Skip to content

Co stálo za úspěchem čajového magnáta?

Britská královna Viktorie postaví šálek s čajem na podšálek. Křehký porcelán o sebe lehce cinkne. S požitkem si vychutná doušek čaje a z talířku vezme tradiční máslovou sušenku. Neměnný rituál, který se opakuje každý den v pět hodin odpoledne. Muže, který jí tohle potěšení dopřává, se chystá brzy povýšit mezi šlechtice.

Na lodi mířící ze skotského Glasgow do New Yorku, se roku 1862 plaví i čtrnáctiletý skotský chlapec Thomas Lipton (1848–1931). Kromě osmi dolarů v kapse a odvahy poznávat svět za velkou louží nemá vůbec nic. Po přistání si hledá práci. Nějakou dobu nemá štěstí, ale nakonec ho zaměstná majitel tabákových plantáží ve Virginii. Toulavé boty ho ale brzy ženou dál.

Čajové dýchanky jsou ve Velké Británii oblíbenou dámskou zábavou.
Čajové dýchánky jsou ve Velké Británii oblíbenou dámskou zábavou.

Inspiruje se americkou reklamou

Potlouká se po Státech a později se vrací do New Yorku, kde dostává zaměstnání v obchodě s potravinami, což se mu moc líbí. „Lidé musí jíst a obchod, který láká lidi ke koupi zboží, nebude mít nikdy prázdno,“ říká a pozorně sleduje, jakou volí američtí obchodníci reklamní strategii. Na jaře roku 1869, v době kdy do Ameriky míří spousta přistěhovalců z Evropy, udělá jedno překvapivé rozhodnutí: vrací se zpět domů.

Reklamní plakáty vyzývají ke koupi čaje Lipton. A úspěšně.
Reklamní plakáty vyzývají ke koupi čaje Lipton. A úspěšně.

Spí rovnou pod pultem

V Glasgow přebírá potravinářský obchod svých rodičů. V den svých 21. narozenin si otevře svůj vlastní krámek. Inspiruje se americkou reklamou a zboží neskládá do výlohy tak, aby ho měl pohodlně po ruce, ale aby co nejvíce zaujalo kolemjdoucí. Obchůdek působí na lidi jako magnet. Navíc si neváhá udělat reklamu pomocí pořádné show po americkém vzoru. Do Velké Británie například přiveze obrovské kolo sýra. Neshání také zboží přes prostředníky na trzích, ale přímo od místních farmářů. Pro svůj obchod žije. Daří se mu, stěhuje se do větších prostor, zakládá další pobočky, nejprve v Glasgow a poté i v dalších městech.

Britská královna Viktorie si čaj oblíbí a Liptona povýší do šlechtického stavu.
Britská královna Viktorie si čaj oblíbí a Liptona povýší do šlechtického stavu.

Ze zahrady přímo pro královnu

Svoji další šanci vidí v rostoucí oblibě pití čaje. Přemýšlí, jak snížit jeho cenu. Když se setkává s dodavateli čaje z Cejlonu, vycítí příležitost. Jakmile Lipton koupí na Cejlonu čajové plantáže, má pod kontrolou celou výrobu a pouští do světa přelomové reklamní heslo: „Přímo z čajové zahrady do čajové konvice“. Bohatý muž v roce 1890 vlastní řetězec o 300 prodejnách a nestačí uspokojovat poptávku po čaji. Lahodný nápoj si oblíbí i v Buckinghamském paláci, kde ho popíjí i britská královna Viktorie (1919–1901). Thomase Liptona za odměnu v roce 1898 pasuje na rytíře.

Foto: wikimedia.org, lipton.com
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Osobnosti Zobrazit více …