Skip to content

Další mýtus o spánku padnul!

Je známou věcí, že jak stárneme, spíme méně. Důvod tohoto jevu byl ale špatně pochopen. Jak to tedy je? Spí starší lidé méně, protože potřebují méně spánku, nebo proto, že  jednoduše nemohou spát tolik, kolik potřebují? A proč je to vlastně důležité?

Proč ztrácíme čas spaním?

Evolučně je spánek asi ta nejhloupější věc, kterou kdo kdy dělal. Zatímco spíte, nejste k ničemu. V bezvědomí nic neuděláte, nemůžete vést společenský život a navrch jste náchylnější k napadení jakýmkoliv predátorem. Proč tedy ztrácíme až třetinu života spánkem? Důvodem je, že spánek je životně důležité pro život sám. U lidí všechny hlavní orgány a regulační systémy potřebují spánek, aby mohly správně fungovat. Ale co když k stáru spíme, čím dál méně?

Spící dítě.
Spící dítě.

Signály jsou, anténa nepřijímá

Jak stárneme, naše schopnost získat klidný a dostatečně dlouhý spánek už od nějakých třiceti let klesá. V padesáti letech dosahuje hlubokého spánku jen polovina populace. V sedmdesáti už se o kvalitním spánku nedá prakticky mluvit. Jde pravděpodobně o jednu z nejdramatičtějších fyziologických změn, ke kterým dochází během stárnutí. Mozek postupně ztrácí schopnost reagovat na spánkové podněty.

shutterstock_265568732
Když chybí spánek, noc je dlouhá.

Celé je to jinak!

Dlouho vládlo přesvědčení, že nedostatečné množství spánku vzniká v důsledku stárnutí. Nyní po mnoha a mnoha pokusech ve spánkových laboratořích převládl názor, že je to právě nedostatečný spánek, který ve skutečnosti přispívá ke stárnutí. To je důležitý obrat zejména pro vývoj nových léků. Klasické prášky na spaní pomáhají pouze ke zklidněnému spánku, nedokážou však zajistit jeho potřebnou hloubku.

shutterstock_176815007
Nespavost nás trápí.

Staré, ale dobré

Tak dobře, dobře. Říkáte si nejspíš. Potřebujeme více spánku. To není žádná novinka. Ale co s tím můžeme dělat? Tady bohužel neexistuje žádná rychlá pomoc. Zatímco výzkumníci budou vyvíjet správná farmaka a těšit se na další zisky, můžeme využít například kognitivně behaviorální terapie, která už prokázala v léčbě nespavosti nějaký úspěch. Co bychom ale neměli! Především zanevřít na staré, dobré a osvědčené rady: Vyhýbat se kofeinu po poledni, spát v místnosti o něco chladnější, než je nám milé a pravidelně cvičit.

Foto: shutterstock, wikipedia, youtube
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Věda a technika Zobrazit více …