Skip to content

Smrtící nehoda metra: Vlakem zeď neprorazíš!

Mrazivé páteční ráno, dopravní špička vrcholí a soupravy jedna za druhou přepravují tisíce lidí. Jednu z nich řídí zkušený Leslie Newson (1919-1975), který vozí lidi londýnskou podzemkou už 31 let. Vždy naprosto spolehlivě.

V 8:45 však před stanicí Moorgate nezpomalí. Naopak zrychlí a stanicí projede rychlostí 64km/h. „Seděl u řízení, čepici měl nasazenou vzorně jako vždycky, ruce na řízení. Díval se přímo před sebe,“ popisuje jeho kolega, který čeká na zastávce. Souprava vlétne do 20m dlouhého, nově raženého, tunelu, prolétne výstražnými červenými lampami, pískem i zábranami a v plné rychlosti to napálí do 1,5 metru tlusté betonové zdi. „Ani nezvedl ruce, aby si instinktivně chránil obličej,“ uvede později jeden z vyšetřovatelů. Při nárazu se kabina během okamžiku zdeformuje na šířku necelých 20cm a vůz se rozlomí, drcen mezi zdí a masou dalších vagonů, které postupně narážejí jeden do druhého.

Moorgate crash. Crumpled wreckage of a Northern line car. The vehicle has been crushed against the roof of the tunnel which is of main-line height. Firefighters inspect the wreckage. Photographed by J A Ballard, 28 February 1975
Přední vagony jsou „na hadry“.

Sanitky dorazí za 8 minut

Z téměř 300 cestujících jich 40 umírá na místě, rozdrceno nárazem a masou deformovaného kovu. Dalších 76 je zraněno a dva natolik těžce, že později umírají, aniž by nabyli vědomí. Přestože první sanitky jsou na místě během 8 minut a hasiči se do vyprošťování zraněných pustí jen o pár minut později, trvá dlouhých 13 hodin, než je ve 22:05 z trosek vytažen poslední živý cestující. Vyprošťování těl pak pokračuje celou noc a další dny.

Firemen at work between the concertinaed coaches and the wall of the blind tunnel at Moorgate Underground Station after a six car tube train overran the platform and entered the tunnel. First reports indicate 15 dead and many injured in the accident.
Záchranné práce v úzkém tunelu jsou mimořádně obtížné.

Příčina zůstává záhadou

Vyšetřování prokáže, že nedošlo k žádné mechanické závadě vlaku. Pitva řidiče nenachází žádné důkazy o mrtvici, infarktu nebo jiných zdravotních potížích. Jedinou anomálií je malé množství alkoholu v krvi, ani to však nemusí nic znamenat. „Vzhledem k tomu, že tělo bylo vyproštěno z trosek až čtvrtý den, nelze spolehlivě určit, zda je důsledkem konzumace alkoholu nebo jen rozkladného procesu,“ tvrdí vedoucí toxikoložka Dr. Anne Robinsonová. Mnozí věří, že šlo o sebevraždu, přestože vyšetřování neodhalí žádný důvod, proč by ji chtěl Newson spáchat. V kapse má dokonce 300 liber (dnes asi 55 000kč), za které chtěl po skončení směny koupit auto pro dceru. Ta ostatně všechny teorie o sebevraždě vehementně odmítá. „Otec by se nikdy nezabil. Byl to šťastný člověk.“

he battered third coach of the disaster train pulled back from the tunnel entrance at Moorgate underground station, while rescuers continue to work on freeing more bodies.
Příčina zůstává záhadou.

Londýn se poučil.

Katastrofa vedla k vývoji systému, který automaticky zastaví vlak, pokud ho není schopen ubrzdit řidič. Po testech v londýnském metru byly podobnými systémy vybaveny také další světové podzemky.

An injured passenger is carried out of Moorgate station after a tube train crashed on the City branch of the Northern Line. The accident happened at the peak of London's rush hour when a six-car train overran the platform and went into a blind tunnel.
Vedle 43 mrtvých jsou tu desítky zraněných.
Foto: archiv
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Historie Zobrazit více …