Skip to content

Za rozvoj reklamy v Čechách mohou punčocháři!

Zvedá se mírný větřík a punčochy připevněné na dřevěné tabuli u domu vlají do  prostoru. Kolem jde po chodníku matka s dcerou. Dívka zatahá maminku za rukáv. Obě přistoupí blíž k tabuli a osahají si hebký materiál. Potom rychle zmizí ve dveřích krámu. Po chvíli vycházejí ven ověšené několika balíčky.

Punčochář provozuje na konci 19. století své řemeslo v malé místnosti pražského domu s okny do ulice. Jeho dílnička a krámek s pultíkem mají miniaturní rozměry, aby nemusel platit domácímu příliš vysoký pronájem. Sotva se zde otočí a hotové zboží nemá kam dávat. Přitom nutně potřebuje svoje výrobky někde rozvěsit, aby vyprané dobře proschly.

Americká reklama na Coca-Colu. Právě ze zámoří do Evropy pronikne boom plakátů, a to především velkoplošných.
Americká reklama na Coca-Colu. Právě ze zámoří do Evropy pronikne boom plakátů, a to především velkoplošných.

Zákaznice si podávají kliku

Nakonec se proto dohodne s domácím, že si může za mírný poplatek postavit před domovní dveře desku, na niž hotové punčochy připevní. Za první reklamou tak stojí nedostatek prostoru. V tomto případě platí, že „dobré zboží se prodává samo“. O „reklamní tabuli“ doslova zakopávají pražské paničky a v okolí se brzy rozkřikne, že jeho punčochy jsou hebké na omak, ale přitom pevné. V maličkém krámku si zákaznice podávají kliku…

Snaha prodat své zboží vede výrobce k zadávání tisku reklamních plakátů. Cílem je zaujmout zákazníky.
Snaha prodat své zboží vede výrobce k zadávání tisku reklamních plakátů. Cílem je zaujmout zákazníky.

Poutače po americkém vzoru

V roce 1842 (některé prameny uvádějí rok 1850) otevírá Volney B. Palmer (1799–1864) v americké Philadelphii první reklamní kancelář. O dva roky později Palmer „poprvé použil výraz reklamní agentura,“ vysvětluje současný francouzský reklamní odborník Stéphane Pincas. Svět zažívá po americkém vzoru reklamní boom, který se nevyhne ani rakouské metropoli Vídni. V roce 1875 tu vzniká Anonční institut, který vytváří obří poutače. Objevují se ve městě a v 90. letech 19. století už nechybějí ani kolem železniční trati až do vzdálenosti 30 kilometrů od Vídně.

Američan Volney B. Palmer otevírá v roce 1842 ve Philadelphii první reklamní kancelář.
Američan Volney B. Palmer otevírá v roce 1842 ve Philadelphii první reklamní kancelář.

Pořádná kampaň musí být celoplošná

Reklamní kanceláře rostou jako houby po dešti, a to i v českých zemích. Už nejde zdaleka jenom o punčocháře. „Potřebuji reklamu,“ rozhodne se na počátku minulého století jistý výrobce bot. Zamíří proto do kanceláře „Reklamního a plakátovacího podniku“ majitele Františka Němce na pražském Václavském náměstí. Nabízí rozmístění reklamních plakátů po celé rakousko-uherské monarchii, a to už se vyplatí. Tentokrát zakázku Němec získá. Pozorný výrobce navštívil i jeho konkurenta Antonína Rena, který svoji reklamní živnost provozuje na dnešním Mariánském náměstí. Má sice vlastní tiskárnu, ale působí jenom v Praze a blízkém okolí. A to je pro pořádnou reklamu přece jenom málo.

Foto: wikimedia.org, pabook.libraries.psu.edu, muscleheaded.wordpress.com
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Zajímavosti Zobrazit více …