Domů     Orient Express: Vlak plný luxusu, špionů i cholery!
Orient Express: Vlak plný luxusu, špionů i cholery!
18.8.2016

Jako dobře naložená kočka spokojeně přede svým monotónním rytmem kol. Upustí trochu páry a s ostrým skřípotem zastavuje před nadšenými davy. Konečně je tady, v celé své kráse. Slavný i zatracovaný kolos, protřelý dálkami….

V době jeho největší slávy je výkladní skříní společenské smetánky. Jako luxusní hotel na kolejích hostí velké monarchy evropských impérií, je dějištěm jedné z nejlepších detektivek historie i obětí přepadení. Ale čas letí, tak ukončete nástup, vyjíždíme!

Romantická cesta do dějin Orient Expressu začíná.Devatenácté století se zvolna přehouplo do své druhé poloviny. Chicagský tesař George Pullman (1831–1897) se marně snaží usnout.

Noc strávenou v kodrcajícím, špinavém a nevytopeném vlaku do New Yorku probdí. Jako upomínku na ni si však kromě kruhů pod očima odnáší i úspěšný nápad na konstrukci vagonů, které by cestujícím skýtaly podobný komfort jako kajuty parníků.

Jeden z plodů jeho práce má tu čest v roce 1872 při návštěvě USA vyzkoušet i mladý Belgičan Georges Nagelmackers (1845–1905). A je jím nadšený.

O čtyři roky později už zakládá Mezinárodní společnost lůžkových vozů La Compagnie Internationale des Wagons-Lits (CIWL). Ta nejprve dodává mnoha evropským železnicím luxusní jídelní a spací vozy.

S příchodem roku 1883 se však její majitel rozhodne osamostatnit a uvádí do provozu svůj vlastní vlak, plný komfortu a přepychu. Pod jeho masivními koly pásy kolejí poprvé zakvílí 5. června 1883 při odjezdu z pařížského Východního nádraží.

Cesta Orient Expressu, tehdy ještě nesoucího název Express d’Orient, však končí už v rakousko-uherské metropoli. Dál na východ, konkrétně do rumunského města Giurgiu, se spolu se svými pasažéry vydává až o čtyři měsíce později.

Dne 4. října tak z Paříže vyráží malá, elegantní lokomotiva.

Za sebou táhne dva přepychové spací vozy, jídelní vagon s kuřáckým salonkem, zavazadlový vůz a vagon pro personál. Uvnitř vlaku si, obklopena pohodlím, hoví rovná čtyřicítka cestujících, osobně pozvaných Georgesem Nagelmackersem.

Dosud netušeného luxusu si však užívají jen několik desítek kilometrů za Bukurešť. V Giurgiu se železnice kříží s Dunajem a cestující musejí přestoupit na trajekt.

Do černomořského přístavu Varna je pak přepraví obyčejný kodrcavý vlak (jízda trvá úmorných sedm hodin) a cestu do konečné stanice v Istanbulu absolvují na palubě rakouského parníku Lloyd. I přes tenhle nepříliš šťastný jízdní epilog vzbudí Nagelmackers se svou myšlenkou prvního evropského transkontinentálního expresu velký ohlas.

Brzy začínají jeho stroje křižovat celou Evropu, a když se v roce 1888 převléknou do ještě přepychovějšího hávu, se sametovými záclonkami, plyšovým čalouněním a pěti chody francouzské kuchyně, má synonymu luxusu a prestiže nové jméno.

První červnový den roku 1889 veze takto vyšňořený expres díky v Rumunsku nově zbudovaným tratím a mostům své pasažéry na vysněné trase Paříž – Istanbul poprvé bez zbytečných přestupů.

V zemích, kudy projíždí, jsou navíc cestujícím nabízena místní jídla i folklorní vystoupení. S rokem 1891 pak přichází i změna jména. O svůj vstup do galerie vlakových legend se poprvé hlásí jako Orient Express.

Ze začátku však tohle jméno svému nositeli mnoho zdaru nepřináší. Ještě tentýž rok je vlak na Balkáně přepaden místními bandity, kteří zajmou pět pasažérů a ze svých spárů je pouštějí až s výkupným 120 000 liber.

Ten následující zase ve vagonech během cesty vypuká cholera. Ani to však pompéznímu vlaku nezabrání v dalším rozletu.

To dokáže až 1. světová válka. Léta před ní jsou pro Orient Express obdobím slávy a rozmachu. Klientelu tvoří hlavně vládní kurýři, připoutaní ke svým nezbytným kufříkům, výjimkou však nejsou ani diplomaté a příslušníci královských rodin.

Bohatí a mocní aristokraté cestují do Vídně, Budapešti, Bukurešti a někdy až do Istanbulu. Právě tehdy se pro vlak vžije spojení „Vlak králů, král vlaků“. Jeho trasa a s ní i věhlas se postupně rozšiřují i do Milána, Benátek nebo Terstu.

Krvavé boje však vrcholnému rozkvětu vystavují čtyřletou stopku. Poté, co se situace ve světě dává alespoň na čas do pořádku, však expresní vlakové šílenství vypuká nanovo.

