Skip to content

Crashtest Boeingu 720: Letecká havárie na objednávku!

0

Letecká doprava je sice bezpečná, proti automobilové přepravě dokonce několikanásobně, ale ani letadla se nevyhnou tragédiím. Následky letecké havárie bývají zpravidla hrozivé.

Velká dopravní letadla vezou ve svých křídlech a pod podlahou několik desítek tisíc litrů leteckého vysoce explozivního paliva a obří letadla dokonce přes 100 000 litrů.

1
Nebohý B720 těsně před svým zánikem.

Jednou z nejhorších věcí, které se mohou na palubě letadla přihodit, je tedy požár. Výrobce, který by přišel na to, jakou přísadu do paliva přidat, aby nebylo tak nebezpečné, ale zároveň by se na něj dalo létat, by se stal miliardářem.

2
Letadlo na kusy.

Velká dopravní letadla používají speciální palivo s označením JET A-1. Je to v podstatě petrolej, ale extrémně čistý. Kdyby tomu tak nebylo, palivo by mohlo způsobit řadu problémů, například ucpání filtrů. Vznítí se již při 38 stupních Celsia.

3
Testovací figuríny.

Podobně jako u automobilů, i u letadel lze provést tzv. crashtest. Ten je ale samozřejmě technologicky i finančně podstatně náročnější. Národní agentura pro letectví a vesmír NASA takový crashtest čas od času provede. Letadlem, které bylo pro tento účel obětováno, byl Boeing 720, čtyřmotorové letadlo určené pro lety na středních tratích. První let tohoto typu letadla se uskutečnil v listopadu 1959, do běžného provozu stroj vstoupil o rok později u společnosti United Airlines. Vejde se do něj 112 cestujících a jeho cestovní rychlost je 983 kilometrů za hodinu.

4
Vrcholná fáze crashtestu.

Crashtest, který provedla NASA, byl proběhl s plnou nádrží letadla. Do ní se vešlo 35 tun paliva (což je stejná hmotnost, kolik by vážilo 23 vozů Škoda Fabia) a čerpalo se celých devět minut.

Foto: NASA
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Věda a technika Zobrazit více …