Domů     Z dějin dálnic na českém území: Tenhle příběh neznáte!
Z dějin dálnic na českém území: Tenhle příběh neznáte!
25.10.2016

Historie silnic ve středoevropském prostoru není tak dávná, jak by se snad mohlo na první pohled zdát. Teprve až v 18. století se v našem regionu započalo se stavbou pozemního spojení s pevným kamenným podložím a v šíři, která umožňovala i pohyb v protisměru.

Myšlenka takových cest k nám přišla přes Německo z Francie. Se stavbou nových komunikačních spojení došlo i k lepšímu poznávání okolního i vzdálenějšího světa.

Myšlenka stavby autostrád nemohla neproniknout ani do meziválečné Československé republiky.

Ve 20. a zejména 30. letech minulého století vzniklo hned několik projektů, jejichž společným rysem bylo vedení dálničního tahu od nejzápadnější výspy Československa až po Podkarpatskou Rus.

První konkrétní myšlenky postavit silnici napříč naší republikou se objevily v roce 1935. Šlo o projekt „Národní silnice Plzeň – Košice“. Zajímavé je, že podle návrhu se dálnice měla vyhýbat velkým městům jako je Praha nebo Bratislava.

Známý je návrh silniční komunikace z pera Jana Antonína Bati (1898 – 1965). Trasa měla začít v Chebu a její cíl byl na rumunských hranicích ve Velkém Bočkově; tehdy ještě Československo sousedilo s Rumunskem.

I Baťovy dálniční plány míjely velká městská centra, zato se velmi přiblížily ke Zlínu.

Mnichovská dohoda podepsána 30. září 1938 však tyto plány zhatila. V polovině října předložil Zemský úřad v Praze návrh zcela nového vedení magistrály Praha – Jihlava a okruhu kolem Prahy.

Začátkem listopadu je pak rozhodnuto o vypracování generálního i detailních projektů magistrály na trase Praha – Jihlava – Brno – Zlín – slovenská hranice. Na českém území se začalo stavět v prosinci 1938. Ovšem pod taktovkou Berlína.

V německém záboru Sudet totiž odstartovala montáž dálnice Streitau (v Bavorsku) – Cheb – Karlovy Vary – Lovosice – Česká Lípa – Liberec – Görlitz (v Sasku). Válka však později veškeré práce zastavila.

Když po Mnichovu byla ČSR vydána Hitlerovi na milost a nemilost, vůdce si vymýšlel všelijaké způsoby, jak republiku ponížit. Jedním z nacistických nápadů byla výstavba exteritoriální dálnice Vídeň – Vratislav. Tato tzv.

Hitlerova dálnice přetínala Československo na Moravě a v severovýchodních Čechách. Dlouhá měla být 380 kilometrů. Nakonec bylo rozestavěno 83 kilometrů. Jak však takovou rychlostní komunikace správně česky pojmenovat?

„Při započetí přípravných prací „autostrády“ je třeba zavésti vhodný český název pro tento pojem,“ píše se ve vyjádření Generálního ředitelství stavby dálnic (GŘSD) z 15. listopadu 1938. „Základním a nesporným hlavním rysem myšleného pojmu je uskutečnění dopravy dálné nebo dálkové.

Navrhujeme proto, aby obdobně slovům silnice či železnice bylo zavedeno slovo dálnice.“ Nu a česká dálnice byla na světě, byť vznikla v době ne příliš veselé.

Již v době, kdy se nad Pražským hradem vznáší pařát orlice ověnčené hákovým křížem, je zahájena výstavba dálnice Praha – Brno – slovenská hranice. K prvnímu slavnostnímu výkopu dojde 2. května 1939 u Průhonic. Termín odevzdání dálnice do provozu? Neuvěřitelný:

31. říjen 1940. V srpnu 1939 jsou stavební práce v plném proudu na sedmi stavebních dílech trasy Praha – Jihlava a na jednom dílu trasy Zástřižly – slovenská hranice. Zároveň se rozjíždějí průzkumné práce pro plánované silniční spojení mezi Prahou a Plzní.

