby.
Nechtěné následky
Přerod módního světa v čele s Twiggy však znamená vedle nového obrazu krásy spoustu utrpení. Mladé ženy a dívky začnou také toužit po extrémně hubené postavě a jsou pro velikost XS ochotné udělat naprosto cokoli.
Nezdravý hon za přehnanou hubeností se odehrává i mezi profesionálními modelkami, které jsou ochotné ničit si vlastní zdraví drastickými dietami, nekonečným cvičením a odříkáním.
Nejedna dívka, ať už ta z přehlídkového mola či mimo něj, pak musí bojovat s poruchou příjmu potravy. Situace je natolik alarmující, že odborná i laická veřejnost začne čím dál častěji volat po změně.
K motivaci děvčat, aby to s hubnutím nepřeháněla a raději si zachovala zdravou postavu, se několikrát přidá i sama Twiggy. „Šílenství zvané velikost XS je absolutně nepřijatelné,“ apeluje na dívky proti trendu vyzáblosti.