Skip to content

Mrtvá trať: Mráz, hlad a smrt pod taktovkou Stalina!

1

Lokomotiva, která měla táhnout hrozen vagonů mrazivými končinami Sibiře, je obrostlá plevelem a místo ní se po mnoha kilometrech zkroucených kolejí prohání jen vítr a rez. Jejich okolí lemují torza pracovních a kárných táborů.

Ty kdysi sloužily jako nedobrovolný domov desítkám tisíc vězňů, kteří v otřesných podmínkách dřeli a umírali při stavbě železnice, které se dnes neřekne jinak než Mrtvá trať…

2
Stavba železnice ze Salechardu do Igarky připomíná galeje. Odpočinek tu nemá místo.

Stalinův plán

Píše se rok 1947, když se nehostinnými pláněmi severní Sibiře poprvé rozezní stavební lomoz. Zatímco se dělníci v mrazivých končinách chápou pracovních nástrojů, za zdmi Kremlu se Stalin (1878–1953) spokojeně usmívá. Je to on, který rozhodne o stavbě transpolární magistrály – železniční trati, která má spojovat sibiřská města Salechard a Igarka za polárním kruhem. Pranic přitom nedá na pochybovačné hlasy svých poradců, kteří jej od jeho nápadu vzhledem k drsným přírodním podmínkám odrazují. Co ho k němu vede, není podle historiků dodnes jasné. Železnice má propojit již existující trať, vedoucí z Moskvy do Vorkuty, s řekou Jenisej, kam by mířily lodě z nalezišť rud v Norilsku a z oblasti Severního ledového oceánu. Celá plánovaná trasa má měřit 1 459 kilometrů. Dát dohromady takový projekt ovšem není jen tak. Jsou potřeba lidé. Hodně lidí. Postupně jich na Sibiř dorazí na 80 000 (některé zdroje ovšem hovoří až o 120 000). Drtivá většina z nich je tu za trest, jako vězni ze sovětských pracovních táborů, všeobecně známých jako gulagy.

3
Práci v nelidských podmínkách zastaví až Stalinova smrt.

Hrozivé podmínky

Práci jim komplikuje pustota místa, které dodává lidský rozměr jen hrstka osad původních obyvatel i trvale zmrzlá půda, na níž je problém zbudovat dům, natož pak železnici. Po většinu roku připomíná kámen pokrytý sněhem. Těla znavených vězňů drásá silný mráz dosahující i minus 50 stupňů. „Když se ráno člověk nevzbudil, tak do něj šťouchli. Pokud na místě, kde měl přikrytou hlavu, byla námraza, byl naživu. Pokud tam nebyla, byl mrtvý,“ vzpomíná jeden z pamětníků v televizním dokumentu Mrtvá trať z roku 2011. Moc se jim neuleví ani v době, kdy se tu na skok objeví léto. Svrchní část půdy roztaje a změní se v bažinu. Teploty atakují 30stupňovou hranici. Násep si sedá, koleje se deformují. Společnost dělníkům navíc dělají hustá mračna neodbytných komárů. Za moc nestojí ani technické vybavení, které se skládá jen z primitivních nástrojů, poháněných ve většině případů lidskou silou. „Zkuste ručně ve dvou lidech přepilovat kolejnici. My jsme to tak dělali, strašná práce,“ loví z paměti smutné vzpomínky bývalý vězeň Alexandr Snovskij. „Abychom splnili normu při stavbě náspu, házeli jsme tam pro zvětšení objemu i rozvětvené stromky.“ Neustálá údržba a opravy poškozených úseků vysávají dělníkům síly víc než neodbytný hmyz. 

4
Pozůstatky transpolární magistrály neúprosně ničí zub času…

Dokud tě nesežerou komáři!

Lidé umírají na podchlazení, vyčerpáním, na následky nemocí i úrazů. Kdo se pokusí o útěk, je tvrdě potrestán. „Chytili vězně, svlékli ho a nahého přivázali, dokud ho komáři a mušky nesežrali k smrti. Trvalo to 2 až 3 hodiny,“ vzpomíná Vasilij Basovskij. V bezpečí před brutálními dozorci ale nejsou ani ti, kteří i přes náročné podmínky poctivě odvádějí svou práci. Nejednou se sibiřskou krajinou rozlehne rána, jak strážní znenadání postřelí nevinného vězně jako domnělého uprchlíka. Za překažení takového pokusu totiž dostávají zvláštní prémie. Utrpení desítek tisíc lidí končí až v roce 1953, po Stalinově smrti. Celá stavba železnice ze Salechardu do Igarky je novými pohlaváry SSSR shledána naprosto neúčelnou, práce na ní jsou zastaveny a její pozůstatky ponechány napospas přírodním živlům.

5
…a na co sám nestačí, to si vezmou do parády přírodní živly.
Foto: http://www.artificialowl.net, http://www.amusingplanet.com, http://www.bbc.com, http://crab.chem.nyu.edu
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Historie Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Autonomní kamion od Tesly
21stoleti.cz

Autonomní kamion od Tesly

Prozatím jediný obrázek elektrického...
Kouzlo moderní ložnice
rezidenceonline.cz

Kouzlo moderní ložnice

Ložnice s koupelnou patří k těm místům, kde člověk nabírá...
ŠAMPION ŠAMPIONŮ: Nejkrásnější designový šperk roku
epochalnisvet.cz

ŠAMPION ŠAMPIONŮ:...

Při příležitosti 34. hongkongské mezinárodní přehlídky...
Jak si lidé ochočili kočky?
epochalnisvet.cz

Jak si lidé ochočili kočky?

Miliony koček obšťastňují své majitele po celém...
Slavné tváře se zapojily do záchrany českých motýlů
iluxus.cz

Slavné tváře se zapojily do...

Střecha budovy Filadelfie na pražské Brumlovce se v...
Krvavá řež na Libici aneb jak se bojovalo o český trůn…
epochalnisvet.cz

Krvavá řež na Libici aneb jak...

Římský král a pozdější císař  Ota...
Příběh lidského jazyka aneb kde se vzal dar verbální komunikace
21stoleti.cz

Příběh lidského jazyka aneb...

Zpupní Babylóňané se rozhodli, že postaví...
Jirka byl nejlepší muž mého života, tvrdí Kačenka
nasehvezdy.cz

Jirka byl nejlepší muž mého...

Seznámili se na konci osmdesátých let, KATEŘINA...
Světlo je přiznanou nadějí
rezidenceonline.cz

Světlo je přiznanou nadějí

Desdemona, Rosalinda, Anna Karenina, Manon Lescaut,...
V Egyptě byly objeveny 2000 let staré hrobky
21stoleti.cz

V Egyptě byly objeveny 2000...

Archeologové objevili na jihu Egypta...
Taťána Kovaříková představuje nový lookbook
iluxus.cz

Taťána Kovaříková...

Zcela výjimečné modely módní návrhářky Taťány...
Hugo Haas – Bouřlivák s křehkou duší
nasehvezdy.cz

Hugo Haas – Bouřlivák s...

Jeho osud jako by předznamenala tragická...