Skip to content

Šílený plán měl vypustit Středozemní moře a spojit Afriku s Evropou!

S velkolepým plánem na spojení dvou kontinentů, Afriky a Evropy, přišel německý architekt a velký vizionář Herman Sörgel (1885–1952).

Snem tohoto velkého pacifisty bylo vybudovat v úžinách Středozemního moře tři velké přehrady, jež by omezily přítok vody z Atlantiku a zároveň poskytly dostatek elektřiny pro oba dva kontinenty.

Autorem projektu byl německý architekt a vizionář Herman Sörgel (1885–1952), ten ale narazil na politický odpor a jeho nápad pak smetli ze stolu nacisté.
Autorem projektu byl německý architekt a vizionář Herman Sörgel (1885–1952), ten ale narazil na politický odpor a jeho nápad pak smetli ze stolu nacisté.

Letoviska ve vnitrozemí

Se svým nápadem přišel už v roce 1928 a prosazoval jej až do své smrti. Projekt by změnil tvář celé Evropy, zejména středomořských států a měl přinést vedle dostatku energie i práci pro statisíce lidí z Evropy i Afriky. Obří přehrady měly vzniknout v Gibraltarském průlivu, v Dardanelách a mezi Sicílií a Tuniskem. Následkem toho by se v západním Středomoří snížila hladina moře o 100 metrů a ve východním dokonce o 200 metrů. Všechna dnešní přístavní města a letoviska by se ocitla hluboko ve vnitrozemí.

Obří přehrady vyrábějící elektřinu měly snížit hladinu moře o více než 100 metrů, tehdejší přístavy a pobřežní letoviska by se pak ocitly ve vnitrozemí.
Obří přehrady vyrábějící elektřinu měly snížit hladinu moře o více než 100 metrů, tehdejší přístavy a pobřežní letoviska by se pak ocitly ve vnitrozemí.

O gigantické stavbě se vážně uvažovalo

V době, kdy projekt vznikl, si získal docela slušný mezinárodní ohlas a podporovala jej řada světově uznávaných architektů jako například Le Corbusier. O projektu zcela seriózně jednala i OSN a v roce 1948 byl kvalifikován jako ukázka dokonalé mezinárodní spolupráce. Práce na gigantické stavbě měly trvat celých 150 let. Přestože hlavním cílem projektu bylo zajištění elektřiny pro dva kontinenty, ozývaly se i silné hlasy proti jeho uskutečnění. Odpůrci byly především přímořské státy jako Itálie, Španělsko či Řecko a to i přesto, že po vysušení pobřeží by získaly nová území o ploše větší než Francie.

V představách architekta bylo i propojení obou kontinentů pomocí mostů. Ohromné náklady na stavbu pak měly zamezit válkám.
V představách architekta bylo i propojení obou kontinentů pomocí mostů. Ohromné náklady na stavbu pak měly zamezit válkám.

Projekt zarazili nacisté

Sörgel se také nijak netajil tím, že jeho plány mají odčerpat finanční prostředky států natolik, aby jim nezbývaly peníze na válku. Čáru přes rozpočet mu však udělal nástup nacistů k moci. Jeho plány se nacistům samozřejmě nehodily a režim spustil proti projektu rozsáhlou a zesměšňující kampaň. Sörgel upadl v zapomnění a jeho plány se obnovily až po druhé světové válce. Znovu se mu dostalo i podpory čerstvě vzniklé OSN. Evropa však byla válkou zdevastována natolik, že žádná ze zainteresovaných zemí nemohla uvolnit dostatek financí.

Foto: deutsches-museum.de, latestupdatednews.org, wikipedia.org
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Věda a technika Zobrazit více …