Skip to content

Konspirace: Spáchal Jan Kašpar sebevraždu kvůli dluhům?

úvod

Prahu 13. května 1911 obklopuje mlha. Přesto se od Pardubic blíží letoun. Pohybuje se ve výšce cca 800 m. Jeho pilot Jan Kašpar se orientuje podle nenápadné prosvítající stříbrné stužky – řeky Vltavy. Navzdory nepřízni počasí úspěšně přistává na Chuchelském závodišti.

Překonání vzdálenosti Pardubice-Praha o délce 121 km mu trvá 92 minut.

Letci už několik generací provádějí rekonstrukci Kašparova letu na stroji Blériot XI.
Letci už několik generací provádějí rekonstrukci Kašparova letu na stroji Blériot XI.

Když Jan Kašpar (1883-1927) končí studia na pražské technice, má jasný cíl: „Chci se věnovat létání. Jednoho dne si postavím vlastní letadlo.“ Takový úkol je ale zatím nad jeho síly. Proto přijímá zaměstnání v německé výrobně chladičů a součástí pro vzducholodě „Baase & Selve“. V roce 1908, kdy do továrny nastupuje, jsou vzducholodě nejdůležitějším leteckým dopravním prostředkem. V Německu zůstává rok, načerpá zkušenosti a vrací se do rodných Pardubic, zpět ke svým smělým plánům. Na podzim 1909 začíná s bratrancem Evženem Čihákem (1885–1958) realizovat tajný sen: stavbu vlastního letadla. O svých plánech diskutuje s otcem. Ten se rozzlobí: „Já ti dám lítat!“, hrozí mu holí. Jan se podpory nedočká. Otec by z něho odvážné myšlenky nejraději vytloukl. Přestože oba bratranci věnují konstrukci letadla půl roku usilovné práce, nepodaří se jim vzlétnout. Teprve když Kašpar přiveze z Paříže spolehlivější a silnější motor Anzani a vyzkoušenou vrtuli od konstruktéra Chauviera, povedou se první, byť krátké skoky. A Janův otec se smíří se synovou touhou.

S bratrancem Evženem Čihákem se Jan Kašpar rozejde.
S bratrancem Evženem Čihákem se Jan Kašpar rozejde.

Dochází ke sporům

Mezi Janem a Evženem dochází k prvním konfliktům. „Buď opatrný, víš přece, že nový motor a vrtuli zaplatil můj otec“, zdůrazňuje Kašpar Čihákovi pokaždé, když chce půjčit řízení. Při jednom z pokusů se Kašpar sice vznese, ale narazí na strom a letadlo rozbije. Opouští proto konstruktérskou ctižádost a raději využije umu zkušených: v zimě 1909 kupuje v Paříži stroj Blériot XI. Peníze mu dal otec. „Ty si kupuješ hotové letadlo?“ ptá se Evžen překvapeně a s nelibostí. Sám chce pokračovat ve vlastní konstrukci. Má také dojem, že v týmu Kašpar-Čihák hraje „druhé housle“, je pouhým pomocníkem, a to se mu nelíbí. S Janem se rozchází a pokračuje v pokusech s bratrem Hugem.

Pardubice se staly dějištěm významné události. Právě odsud vzlétlo první letadlo u nás.
Pardubice se staly dějištěm významné události. Právě odsud vzlétlo první letadlo u nás.

Úspěšný letec

Časné ráno 16. dubna 1910. Jan Kašpar zkontroluje na pardubickém vojenském cvičišti letoun. Nasedne do něj a rozjede se. Chvíle napětí. Letadlo sebou škubne a stoupá! Je ve výšce 25 metrů. Po dvoukilometrovém letu přistává. Svůj úspěch zopakuje 19. června 1910, tentokrát už za přítomnosti 22 000 diváků. Po úspěšném letu Pardubice-Praha (letadlo roku 1913 věnuje Technickému muzeu Království českého) uskuteční 6. prosince 1911 i první dálkový přelet s cestujícím v Čechách na trase Mělník-Chuchle. Let trvá 41 minut a 55 vteřin, pasažérem je redaktor Národní politiky Jaroslav Kalva.