V roce 1940 byly zpracovány podrobné plány, přičemž představa z roku 1939 počítala s počátkem výstavby v letech 1941 a 1942. Zároveň se v projektantských kancelářích objevují návrhy na dálnici Praha – Lovosice, která je téměř totožná s dnešní D8. Připravují se i studie pro tahy z Prahy směrem k Náchodu a do Českých Budějovic.

Není bez zajímavosti, že ne všechny části českých dálnic byly plánovány s betonovým hladkým povrchem. Asi na třetině všech komunikací měla být položena dlažba.

No, české řidičky a řidiči jsou na dálnicích zvyklí jezdit i třeba po panelech, takže by je to asi ani nepřekvapilo. Vraťme se však ještě do neveselých válečných let. Brzy se objevují první komplikace.

Ocel je v první řadě potřeba pro výrobu zbraní, nikoliv jako výstuž do vozovek. Do konce roku 1941 Německo zatím stále vítězí, ale ekonomické obtíže se projevují. Koncem léta toho roku dochází k omezování dálničních prací;

pracovní síla je potřebná především ve zbrojovkách. V dubnu 1942 se pak výstavba dálnic na českém území definitivně zastavuje.

Po obnovení Československé republiky v roce 1945 se na našem území nacházejí tři nedokončené dálnice v úhrnné délce 188 km.

Kromě dálnice Praha – Brno – slovenská hranice, s celkovou délkou rozestavěných úseků 77 km, je to dálnice z bývalého německého města Breslau (nyní však již polské Wroclawi) do opět rakouské Vídně, souvisle rozestavěná mezi obcemi Městečko Trnávka u Moravské Třebové a Ledce u Rajhradu u Brna v délce 83 km a „sudetská dálnice“, jejíž rozpracované úseky u Chebu a Liberce dohromady dávají délku asi 28 kilometrů.

Vláda odmítne pokračovat na stavbách „německých“ dálnic. Ale tah mezi Prahou a Slovenskem by dostavěn měl být. Tyto práce v jednom ze svých dekretů zmiňuje i prezident Edvard Beneš (1884-1948).

Budování autostrád tak pokračuje, jenže bolševický puč z února 1948 a tzv. znárodnění stavebních společností mu zasadí další ránu.

Nová vláda se na příkaz Moskvy soustředí na těžký a zbrojařský průmysl a v roce 1950 jsou československé dálniční systémy na dlouhou dobu odpískány.

Až v 60. letech minulého století donutil nárůst individuální silniční dopravy vládní místa ke změně strategie. Je opět rozhodnuto o znovuobnovení prací na dálnici Praha – Brno – Bratislava.

Výstavba dálnice D1 odstartuje 8. 9. 1967 za necelé čtyři roky je otevřen vůbec první dálniční úsek u nás, a to mezi Prahou a Mirošovicemi. Souvislý dálniční tah mezi Brnem a Prahou je dokončen 8. 11. 1980, kdy se jako poslední staví část dálnice u Humpolce.

Její trasa z většiny kopírovala plány a využila i rozestavěné části z 40. let minulého století. V současnosti je celková délka dálnic v České republice 1213 kilometrů.

Nynější výstavba je spojena s mnoha problémy, především s malým respektem k životnímu prostředí a také s financováním. Vždyť kilometr české dálnice je třikrát dražší než stejně dlouhý úsek v terénně náročných Alpách. To je však poněkud jiná kapitola…