Trasa z Paříže do Istanbulu se zrychluje na 56 hodin (původně činila 69 a půl hodiny), tradiční tři noci ve vlaku jsou však zachovány, aby si pasažéři cestu opravdu vychutnali.

Pojízdný přepych však není jen terčem vášnivých a bohatých výletníků, ale také inspirací řady umělců…

Když v roce 1929 uvízne vlak na Balkáně ve sněhové vánici a do Istanbulu dorazí s pětidenním zpožděním, je evropský bulvár rázem plný historek, jak cestující lovili vlky, aby nezahynuli hlady.

Právě tahle událost je podnětem pro anglickou autorku detektivních románů Agathu Christie (1890–1976), která legendární linku využívá v letech 1926–1932 při svých cestách do Persie, aby dala vzniknout své slavné novele Vražda v Orient Expresu.

Žádné ovace však netrvají věčně. Po opětovném přerušení provozu, tentokrát zapříčiněném světovou válkou číslo 2, se sláva Orient Expressu začíná pomalu vytrácet. Jeho přepychové vagony se rozkutálí do několika evropských zemí, některé nenávratně.

V roce 1947 je sice provoz Orient Expressu obnoven, ten se však dál řítí z nebeských výšin popularity k zemi. Jeho někdejší vozový arzenál značně prořídne.

Tvoří ho jen obyčejné vagony s jedním nebo dvěma lůžkovými vozy, ke kterým je ve vzácných případech připojen i ten jídelní.

Na reputaci mu nepřidá ani pověst vlaku převážejícího špiony a pašeráky, neboť spojuje navzájem znepřátelené státy evropského Západu a Východu. Dne 19. května 1977 se Orient Express rozjede do Istanbulu naposled.

Poté jeho putování končívá v Budapešti, a zkracování trasy nekončí. V roce 2002 se z něj stává EuroNight (typ komfortního nočního vlaku) spojující Paříž s Vídní a posledním záchvěvem jeho slavné éry je spojení Štrasburk – Vídeň.

Dne 13. prosince 2009 se evropské koleje s Orient Expressem loučí nadobro. Je konec, ne však definitivní. I v dnešních jízdních řádech se vlak tohoto jména čas od času objeví, byť již zdaleka není tak luxusní.

Zašlou slávu legendárního stroje dodnes připomíná nostalgický Venice Simplon-Orient-Express, sestavený z historických vozů společnosti CIWL, který čas od času vyrazí na cestu z Londýna do italských Benátek a zpět.

