Skip to content

Regenwurmlager: Záhadný nacistický komplex s vlastním metrem!

Regenwurmlager na západních hranicích Polska je dnes považován za největší nacistický komplex vybudovaný v podzemí.

Tvoří jej systém tunelů a chodeb v délce přes 100 kilometrů. Komplex byl vybaven vlastní elektrickou železnicí, jakýmsi metrem s 22 stanicemi. K čemu měla tato obří stavba sloužit?

Pevnosti na povrchu byly projektovány tehdy nejmodernější technologií, aby tvořili nedobytnou obrannou linii.
Pevnosti na povrchu byly projektovány tehdy nejmodernější technologií, aby tvořili nedobytnou obrannou linii.

Žížala v podzemí

Vojenští odborníci nejčastěji uvádějí jako hlavní důvod této na první pohled nesmyslné stavby obranu Německa před nepřítelem od východu. Podzemní pevnost, která se od roku 1920 stavěla celých 20 let, měla být nedobytným opevněním vybavená desítkami moderních výtahů sestupujícími až 50 metrů po zem, padacími mosty, obrannými plamenomety a těžkou výzbrojí. Regenwurmlager znamená v překladu žížala a plány komplexu opravdu připomínají obří žížalu zavrtanou pod zemí.

Když se blížila Rudá armáda, věděla, že Regenwurmlager střeží kompletní divize SS. Při útoku ale vojáci zjistili, že divize doslova zmizela. Zřejmě byla stažena pomocí podzemních tunelů.
Když se blížila Rudá armáda, věděla, že Regenwurmlager střeží kompletní divize SS. Při útoku ale vojáci zjistili, že divize doslova zmizela. Zřejmě byla stažena pomocí podzemních tunelů.

Neprozkoumaný gigant

Němečtí vojáci však nedobytnou pevnost před postupující Sovětskou armádou bez větších bojů opustili. A to i přes to, že byla vybavena tou nejmodernější myslitelnou technikou, dokonalou klimatizací a také vlastní elektrárnou. Obrovská pevnost nebyla kupodivu dodnes kompletně prozkoumána. Ani Rusové, ani Poláci se po válce nedokázali dostat do spousty chodeb a bunkrů a vůbec se neví, co se v nich nachází.

Pohyb vojáků pod zemí byl urychlen pomocí elektrického vlaku, síť byla tak rozsáhlá, že měla 22 stanic.
Pohyb vojáků pod zemí byl urychlen pomocí elektrického vlaku, síť byla tak rozsáhlá, že měla 22 stanic.

Co se děje v podzemí dnes?

Až do roku 1950 bylo celé okolí podzemní základny střeženo armádou. Teprve v pozdějších letech začal podrobnější průzkum podzemí. Pozornost odborníků nejvíce přitahovalo jezero v těsné blízkosti komplexu, které bylo nejspíše vytvořeno uměle. Na jeho břehu byl objeven železobetonový kvádr skrývající kabel vedoucí do podzemí. Přístroje v něm naměřily napětí 380 voltů! Zrodila se teorie, že voda z jezera pohání podzemní turbínu a proudem zásobuje zatím neznámé prostory komplexu.

Dnes jsou na povrchu jen rozvaliny bunkrů, mnoho vstupů do podzemí ale nebylo objeveno. Ze 100 kilometrů chodeb bylo prozkoumáno jen něco přes 40.
Dnes jsou na povrchu jen rozvaliny bunkrů, mnoho vstupů do podzemí ale nebylo objeveno. Ze 100 kilometrů chodeb bylo prozkoumáno jen něco přes 40.

Do průzkumu se vložili Sověti

V letech 1958–1992 se pak průzkumu podzemí ujali Sověti. Kapitán Čerepanov, jeden z technických odborníků, pak prozradil, že se jim podařilo objevit tajný vchod do podzemí zamaskovaný v nedalekých kopcích a když sestoupili dolů, našli dosud neznámou stanici metra. Sovětům se však nikdy nepodařilo prozkoumat podzemí celé. Podle dostupných dokumentů se jim podařilo prozkoumat jen 44 kilometrů hlavních chodeb a inženýrských sítí, ale do zazděných prostor se nedostali. Můžeme se jen dohadovat, co se tam skrývá.

Foto: shutterstock.com, youtube.com, panzer-travelandhistory.blogspot.com
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Zajímavosti Zobrazit více …