Foto: wikipedia, dalnice.com
Související články
Historie
Tragédie na South Forku: Smrtící kilometry ostnatého drátu
Skupina mužů s krumpáči a lopatami neúnavně uvolňuje zanesený odtok pensylvánské přehrady South Fork na řece Little Conemaugh. Intenzivní deště ani po několika dnech neustávají. Další početná skupinka se snaží upustit vodu z přeplněné hráze vykopáním dalšího odtoku. Dílo ale nedokončí.   „Nechte toho! Přehrada už nevydrží, musíme pryč!“ křičí jeden z pracantů. Je 31. […]
Historie
Královna Alžběta II. uměla i opravit auto
V 56 letech 6. února 1952 umírá v sídle Sandringham House v Norfolku britský král Jiří VI. (*1895). Jeho starší dcera, budoucí královna Alžběta II., tehdy pobývá v africké Keni, kde zahajuje svoji cestu po zemích Commonwealthu. Zprávu o otcově smrti Alžbětě II. (1926-2022) šetrně oznamuje její manžel, princ Philip (*1921). „Je to obrovská zodpovědnost,“ uvědomuje si tehdy 25letá […]
Historie
Bujel v pravěkých Čechách kanibalismus?
Kolem ohně sedí skupinka pralidí. Nad plameny se opéká maso a jeho vůně, šířící se kolem, brzy podráždí nosy budoucích strávníků. Maso je lidské… Nevšední hostina se chystá na jihu Moravy kolem roku 1000 př. n. l. Muž se zakousne do šťavnaté pečínky z nepřítele. Ohlodává kost a její úlomky hází za sebe do tmy. Připravení […]
Historie
Na česko-polsko-uherském summitu ve Visegrádu vypili králové 9800 litrů vína
Karlovi IV. se roku 1335 na česko-polsko-uherském summitu ve Visegrádu líbí., Karel I. Robert z Anjou se totiž ukáže jako štědrý hostitel, který oběma delegacím nabízí spousty jídla. „Na obědy českého krále se každodenně daly dva tisíce pět set chlebů a také z královských jídel bohatě,“ líčí uherský dějepisec Ján z Turca (1435–1488/1490). Lucemburkové se svou družinou […]
reklama
lifestyle
Tři pečené symboly Velikonoc: Mazanec, beránek a jidáše
„Jak pastýř pase své stádo, beránky svou paží shromažďuje, v náruči je nosí, březí ovečky šetrně vede,“ tak vystupuje Bůh ve Starém zákoně. Hebrejská tradice považuje ovci a jehně za symbol člověka jako člena Božího stáda. Nejčastější obětí Bohu se stává právě beránek, přikazuje to ve starozákonních předpisech Mojžíšův zákon. Nový zákon jako beránka označuje ukřižovaného […]
Smrt Diany! Byl řidič pod vlivem alkoholu a antidepresiv?
Princezna lidských srdcí se konečně vymaňuje z nešťastného manželství s princem Charlesem. Novou lásku nachází v egyptském obchodníkovi Dodim Al-Fayedovi. Paparazzi ji ale nepřestávají pronásledovat. V noci z 30. na 31. srpna 1997 se jí snaha o útěk před nimi stává osudnou. Co se tehdy stalo? A opravdu zavinili senzacechtiví fotografové smrt všemi milované lady Di? Je 29. července 1981 […]
Lesk a bída starověké čínské kultury
Starobylá čínská kultura, která obohatila celý svět, měla již za sebou v době, kdy obyvatelé střední Evropy stále ještě žili jako divoši, dlouhou dobu rozvoje. Přesto i zde najdeme až divošské zvyky… „Zlaté lotosy“ Jedním z nich je i tradice čínsky poeticky označovaná jako „zlaté lotosy“. Jedná se o umělé zmenšování ženských nohou. Celý tento […]
Sněhové vločky: Přezdívka generace Z
