Skip to content

Tajemství spánku: Jakou moc má nenápadný vládce nad naším životem?

Foto1

Čas, během kterého spíme, je i přes vědecký výzkum stále zahalen mnohým tajemstvím. Proč nemůžeme za úplňku usnout a proč si nepamatujeme sny? Zdají se sny slepým lidem?

Můžeme z nedostatku spánku zemřít? Co přesně se během spánku v těle děje?

Dva snímky mozkové činnosti ve spánku ukazují rozdíl mezi takzvanou REM fází a NREM fází. Podle nových výzkumů se nám mohou sny zdát v obou případech.
Dva snímky mozkové činnosti ve spánku ukazují rozdíl mezi takzvanou REM fází a NREM fází. Podle nových výzkumů se nám mohou sny zdát v obou případech.

Za co může nespavost

Potřeba spánku je zcela individuální. Někomu stačí zhruba 4 hodiny spánku denně, jiný se neobejde bez pořádného osmihodinového odpočinku. V každém případě nikdo nedokáže nespat více než několik dní, pak přichází kolaps organismu a smrt. Nedostatek spánku s sebou přináší únavu, podrážděnost, psychické napětí, nesoustředěnost, poruchy paměti a nálady, narušení mezilidských vztahů a zejména úbytek energie, kterou potřebujeme pro veškeré své aktivity.

V posledních letech dramaticky narůstá výskyt spánkových poruch. Nespavostí dnes trpí asi 20 % populace, což souvisí především s vysokým pracovním stresem, nepravidelnou pracovní dobou a životním stylem.
V posledních letech dramaticky narůstá výskyt spánkových poruch. Nespavostí dnes trpí asi 20 % populace, což souvisí především s vysokým pracovním stresem, nepravidelnou pracovní dobou a životním stylem.

Když se zblázní hormony

Spánek řídí naše vnitřní hodiny v těle. V konkrétní denní a noční době náš organismus produkuje určité hormony, aby nám buď dodaly energii během dne, nebo aby se tělo v noci mohlo zotavit. Nepravidelný spánek způsobuje, že se tyto hormony netvoří ve správném množství. Některé vědecké studie uvádějí, že kvalitu našeho spánku dokáže negativně ovlivnit například úplněk – doba usínání se prodlužuje v průměru o 5 minut a doba spánku se zkracuje o dvacet minut. Příčinou je pokles hladiny melatoninu, což je hormon, který řídí cyklus den-noc.

Nedostatek spánku s sebou přináší únavu, podrážděnost, psychické napětí, nesoustředěnost, poruchy paměti i nálady.
Nedostatek spánku s sebou přináší únavu, podrážděnost, psychické napětí, nesoustředěnost, poruchy paměti i nálady.

Nespěte a budete tlustí!

Pokud málo a nekvalitně spíte, zvyšuje se vám hladina hormonu ghrelinu, což způsobuje zvýšení chuti k jídlu. Po probuzení budete mít větší hlad než obvykle. Když tedy zrovna držíte dietu, dbejte také na kvalitní odpočinek. Hormon hladu ghrelin se vylučuje v žaludku a povzbuzuje tělo k další konzumaci potravin. Na uzdě ho podle amerických odborníků nejspolehlivěji drží bílkoviny přijímané v potravě.

Pokud málo a nekvalitně spíte, zvyšuje se vám hladina hormonu ghrelinu, což způsobuje zvýšení chuti k jídlu. Po probuzení tak budete mít větší hlad než obvykle.
Pokud málo a nekvalitně spíte, zvyšuje se vám hladina hormonu ghrelinu, což způsobuje zvýšení chuti k jídlu. Po probuzení tak budete mít větší hlad než obvykle.

Kdo nafilmuje sen

Dříve byli vědci přesvědčeni, že sny se zdají pouze v tzv. REM spánku (fáze spánku charakterizovaná rychlými pohyby očí a nízkoúrovňovou svalovou aktivitou), nyní se ukazuje, že se nám zdají prakticky celou noc, během všech spánkových stadií. REM sny bývají delší, emocionálnější, scéničtější, zatímco NREM sny jsou spíše jednoduché fragmentární myšlenky, obrazově chudší, často řeší aktuální otázky a problémy. Výzkum snů komplikuje skutečnost, že sen představuje mentální aktivitu, která je vázaná na spánek. Není tedy přímo přístupná, měřitelná a zaznamenatelná. Jedná se pouze o jakousi vzpomínku na sen.

Foto: shutterstock.com, wikipedia.org, youtube.com
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Zajímavosti Zobrazit více …