Skip to content

Provoz píseckého mostu se financoval z pokut!

Celkem šest ze sedmi pilířů píseckého mostu je původních.

Žulové oblouky svítí novotou. Je zvykem pojmenovat nový most po osobě, která po něm přejde jako první. Tentokrát ale mají písečtí městští radní a další významní hodnostáři smůlu. Předhoní je jelen. Radovat z názvu se proto nemůže nikdo z nich.

Ve 2. polovině 13. století přikazuje český král Přemysl Otakar II. (kolem 1233–1278) vybudovat na jihočeské řece Otavě kamenný most. Pro svůj rozkaz má obchodní důvody. Právě tudy vede Zlatá stezka, významný obchodní kanál, který spojuje sever Evropy s jihem, tedy oblast Baltu se Středomořím. Dováží se zde sůl z Bavorska do skladu v Písku. Stavba zřejmě probíhá ve 3. čtvrtině 13. století, pravděpodobně v letech 1263–1265.

Přemysl Otakar II. (na koni) nejenom válčí, ale stará se i o svoji zemi. Přikazuje například postavit most v jihočeském Písku.
Přemysl Otakar II. (na koni) nejenom válčí, ale stará se i o svoji zemi. Přikazuje například postavit most v jihočeském Písku.

Zvířecí turista

Zakázku dostává královská písecko-zvíkovská stavební huť. Kámen po kameni zde roste nákladná stavba. Někdy se mostu také říká „Jelení“. Dobová pověst totiž tvrdí, že prvním turistou, který se po něm prošel z jednoho konce na druhý, bylo právě čtvernohé lesní zvíře. Pravdivost příběhu ovšem samozřejmě potvrdit nemůžeme.

Český král a římský císař Karel IV. nejenom stanoví systém financování provozu mostu.
Český král a římský císař Karel IV. nejenom stanoví systém financování provozu mostu.

Řeku odklánějí kvůli stavbě

V době vzniku jde o druhý nejstarší most u nás, trumfne ho jenom pražský Juditin most z let 1158–1172. Ten ale roku 1342 strhne povodeň, a tak prvenství našeho nejstaršího dochovaného mostu dodnes náleží právě Písku. Budování vyjde pěkně draho, protože při něm stavitelé zúží nebo dokonce úplně odkloní tok řeky. Základy se proto staví do sucha, teprve po dokončení se voda svádí zpátky pod most. Díky tomu má most pevné základy, jež v průběhu dějin odolaly už mnoha povodním.

Na udržování mostu v Písku měly sloužit pokuty vybrané ve městě.
Na udržování mostu v Písku měly sloužit pokuty vybrané ve městě.

Vydrželo šest původních pilířů

Kamenné překlenutí řeky je dlouhé 109,75 metrů a široké 6,25 metru. Vlastní mostní silnice přitom zabírá 4,5 metru šířky. Přes Otavu se klene sedm oblouků. Je neuvěřitelné, že šest z nich je původních. Stojí na pilířích opatřených klínovitým břitem, který slouží jako účinná ochrana proti povodním, rozráží tlak masy vody ženoucí se korytem. Písemné prameny se o mostě poprvé zmiňují až v roce 1348. Tehdy se český král Karel IV. (1316–1378) svým výnosem postará o peníze potřebné na údržbu stavby. Pokuty vybrané ve městě Písku se musí používat na její financování.

Foto: wikimedia.org
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Cestování Zobrazit více …