Jako generace sněhových vloček jsou označováni lidé narození zhruba mezi roky 1995 a 2010. Jedná se o tak zvané zoomers neboli představitele generace Z, případně o pozdní mileniály, tedy generaci Y.   Označení odkazuje na jejich přesvědčení o vlastní jedinečnosti, protože žádné dvě sněhové vločky nejsou stejné, stejně jako na jejich přílišnou křehkost, zvýšenou citlivost […]
reklama
historie
V uherském Visegrádu vznikl Česko-polsko-maďarský ekonomický pakt
Během jednání Čechů, Poláků a Maďarů v roce 1335 vladaři nezapomenou ani na ekonomickou spolupráci. „Hlavním výsledkem setkání bylo zřízení nové obchodní cesty, která by obcházela základní vídeňský přístav a získala snadnější přístup na další evropské trhy,“ podtrhuje jejich hospodářské zásluhy současný maďarský autor Györgi Rácz.   Nejvíc smluv uzavřených ve Visegrádu mezi českou stranou […]
Proč se mladý Karel IV. hádal se svým otcem?
Když se Karel IV. snaží roku 1335 řešit spory s polským králem Kazimíre III. Velikým a římským císařem Ludvíkem IV. Bavorem, ještě v předvečer všech jednání a radovánek málem došlo k ostrému konfliktu mezi ním a otcem. Proradní šlechtici a rádcové chodí za Janem a připomínají mu: „Pane, mějte se na pozoru! Váš syn má v království mnoho vašich […]
Španělská chřipka: Virus, který si vybere špatného muže
Některé nemoci jsou jen nepříjemné. Jiné se ve formě epidemií přeženou světem, zanechají po sobě miliony mrtvých a v historii nepřehlédnutelnou šlápotu. Některé z nich však svět ovlivní způsobem, který není na první pohled patrný. Zatímco První světové válce dochází dech a pomalu se chýlí ke konci, epidemie zmutovaného chřipkového viru H1N1 na síle nabírá (podrobně jste […]
Německá letecká esa: Někteří měli devět životů jako kočky
Letoun Messerschmitt Me 262 pálí 24. dubna 1945 v prostoru bavorského Donauwörthu proti americkým bombardérům B-26. Pilotuje ho Günther Lützow (1912–1945), který si už připsal 108 sestřelů. Z této akce se už ale nevrátí. Jeho letoun ani tělo se nenajdou. Ve chvíli, kdy Adolf Galland (1912–1996) dostal od svého otce k 19. narozeninám kluzák, bylo o jeho osudu […]
Nenechte si ujít další zajímavé články
Ponorka Triton na palubě zážitkové discovery jachty Scenic Eclipse
iluxus.cz
Ponorka Triton na palubě zážitkové discovery jachty Scenic Eclipse
V srdci nekonečných oceánů, kde tajemství a divy čekají na své odhalení, přichází Scenic Eclipse s novinkou, která překreslí mapu luxusního průzkumu podmořského světa. Triton 660/9 AVA, nejnovější pří
Napadli britskou flotilu žabí muži?
historyplus.cz
Napadli britskou flotilu žabí muži?
Řekli mu, že na jeho lodi dojde za půl hodiny k výbuchu. Podrobnosti však ze zadržených Italů nedostane. Kapitán britského bitevníku Valiant je na vážkách. Nakonec vydá rozkaz evakuovat alespoň spodní paluby…   Druhá světová válka ve Středomoří zuří naplno. Italové doposud schytali od Britů několik ponižujících porážek a touží po pomstě. Zaměří se na egyptskou
Moderní rezidence u rovníku
rezidenceonline.cz
Moderní rezidence u rovníku
Rezidence vznikla v rovníkovém Ekvádoru. Betonová stavba rozvržená do tvaru písmene T působí přes svou masivní konstrukci příjemně svěžím, elegantním a odlehčeným dojmem. Tři podlaží, tři obytná kř
Jarní kúra, která vás postaví na nohy
panidomu.cz
Jarní kúra, která vás postaví na nohy