Dům Jana Kašpara. Zde známý průkopník letectví našel svoji smrt.
Dům Jana Kašpara. Zde známý průkopník letectví našel svoji smrt.

Sám a bez prostředků

Po smrti otce roku 1913 Kašpar létání zanechává. Definitivní konec leteckých ambicí ale pro něj znamená doba po 1. světové válce. Jan sice je spolumajitelem parní pily v Pardubicích, ovšem v obchodních záležitostech se nevyzná. Neumí si vybrat spolehlivé spolupracovníky. Zůstává sám, bez prostředků a s velkými dluhy. Začátkem roku 1927 proto odjíždí za bratrancem Evženem do Prahy. Vzpomínají na první letecké pokusy, Jan ho žádá o finanční pomoc. „Nemohu, doba je zlá. Sám stěží uživím rodinu“, odmítá Evžen. Přestože Kašpar prodává pilu, nepodaří se mu zaplatit dluhy a vyřešit životní krizi. Je 28. února 1927. Neví co dál. Po podlaze své kanceláře rozlévá benzín. Do něj hází svůj šál. Když nasákne hořlavinou, obtáčí si ho kolem hlavy. Druhý den ráno ho najdou v bezvědomí. Umírá o dva dny později, 2. března. Lékařská zpráva jako příčinu smrti milosrdně uvádí zápal plic…

Foto: wikimedia.org
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Historie Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Ty nejdramatičtější chvíle ve svém životě zažil Jiří Štěpnička jako malý kluk na státní hranici!
nasehvezdy.cz

Ty nejdramatičtější chvíle ve svém...

Málokterý český herec má tak zajímavý osud...
DeLorean vyvíjí létající automobil
21stoleti.cz

DeLorean vyvíjí létající...

Každému se jistě vybaví trilogie...
Skutečný horor: Čí jekot se rozléhá v nejstrašidelnějších lesích v Británii?
epochalnisvet.cz

Skutečný horor: Čí jekot se...

Turista si vpodvečer povídá s vesničany u ohně. Vtom se z blízkého...
Lenka Vlasáková nemá ani na boty?
nasehvezdy.cz

Lenka Vlasáková nemá ani na...

Velmi zvláštní životní styl má herečka Lenka...
Světlo je přiznanou nadějí
rezidenceonline.cz

Světlo je přiznanou nadějí

Desdemona, Rosalinda, Anna Karenina, Manon Lescaut,...
Šperky s puncem výjimečnosti
iluxus.cz

Šperky s puncem výjimečnosti

Hledáte-li osobité šperky vytvářené s radostí a láskou,...
Kouzlo moderní ložnice
rezidenceonline.cz

Kouzlo moderní ložnice

Ložnice s koupelnou patří k těm místům, kde člověk nabírá...
Opulence ve stylu art deco
iluxus.cz

Opulence ve stylu art deco

Pokud bychom měli možnost se do nějakého...
Nejslavnější akrobatické kousky, nad nimiž tuhne v žilách krev
epochalnisvet.cz

Nejslavnější akrobatické...

Absolutně postrádají pud sebezáchovy. Na...
Suchem v lesích nejvíce trpí smrky
21stoleti.cz

Suchem v lesích nejvíce...

Sucho je problematikou, která se v poslední době objevuje...
Záhada Piltdownského člověka konečně vyřešena!
epochalnisvet.cz

Záhada Piltdownského člověka...

O městečku Piltdown v jihovýchodní Anglii...
Počet obětí sovětského vpádu do Československa byl vyšší
21stoleti.cz

Počet obětí sovětského vpádu do...

Čeští historici Prokop Tomek a Ivo Pejčoch...