Skip to content

Krvavá inspirace: Okoukal Henry Ford pásovou výrobu na jatkách?

úvod

Když v roce 1903 zakládá Henry Ford v Detroitu svoji továrnu na automobily, přesně ví, jaké vozy bude vyrábět. „Chci auto, které bude vyrobeno z dobrých materiálů, ale přitom tak levné, že si ho bude moci dovolit skoro každý,“ prohlásí. I když se to zdá na první pohled nemožné a skoro nikdo tomu nevěří, nakonec se mu to povede.

V roce 1913 se Američan Henry Ford (1863–1947) rozhodne zavést pásovou výrobu. Údajně ho k tomu inspiruje návštěva jatek v Chicagu. I tam se totiž naporcované kusy masa pohybují na páse. Když to uvidí, posedne ho myšlenka, že u automobilů by to mohlo fungovat stejně. Svoji vizi skutečně převede do praxe a pomocí montážní linky začíná vyrábět proslulý model T.

Fordův model T jako levné lidové vozítko slaví obrovské úspěchy.
Fordův model T jako levné lidové vozítko slaví obrovské úspěchy.

Zkracuje výrobu

Díky nové technologii, kterou Ford umístí do nového závodu v Highland Parku v Michiganu, se výroba automobilu zkrátí z původních 12 hodin na zhruba hodinu a půl. S tím je samozřejmě spojena obrovská úspora nákladů, včetně mezd za práci továrních dělníků. Celý proces zefektivní i použití Fordovy oblíbené černé barvy, kterou u vozů preferuje. Černá totiž rychleji schne.

Konkurenční výhoda spočívá v ve výrobě obrovského množství vozů za velmi krátkou dobu,.
Konkurenční výhoda spočívá ve výrobě obrovského množství vozů za velmi krátkou dobu.

Úspěch spočívá v nízké ceně

Právě z těchto důvodů může být cena modelu T mnohem nižší než v případě konkurenčních vozů. Lidé si nové auto oblíbí. Továrník Ford může jásat. V roce 1927 počet vyrobených vozů přesáhne 15 milionů. Není se čemu divit, protože zatímco Fordovo Téčko stojí jen 260 dolarů, u konkurence dosahují ceny klidně i 2000 dolarů, tedy jsou více než sedminásobné.

Montážní linku musí v roce 1913 obsluhovat spousta dělníků.
Montážní linku musí v roce 1913 obsluhovat spousta dělníků.

Přizpůsobí se situaci

Šikovného výrobce nezaskočí vůbec nic, dokonce ani druhá světová válka. Když se do ní Spojené státy v roce 1941 zapojí, Ford zareaguje velice pružně. Koupí pozemky na předměstí Detroitu a vybuduje zde velké hangáry. V nich se pustí do výroby letadel. I při kompletování bombardérů úspěšně aplikuje postupy používané na montážních linkách při výrobě automobilů.

Foto: airwingmedia.com, haikudeck.com, sa7.aerokuzbass.ru, wikimedia.org
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Osobnosti Zobrazit více …