Skip to content

Kam mizí letadla? 5 x piloti, po kterých se slehla zem!

Beze stopy zmizely. Některá se našla, další jsou stále zahalená tajemstvím. Jak je v dnešní době možné, že letadla i s posádkou zmizí? 

Záhada stará 80 let – Zmizení Amelie Earhartové

Datum: 2. července 1937

Počet osob: 2

Osudná cesta kolem světa

V roce 1937 se Amelie Earhartová spolu se svým navigátorem Fredem Noonem vydala na plánovanou cestu kolem světa. Letadlo odstartovalo z Kalifornie a vydalo se směrem k Jižní Americe. Přeletělo Afriku, jihovýchodní Asii a Novou Guineu. Do cíle jim s plánovaným přistáním na Howlandově ostrově zbývalo posledních 11 tisíc kilometrů. Mohlo jít o únavu, špatné počasí nebo chyby v navigaci, když se letoun zřítil do Tichého oceánu.

Pustý ostrov nebo japonské zajetí

Podle některých konspiračních teorií měli letce zajmout japonští vojáci. To údajně dokládá i nedávno nalezená fotografie, která naznačuje, že Earhartová zřícení přežila a zemřela až v japonském zajetí. Pravděpodobnější teorie ale podle vědců je, že letadlo spadlo poblíž atolu Nikumaroro, kde oba zemřeli žízní.

Osudná cesta kolem světa. Přežila nebo se stala japonskou zajatkyní?

Mohli být zachráněni?

Již během pátrání nad ostrovem přeletělo letadlo, kdy pilot hlásil „stopy po nedávném osídlení“. Trosečníky ale neviděl a dál nepátral. Při dalším zkoumání v roce 1940 záchranáři nalezli hrob s kostrou, zip z letecké bundy, zbytek dámské boty nebo krabičku od krému proti pihám. Odborníci tvrdí, že pokud by pátrání probíhalo pečlivěji, mohla být Amelie Earhartová zachráněna.

Let č. 19 – Ztracen v Bermudském trojúhelníku

Datum: 5. prosince 1945

Počet osob: 14

Rutinní odhazování bomb

Bylo jasné počasí a očekával se klasický výcvikový den. Na nebe se v roce 1945 vydala pětice torpédových bombardérů, která i se svými piloty zmizela v oblasti bermudského trojúhelníku. Stroje odstartovaly k cvičnému bombardovacímu letu ze základny na Floridě.

Kompasy jsou mimo provoz!

Vše šlo podle plánů až do chvíle, kdy se prudce zhoršila viditelnost, a začaly problémy s palubními přístroji. Piloti začali vysílat nouzový signál, že se ztratili. Oba kompasy byly totiž mimo provoz a nešly ani měnit frekvence. Hlášení se stávala čím dál chmurnější a nejasnější. Poté se vysílačky letadel navždy odmlčely.

Letadla, ztracená v roce 1945, nebyla jediná, která zmizela beze stopy.

Proč nikdo nic nenašel

Do hledání se zapojily dva letouny PBM Marinet, jeden z nich se však také ztratil. Záchranná akce trvala 5 dní, nenašla se ani letka, ani Mariner. Po letce se ale nikdy nepřestalo pátrat. Vláda uvedla jako příčinu pádu letadla ztrátu orientace velitele letky, odborníkům se zdá ale podezřelé, že si ani jeden pilot ve skupině navigačního omylu nevšiml.

Létající tygr 739

Datum: 16. března 1962

Počet osob: 107

Problémy se strojem

Vojenské letadlo 739 letící z Kalifornie do jihovietnamského Saigonu zmizelo v březnu 1962 zcela beze stopy. I když měl stroj problémy s motory, nic nenasvědčovalo tomu, že by měly přijít nějaké potíže.

Nenašla se těla ani trosky

Pátrání po letadle probíhalo 8 dnů. Nenašel se ani zbytek trosek, ani těl obětí. Problém při hledání spočíval především v hloubce, ale i v tom, že oblast nebyla nijak pokrytá radarem. Navíc se letadlo odchýlilo od správného kurzu a požadovalo změnu letové hladiny. Všechny okolnosti nasvědčují tomu, že se muselo stát něco rychlého a ničivého. Armáda povolala na záchranu stroje přes 1300 mužů, ale marně.

