Skip to content

Církevní móda: Inspirovali se kněží starými Římany?

„Psst, tiše,“ okřikne žena ve svátečních šatech svého potomka. Právě vstoupili do kostela na nedělní mši. Oba ponoří prsty do kropenky a křižují se. Pokleknou, vstanou a míří mezi lavicemi k oltáři. „Zůstanu tady,“ šeptne kluk k matce, když uvidí v zadní lavici své kamarády. Matka jenom bezmocně pokrčí rameny.

Kdyby s mámou došel až do prvních lavic, nezbylo by mu, než se celou hodinu nudit na mši. Takhle ale může hned po začátku zmizet s kluky. Fotbal na louce za zdí kostela je přece mnohem lepší zábavou…

Mše probíhá podle přesně stanoveného scénáře.
Mše probíhá podle přesně stanoveného scénáře.

Lavice se vyprazdňují

Na oltáři už hoří svíce. Při mši tu musí být minimálně dvě. Zatím se kněz a ministranti chystají v sakristii. Jakmile zazní první tóny varhan, přicházejí dovnitř a všichni vstávají. „Ve jménu Otce i Syna i Ducha svatého,“ žehná kněz účastníkům mše. „Amen,“ odpovídají mu lidé sborově. „Vyznávám se všemohoucímu bohu…“ pokračují. Jakmile skončí s vyznáním viny a následují chvalozpěvy, zadní lavice s mládeží se začínají nenápadně vyprazdňovat.

U vstupu do kostela nikdy nechybí nádobka na stěně se svěcenou vodou. Kněz této vodě žehná v při rituálu, který patří mezi formu exorcismu, vyhánění ďábla.
U vstupu do kostela nikdy nechybí nádobka na stěně se svěcenou vodou. Kněz této vodě žehná v při rituálu, který patří mezi formu exorcismu, vyhánění ďábla.

Uříznou si ostudu?

Tentokrát ale bude mít mládež nejspíš ostudu. Mitra, zaoblená čepice se špičkou na hlavě staršího muže u oltáře, je znamením, že se na mši vyskytuje vyšší církevní hodnostář, tentokrát je to opat. Běda jestli zpozoruje vylidnění vzadu… Zajímavé je, že v případě mitry šlo původem o ceremoniální vlněnou čelenku, kterou v Římě nosily například cizinky. Inspirovali se kněží touto zvláštní módou? Mše zatím pokračuje čtením z Písma svatého a z evangelií a kázáním kněze. Po té přicházejí přímluvy k Bohu.

Hostie se schovávají do nádobky zvané ciborium, která se pohárovitým tvarem podobá plodu jedné egyptské vodní rostliny.
Hostie se schovávají do nádobky zvané ciborium, která se pohárovitým tvarem podobá plodu jedné egyptské vodní rostliny.

Stihnou závěr

Nyní nastala chvíle pro slavení eucharistie, kdy se přijímáním vína a oplatky zvané hostie připomíná Poslední večeře Ježíše Krista (7/1–29/36 př. n. l.). Ministranti přinášejí kalich a dary, chléb a víno, tedy patenu s hostiemi a konvičky s vínem. Kněz je přijme a pokládá na oltář. Umytím rukou se očišťuje od hříchu. Následují modlitby a rituál proměňování podle Poslední večeře. Po té začíná obřad Svatého přijímání. Mše se chýlí ke konci. Mládež to má přesně načasované. Krátce předtím, než se ozve z úst kněze závěrečné: „Jděte ve jménu Páně,“ je na svých místech v zadní lavici.

Pomocí kadidelnice, nádoby s otvory pro unikání kouře, probíhá posvátná očista.
Pomocí kadidelnice, nádoby s otvory pro unikání kouře, probíhá posvátná očista.
Foto: wikimedia.org
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Historie Zobrazit více …