Skip to content

Pozor na vitaminové doplňky! Nejsou tak zdravé, jak si myslíme!

Foto1

Pokud pravidelně užíváme vitamin C nebo multivitamin třeba v šumivých tabletách, děláme na první pohled něco velice prospěšného pro své zdraví.

Ve skutečnosti se v nejlepším případě nestane téměř nic. V horším hrozí dokonce i zvýšené riziko rakoviny. Jak je to ve skutečnosti s vitamínovými doplňky?

Světový trh s vitaminovými doplňky je dnes miliardový byznys. Jen multivitaminů se v roce 2011 prodalo za 16 miliard dolarů.
Světový trh s vitaminovými doplňky je dnes miliardový byznys. Jen multivitaminů se v roce 2011 prodalo za 16 miliard dolarů.

Nebezpečný vitamín A

Vitamínové doplňky podle průzkumů ve vyspělých zemích denně užívá téměř 40 % žen a 30 % mužů. Američtí odborníci nedávno provedli rozsáhlou analýzu 68 studií zaměřených na jejich užívání, a to konkrétně na betakaroten, vitamíny A, C a E a selen. Těchto studií se zúčastnilo více než 200 000 pacientů z mnoha zemí světa. A výsledek? Nebezpečné mohou být hlavně vitamíny A, E a betakaroten.

Celá řada vědeckých studií ukázala, že vitamin C je pro prevenci nachlazení neúčinný.
Celá řada vědeckých studií ukázala, že vitamin C je pro prevenci nachlazení neúčinný.

Zásah do obranného mechanismu těla

Užívání nadměrných dávek vitamínu A totiž zvyšuje riziko úmrtí až o 16 %, u vitamínu E pak o 4 % a u betakarotenu o 7 %. Dobře z ní vyšel jen vitamín C a selen, u těchto preparátů nebylo zjištěno žádné zvýšení rizika úmrtí. Odborníci ale dosud neznají přesný důvod, proč tomu tak je. Domnívají se, že jde o zásah do obranného mechanismu těla, o narušení přirozené rovnováhy organismu, který je pak náchylnější k vážným onemocněním, jakou je třeba rakovina.

Multivitamíny podle lékařských studií zvyšují riziko řídnutí kostí, protože se do těla dostává příliš mnoho vitamínu A.
Multivitamíny podle lékařských studií zvyšují riziko řídnutí kostí, protože se do těla dostává příliš mnoho vitamínu A.

Vyléčí vitamín C nachlazení?

Vědci z univerzity v americkém Marylandu podávali denně po dobu 3 týdnů 11 účastníkům 3 gramy vitamínu C, zatímco kontrolní skupina dostávala placebo. Všechny pak nakazili virem, který způsobuje běžné nachlazení. Onemocněli všichni a obě skupiny byly nemocné zhruba stejnou dobu. Vitamín C jim nijak nepomohl. „Nejméně 15 studií už ukázalo, že vitamín C nachlazení nevyléčí,“ tvrdí šéf výzkumného týmu Paul Offit. A rozhodně doporučuje nepřekračovat doporučenou denní dávku vitamínů.

Daleko lepší je dát si pozor na složení stravy než se stresovat tím, jaké vitamínové doplňky a v jakém množství vlastně můžete užívat.
Daleko lepší je dát si pozor na složení stravy než se stresovat tím, jaké vitamínové doplňky a v jakém množství vlastně můžete užívat.

Nejlepší rada: jezte zdravě

Lékaři radí soustředit se raději na zlepšení složení stravy než se stresovat tím, jaké vitamínové doplňky a v jakém množství vlastně můžete užívat. „Měli bychom kupovat různé druhy ovoce a zeleniny, celozrnné potraviny a bílkoviny a přestat utrácet peníze za vitamínové doplňky,“ říká John Messmer z Pennsylvánské státní lékařské univerzity v Hershey.

Foto: shutterstock.com
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Zajímavosti Zobrazit více …