Ozdravné kúry jsou jednou z pěkných tradic, které zejména my ženy na jaře rády dodržujeme. V návodech na ně se ovšem skrývá malý háček. Časy se od dob našich prababiček opravdu změily. Proto vám tentokrát nabízíme moderní verzi této tradice. Tradiční jarní kúry řešily dvě věci – především přetížení jater těžkými jídly přes zimu. V
Prokletý les sebevrahů na Smolné: Straší v něm duše mrtvých nešťastníků?
enigmaplus.cz
Prokletý les sebevrahů na Smolné: Straší v něm duše mrtvých nešťastníků?
Přibližně 20 kilometrů východně od Olomouce stojí zdánlivě obyčejný kopec Smolná, nazývaný dříve též Smolno. Říká se, že tato část Oderských vrchů je prokletá. Může na tom být něco pravdy?  
Zničí lásku Žilkové a Holomáče kladný vztah k hazardu?
nasehvezdy.cz
Zničí lásku Žilkové a Holomáče kladný vztah k hazardu?
Zdá se, že herečka Veronika Žilková (62), kterou známe například ze seriálu Sedm schodů k moci, má zase hlavu plnou starostí. Když totiž sundala růžové brýle, začaly jí na partnerovi, rockerovi Jose
Klíšťata v městských parcích jsou infikovaná víc než ta v přírodě
21stoleti.cz
Klíšťata v městských parcích jsou infikovaná víc než ta v přírodě
V každém krajském městě sbírali vědci klíšťata v parcích a zjišťovali, nakolik jsou pro člověka nebezpečná. Nyní vyhodnotili výsledky za loňskou sezonu a vyplynulo z nich, že klíšťata v městských parc
DŮM A ZAHRADA
epochanacestach.cz
DŮM A ZAHRADA
Výstava Dům a zahrada, která se koná od 18. do 21. dubna 2024 na Výstavišti Diamant Expo v Lounech představí více než 300 prodejců okrasných rostlin, bylinek, keřů, zeleniny, cibulovin, zahradního nářadí, zahradní techniky, zahradního nábytku, hnojiv, postřiků, potravin, přírodních léčiv, ale i stavebního materiálů, topných systémů, tepelných čerpadel, fotovoltaiky, koupacích sudů, bazénů, saun a
Plněná vejce
nejsemsama.cz
Plněná vejce
Základním a tradičním symbolem Velikonoc jsou vajíčka. Váš sváteční stůl ozdobí a výborně chutnají třeba vejce plněná. Potřebujete: ✿ 5 vajec ✿ 50 g lučiny ✿ 1 lžíci majonézy ✿ 1 lžíce plnotučné hořčice ✿ 1 lžičku citronové šťávy ✿ sůl, bílý pepř ✿ špetku mleté sladké papriky ✿ hrst zelené petrželky nebo jiných bylinek 1. Vejce uvařte natvrdo, zchlaďte je a oloupejte.
Nechte se okouzlit krásou orchidejí
epochalnisvet.cz
Nechte se okouzlit krásou orchidejí
Mezi nejčastěji prodávané patří orchideje rodu Phalaenopsis, Oncidium a Dendrobium. Aby se jim opravdu dařilo, musíte jim věnovat tu správnou péči.   Nejdůležitější je světlo Orchidejím se nejlépe daří na parapetech oken obrácených na jih. Roztáhněte i záclony a závěsy, nepoužívejte žaluzie. Pokud i přesto začnou zasychat poupata a žloutnout listy, mají světla málo. Větrejte
Láska na konci sluchátka
skutecnepribehy.cz
Láska na konci sluchátka
S novým chytrým telefonem jsem to vůbec neuměla. Dvakrát jsem vyťukala špatné číslo. Místo švadleny to zvedl nějaký muž… Před dvěma lety jsem dostala nový moderní mobil. Jako žena nepolíbená moderními technologiemi jsem z toho nebyla moc nadšená. Vůbec jsem s ním neuměla pracovat. Jednou jsem dokonce popletla při přepisování kontaktu dvě čísla. Právě to mi
Velikonoce ve Francii: Jehněčí Gigot d’agneau
tisicereceptu.cz
Velikonoce ve Francii: Jehněčí Gigot d’agneau
Jehněčí maso nechybí na velikonočním stole ani ve Francii. Nejčastěji jde o Gigot d‘agneau (čti žigo daňó), pečená jehněčí stehna plněná česnekem. Potřebujete 200 ml kuřecího nebo zeleninového v