Skip to content

Spíte málo? Nejspíše ztloustnete!

Foto1

S naším spánkem to není nijak valné. Podle odborníků každý třetí dospělý trpí alespoň jednou v průběhu roku nespavostí. Každý desátý pak trpí chronickou nespavostí.

Takový člověk je unavený, špatně se koncentruje a má deprese. Navíc začne velice pravděpodobně výrazně přibývat na váze. Proč tomu tak je? 

Takto vypadá hormon leptin, jehož hladina v organismu signalizuje pocit sytosti. Vylučuje se pouze v noci, takže v případě, že dostatečně spíme, nepociťujeme tolik hlad.
Takto vypadá hormon leptin, jehož hladina v organismu signalizuje pocit sytosti. Vylučuje se pouze v noci, takže v případě, že dostatečně spíme, nepociťujeme tolik hlad.

Hormonální bouře

Nedostatek spánku má hluboký dopad na rovnováhu organismu a na normální vylučování hormonů, které slouží k regulaci váhy. Jedním z nich je leptin, jehož hladina v organismu signalizuje pocit sytosti. Vylučuje se pouze v noci, takže v případě, že dostatečně spíme, nepociťujeme tolik hlad a máme pocit sytosti. Jestliže ale spánek chybí, hladina leptinu je daleko nižší a my trpíme větším hladem.

Testy ukázaly, že nedostatek spánku zpomaluje po probuzení metabolismus. Tělo pak ukládá více energie do tuků.
Testy ukázaly, že nedostatek spánku zpomaluje po probuzení metabolismus. Tělo pak ukládá více energie do tuků.

Nevyspané tělo hůře spaluje

Vědci z Uppsalské univerzity ve Švédsku zjistili, že organismus nevyspaného člověka navíc spálí méně energie. To může kromě silnějšího pocitu hladu vést k tloustnutí. Dostatek spánku může naopak přibírání zabránit, tvrdí švédští vědci. „Naše zjištění ukazují, že jedna noc nedostatečného spánku u zdravých mužů snižuje výdej energie, z čehož vyplývá, že dobrý spánek u lidí přispívá k přesné regulaci vynakládání energie přes den,“ vysvětluje šéf vědeckého týmu a profesor neurologie Christian Benedict.

Hroutíte se z práce, situace doma a vůbec ze všeho, na co si vzpomenete? Při myšlence na jakýkoli další úkol nebo povinnost se vám dělá špatně? Důvodem může být nedostatek spánku.
Hroutíte se z práce, situace doma a vůbec ze všeho, na co si vzpomenete? Při myšlence na jakýkoli další úkol nebo povinnost se vám dělá špatně? Důvodem může být nedostatek spánku.

Pokus na studentech

Už dřívější výzkumy ukázaly spojitost nedostatku spánku s přibýváním na váze. Prokázaly, že přerušovaný spánek narušuje hladiny hormonů regulujících stres a hlad během doby, kdy je člověk vzhůru. Testy ukázaly, že už jedna probdělá noc zpomaluje po probuzení metabolismus, čímž se snižuje spotřeba energie na běžné tělesné úkony až o 20 %. Nevyspaní studenti vykazovali ráno také vyšší hladiny cukru, hormonů odpovědných za chuť k jídlu a stresových hormonů. Abychom se negativním reakcím vyhnuli, měli bychom spát 7–9 hodin každou noc.

Podle odborníků 30–40 % dospělých trpí alespoň jednou v průběhu roku nespavostí, 10 až 15 % pak trpí chronickou nespavostí.
Podle odborníků 30–40 % dospělých trpí alespoň jednou v průběhu roku nespavostí, 10 až 15 % pak trpí chronickou nespavostí.

Mozek chce více jídla

Dalším důvodem tloustnutí při nedostatku spánku je dramatický pokles schopnosti strávit sacharidy. Pokud v tomto stavu jíte například chléb, těstoviny, rýži nebo brambory, tělo nevyužívá energii z tohoto jídla, ale začíná ji ukládat v podobě tuku. Mozek také kvůli nedostatku spánku cítí hrozbu budoucího nedostatku energie a nutí člověka, aby se přejídal, i když to ve skutečnosti nepotřebuje.

Foto: shutterstock.com, youtube.com
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Zajímavosti Zobrazit více …