Skip to content

Nesmutněte a najezte se! Jaké jídlo vám zlepší náladu?

Jídlo ovlivňuje naši náladu víc, než tušíme. Které pokrmy nám spolehlivě zlepší náladu?

Určité potraviny mají přímý vliv na tvorbu serotoninu – hormonu štěstí. Tato látka působí na nervový systém a navozuje dobrou náladu a pocit radosti. Co máme jíst, abychom byli šťastní a spokojení?

Tuňák a losos v sobě obsahují aminokyselinu tryptofan, která je důležitá pro vylepšení chemických procesů v lidském mozku.
Tuňák a losos v sobě obsahují aminokyselinu tryptofan, která je důležitá pro vylepšení chemických procesů v lidském mozku.

Štěstí v jídle

Hlavní látkou, ze které se serotonin v našem těle tvoří, je tzv. tryptofan. Tuto aminokyselinu obsahuje například kuřecí a krůtí maso, kešu ořechy, mléčné výrobky, banány, zelená zelenina, losos nebo tuňák. Na naši náladu mají pozitivní účinky i vitaminy – B6, B9 (kyselina listová) a B12 (kobalamin), stejně jako vitamin C a hořčík. Ne všechny potraviny obsahující tyto látky ale odpovídají zdravému životnímu stylu – například vejce, sýry, červené maso nebo sladkosti, zejména čokoláda. Lze je ale nahradit celozrnným pečivem, ořechy, rybami, drůbeží či listovou zeleninou.

Základem je jíst potraviny, které podporují produkci serotoninu v našem těle, v mozku totiž působí jako hormon štěstí.
Základem je jíst potraviny, které podporují produkci serotoninu v našem těle, v mozku totiž působí jako hormon štěstí.

Čokoláda, alkohol a slunce

Hladinu serotoninu dokáže krátkodobě zvednout i alkohol, je to ale zrádná cesta, alespoň z hlediska pocitů štěstí. Serotonin se totiž takto přestává rychle uvolňovat a tělo vyžaduje stále další a další dávku alkoholu. Podobně funguje i tabulka čokolády. Lepší jsou sluneční paprsky, díky nim se v našem těle tvoří vitamin D, nepostradatelný pro silnou imunitu a skvělou náladu. Dalšími důležitými zdroji vitaminu D jsou kapusta, okurky, syrový nefiltrovaný med, včelí pyl, syrové mléko, houby, rybí tuk nebo játra.

Bohatou studnicí všech důležitých minerálů a prospěšných látek jsou nejrůznější druhy oříšků a semen.
Bohatou studnicí všech důležitých minerálů a prospěšných látek jsou nejrůznější druhy oříšků a semen.

Nejlepší metoda hubnutí

Namísto čokolády nebo alkoholu je proto lepší volbou hrst mandlí nebo lískových oříšků. Člověk díky serotoninu navíc hubne: „Šťastní lidé spálí mnohem více energie a přitom nemají na jídlo ani pomyšlení,“ vysvětluje americký psycholog Shaun Anchor. Za špatnou náladou pak může být i nedostatek sacharidů. Při snížení hladiny cukru v krvi se začnou vyplavovat stresové hormony kortizol a adrenalin. Uklidníme se až přísunem sacharidů, které opět zvýší hladinu serotoninu v krvi.

Foto: shutterstock.com
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Věda a technika Zobrazit více …