Skip to content

Bavlna, pryskyřice, duroplast a randál: To byl Trabant!

Rok 1957 byl pro sovětský blok ve znamení oslav. Vždyť tehdy uplynulo čtyřicet let od komunisty velebené petrohradské říjnové revoluce, byť se ve skutečnosti jednalo toliko o přestřelku v anarchií zmítaném Rusku. K výročí této události vypustil SSSR do kosmu první umělou oběžnici Sputnik.

A v NDR sjela z továrních pásů také družice, byť ne tak ambiciózní jako ta sovětská. Ano, řeč je o vozítku zvaném Trabant, což v českém překladu znamená právě družice.

1
Jeden z prvních Trabantů pod označením P50.

Byl to neobyčejný automobil, i proto se stal jedním ze symbolů NDR. Vozy prvních sérií se mohly pochlubit karosérií vyrobené z odpadní bavlny a pryskyřice. Trabanty jsou však neodmyslitelně spojeny s duroplastem, z něj už byl vyroben slavný Trabant 601, který spatřil světlo světa v roce 1964, a který lze ještě tu a tam dodnes na silnicích potkat.

2
Pohled pod kapotu.

Poháněl ho dvoutaktní, vzduchem chlazený dvouválec o výkonu 26 koní. Vybaven byl čtyřstupňovou převodovkou s volnoběžkou. Na přání zákazníků byla montována poloautomatická převodovka Hycomat. Na svou dobu to nebyl vůbec špatný vůz.

3
Trabant P1100.

Jenže Trabant zaspal dobu, což pro výrobky ze zemí „tábora míru“ nebylo ničím neobvyklým. Charakteristickými pro tento vůz se staly dva pojmy: zápach a hluk. Slavné východoněmecké BMV (bakelitové motorové vozidlo) se v podstatě ve stejné podobě vyrábělo až do roku 1991, za celou dobu jeho výroby vznikly tři miliony kusů. Objevilo se několik návrhů na jeho vylepšení, na některých z nich spolupracovali i českoslovenští inženýři, všechny plány nakonec zůstaly u ledu.

4
Trabant se podíval i na závodní okruhy.

Nastal tedy definitivní konec fenoménu Trabant? Před pár lety byl na autosalonu ve Frankfurtu byl představen nový Trabant, šetrný k životnímu prostředí. Byl vybaven elektromotorem, dosáhl rychlosti 130 kilometrů v hodině (jeho uřvaný předchůdce si o takové rychlosti mohl nechat jen zdát) a na jedno nabití dojel až do vzdálenosti 160 kilometrů. Avšak současný život trabantů je třeba spíše hledat na srazech veteránů.

Foto: Wikipedia
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Zajímavosti Zobrazit více …