Stroj se čtyřicetimetrovým rozpětím křídel zmizel beze stopy i se 107 lidmi na palubě.

Tajemné světlo nad oceánem

Jediné svědectví podala liberijská loď, která v době zmizení viděla na obloze pozoruhodně jasná světla s ohlušující explozí. Když ale k místu dorazila, nic nenašla. Podle některých spekulací bylo letadlo sestřeleno. Je podivuhodné, že ve stejný den havaroval ještě jeden letoun společnosti Flying Tiger Line, který vezl vojenský náklad. Letadlo havarovalo na Aleutských ostrovech a zcela shořelo i s nákladem.

Frederick Valentich – unesený mimozemšťany?

Datum: 21. října 1978

Počet osob: 1

Nadšenec paranormálních jevů

Není to nejznámější případ ztracení, ale o to je zajímavější. Australský pilot Frederick Valentich odletěl ve své Cessně na rutinní let s nákladem k ostrovu Tasmánie. Nikdy tam ale nedoletěl. Podle svého otce věřil na mimozemský život a bál se jejich útoků. To mělo možná vliv na jeho poslední slova.

To není letadlo!

Takový byl poslední výkřik dvacetiletého mladíka, když letěl nad Bassovým průlivem. Už předtím posílal do řídícího střediska jednu zvláštní zprávu za druhou. Dle záznamu ho pronásledovala podivná světla. Objekt se pohyboval neuvěřitelnou rychlostí a měnil směr tak rychle, že nemohlo jít o žádný známý stroj. „Blíží se od východu. Zdá se, že se mnou hraje nějakou hru. Přeletělo nade mnou dvakrát, třikrát. Rychlost nemohu odhadnout,“ hlásil Valentich.

Viděl opravdu Frederick Valentich mimozemský stroj?

(Ne)důvěryhodný svědek

O podivuhodném jevu přinesl svědectví farmář z australského města Adelaide. Podle něj byl objekt velký minimálně 30 metrů. Bok talíře prý viděl zaklesnutý do trupu Cessny, ze které unikal olej. Podle oficiálního vyšetřování ale Valentich ztroskotal, protože byl dezorientovaný. Mohl si splést odraz ve vodě s jiným letadlem. Podle některých spekulací také mohl Valentich zinscenovat své vlastní zmizení.

Malajsijské letadlo MH 370

Datum: 8. března 2014

Počet osob: 239

Nic nenasvědčovalo problémům

Kam zmizelo letadlo MH370 letící z Kuala Lumpur do Pekingu? Na tuto otázku stále ještě neznáme odpověď.  Nic nenasvědčovalo tomu, že by mělo dojít k problémům. Po klidných 41 minutách došlo ke ztrátě kontaktu mezi letadlem a řídícím střediskem a stroj se za nejasných důvodů odchýlil od plánované dráhy letu a záhadně zmizel. Stále se předpokládá se, že se boeing zřítil v jižní části Indického oceánu západně od pobřeží Austrálie. Podle konspiračních teorií je možné, že letadlo sestřelili.

Zmizení MH 370 je dodnes zahaleno tajemstvím.

Huhlání v mikrofonu

Po ztrátě spojení se později pokusil kapitán jiného letadla o radiové spojení, které se mu sice podařilo, ale uslyšel jen jakési huhlání a praskání statické elektřiny. To byl poslední kontakt s posádkou. Podle záznamů se letoun vychýlil ze své trasy, otočil se prudce na západ a zvýšil letovou hladinu. Naposledy byl zachycen radarem nad Malackým průlivem. Příčina havárie je stále nejasná, mohlo jít ale záměrný čin, závažnou poruchu nebo událost, která piloty donutila ke změně směru. Záhadou je, že i den po zmizení letadla stále vyzváněly některé mobilní telefony cestujících. Spekuluje se i o možnosti, že za zmizením stojí některý z pilotů.

 

Foto: Shutterstock.org, wikimedia.org
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Historie Zobrazit více …