Skip to content

Metro ve finské metropoli staví Češi!

Zatímco Praha na další rozšíření sítě podzemní dráhy čeká, v Helsinkách ji prodlužují hned dvojnásobně. Jeden z budovaných úseků přitom nese výraznou českou stopu.

Společnost Metrostav buduje dvanáctý úsek prodloužení linky metra z Helsinek do Espoo a stanici Espoonlahti. Traťový úsek s označením LU24 Espoonlahti napojí pod městem Espoo sousední nově budované úseky Soukka, Kivenlahti a ze severu navazující odbočku Sammalvuori, která je projektována jako podzemní depo.

1
Stavbyvedoucí Josef Dolejš v akci.

Stavaři razí celkem 2 684 m jednokolejných traťových tunelů, 80 m propojovacích tunelů a téměř 300 m dlouhou jednolodní stanici Espoonlahti. „Länsimetro, to už je pro mě skoro srdeční záležitost, protože na něm momentálně děláme už třetí zakázku a s krátkými přestávkami tu pracujeme neuvěřitelných sedm let. Za velkou specialitu aktuálního projektu považuji ražbu prostoru pro stanici metra Espoonlahti, který bude mít rekordní plochu výrubu 380 m2. To je o 40 m2 více než má rozplet tunelu Mrázovka. Ražená část stanice dosáhne impozantních parametrů – rozpon 25 metrů a výška téměř 17 metrů. To je pro každého raziče obrovská výzva a zároveň odměna. Podobné rozměry budou mít i technologické komory, jejichž ražba je rovněž součástí zakázky,“ říká ředitel organizační složky Metrostavu ve Finsku Aleš Gothard.

2
Metoda Drill&Blast spočívá v rozpojování horniny za použití trhacích prací a realizaci minimálního ostění. Tato metoda se hodí ideálně do soudržných skalních masivů.

Raziči stihli za necelý rok vyrazit z několika čeleb dohromady 98 000 metrů krychlových rubaniny, což by naplnilo 2450 železničních cisteren. Ražby budoucí stanice metra Espoonlahti jsou momentálně přibližně v polovině. Součástí projektu je také vybudování dvou rozrážek a technologických komor pro větrací šachty a traťové výměny vedoucí k sousednímu úseku Sammalvuori. Veškeré ražby probíhají tradiční severskou tunelovací metodou Drill&Blast, která je použitelná v místních geologických poměrech a zároveň v porovnání s ostatními metodami ražení relativně levná.

3
Odpal je připraven.

V městské části Espoonlahti, pod níž stavbaři racují, žije 16 tisíc lidí. Jde o rezidenční čtvrť s veškerou občanskou vybaveností – kromě obytných domů jsou zde školy, zdravotnická zařízení i sportovní střediska. Právě pro tyto oblasti bude tedy napojení metra mimořádně přínosné. Kapacitní dopravu budou při cestě za prací, studiem či zábavou využívat tisíce lidí.

4
Jedna z již hotových a připravených stanic.

Mimořádná investice, na níž se významně podílí i finský stát, dvojnásobně rozšíří stávající jedinou linku helsinského metra a prodlouží ji až na opačnou hranici města Espoo těsně sousedícího s Helsinkami. Pod největší finskou aglomerací, v níž žije téměř 20 % obyvatelstva, vyroste ve dvou fázích 21 kilometrů nové podzemní trati a 13 nových stanic. Po dokončení se počítá s přepravní kapacitou až 100 000 cestujících denně.

Foto: Archiv 21.STOLETÍ, Metrostav
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Věda a technika Zobrazit více …