Foto: en.wikipedia.org, www.ilovecuriosity.com, commons.wikimedia.org, www.wikiwand.com
Související články
Lifestyle
Známé pověry z ložnice: Klesá s věkem libido?
Na slavného amerického boxera Muhammada Aliho (1942–2016) nesmí ženská ruka něžně sáhnout dlouhých 6 týdnů před důležitým zápasem. Nechce ztrácet nejen energii, ale také koncentraci.   Lhůta je to asi rekordní, ale podobné sebezapření musí předvádět například i tým amerického fotbalu Pittsburgh Steelers před Super Bowlem, kdy má nařízenu sexuální abstinenci. Trenéři se tak snaží […]
Lifestyle
Neštovice: Postrach, který věda zahnala
Amerika je pro kolonizaci zemí zaslíbenou. Stačí přesvědčit původní obyvatelstvo, aby vycouvalo. Přesvědčovacích prostředků mají Evropané celou řadu. Pušky, děla, a také neštovice. Neštovice jsou nemocí, která významným způsobem mění dějiny Kolem roku 400 př.nl zasáhne Athény epidemie, s největší pravděpodobností neštovic. Vyhubí čtvrtinu populace a mezi obětmi je i nejvýznamnější z vůdců – Periklés (500–429 […]
Lifestyle
Praha stověžatá? Spíš kavárenská! Tři vyhlášené podniky, kde si známé osobnosti podávají dveře!
Vzduch je těžký a nasáklý kouřem z fajfek. Do kavárny vchází obrýlený fousáč, v němž všichni poznají Aloise Jiráska. Stůl u okna dnes pro změnu patří architektu Josefu Gočárovi. Zdánlivý klid naruší hluk ze zadní místnosti – nejde o nic vážného, to jen Jaroslav Hašek tropí vylomeniny. Vítejte v Unionce! Svatyně intelektuálů Co: Kavárna Union Zajímavost: Hašek zůstane […]
Lifestyle
5 mýtů o sexu: Škodí porno vztahům?
Že jsou mnohé ženy zlatokopky a v posteli svých bohatých partnerů předvádějí úctyhodné teatrální dvouaktovky, jen aby si nenašel jinou? Nepodceňujte podvědomí a sílu peněz. Jak ukazuje jeden z výzkumů, krása a inteligence mnohdy na tučné konto nestačí. Na vině není proradnost, ale prastaré archetypy. Jen z nejlepších lovců s oštěpem jsou dnes top manažeři… […]
reklama
záhady a tajemství
Po stopách Stonehenge: Začne to jednoduchým valem…
Vítejte v anglickém Amesbury. Protéká tudy slavná řeka Avona a ke Stonehenge to máme jen 3 kilometry. Právě tady je roku 2003 objeven hrob významného muže, který umírá kolem roku 2300 př. n. l. Hned dostává přezdívku Král Stonehenge. Vyloďovaly se právě v Amesbury některé z monolitů na stavbu kamenného unikátu? Ne. Řeka Avona je […]
Starověké Mohendžodaro: Nejluxusnější město světa
Davy skandují, peří létá. Kohoutí zápasy mají rituální charakter. Právě odtud, ze starověké Kukkutarmy, v překladu Kohoutího města, se rozšíří domestifikovaná drůbež do světa. Ale pozor: Zde je posvátná a nejí se!   Ve 2. tisíciletí před Kristem tu může žít až 100 000 obyvatel, což z „Kohoutova“ dělá metropoli světového významu. A živo tu […]
Vnuknutí svaté Anny: Skutečně vyléčila slepého rolníka?
V naší republice se nachází celá řada poutních míst, která měla být svědkem mnoha zázračných vyléčení. Jedno z nich najdeme rovněž v blízkosti Prahy, přibližně jeden kilometr od obce Strančice. Vnuknutí svaté Anny Roku 1820 měl prý jakýsi velice zbožný rolník, jenž byl postižen slepotou, vnuknutí od svaté Anny, aby šel do lesa Jedlovce, kde […]
Evropský unikát? Neolitické srdce Orknejí!
Starší než Stonehenge a pyramidy v Gíze, zachovalá div ne jako Vesuvem pohřbené Pompeje. Tak se často hovoří o unikátní kamenné neolitické osadě Skara Brae na západním pobřeží orknejského ostrova Mainland.   Žije se tu zhruba mezi lety 3180 př. n. l. až 2500 př. n. l. A nejde o žádné chatrče. Desítka kamenných seskupených […]
reklama
historie
Barvy nad zlato i drahé koření
Náš oděv nebýval vždy tak pestrobarevný jako dnes. Výroba barev na látky byla totiž v minulosti poměrně složitou záležitostí a vybrané odstíny barev navíc ukazovaly na společenské postavení nositele oděvu, nikoliv na jeho barevný vkus… Nejstarší záznamy o barvení látek pocházejí z mladší doby kamenné z Číny, kde lidé barvili své šaty ruměnkou. Nevíme však, […]
Versailles v číslech: Od sídla moci po muzeum dějin
Zámek jako z nejkrásnější pohádky je svědkem pohnutých dějin od doby, kdy se Francie stává významnou velmocí až po dramatický úpadek monarchie. Ve Versailles se však rozhoduje i o osudu jiných států. Impozantní sídlo ve Versailles je jednou z nejcennějších památek Francie, která je od roku 1979 zapsána na seznamu památek UNESCO. A také patří […]
Cholera: Detektivní pátrání s klikou
Lékař, který odhalí tajemství cholery si dá světu návod jak se s nemocí vypořádat, objevení skutečné příčiny nemoci se však nedožije. I tak ovšem dokázal změnit svět a vymýtit v civilizovaném světě jednu z nejděsivějších nemocí. Stejně jako s tuberkulózou, je to v první polovině 19. století i s cholerou. Většina lékařů zastává teorii miasma, a považuje ji […]
Tuberkulóza: Módní guru, zabiják i cestovka
„Má drahá, kořím se vaší alabastrové pleti i útlému pasu. Jste ztělesněním krásy,“ šeptá obdivně mladý muž. „Oh, děkuji,“ zašeptá dívka a vykašle do kapesníčku trochu krve. Má tak rozmanité symptomy, že až do 19. století nikdo netuší, že jde o jednu a tutéž nemoc. To mění svými objevy až francouzský lékař René Laënnec (1781–1826) […]
Nenechte si ujít další zajímavé články
Inkontinence je stále tabu
panidomu.cz
Inkontinence je stále tabu
Problém, který zná asi většina z nás. Musíme si „nutně odskočit“, ale není kam. A pro někoho pak už může být pozdě. Samovolným únikem moči čili inkontinencí trpí až půl milionů Čechů. Za lékařem se ale stydí jít, přitom se dá hendikep dobře ovlivnit cvičením i léky. Podle statistik až 65 procent postižených nikdy se
Záhadné bažiny Manchac: Obývá je krutá čarodějnice?
enigmaplus.cz
Záhadné bažiny Manchac: Obývá je krutá čarodějnice?
Na přelomu 19. a 20. století má v oblasti bažiny Manchac v americkém státě Louisiana žít tajemná žena jménem Julie Brown. Je to prý čarodějnice, která umírá za záhadných okolností v roce 1915. Od té d
Se sestrou jsme byly jako oheň a voda
skutecnepribehy.cz
Se sestrou jsme byly jako oheň a voda
Mladší sestra byla krásná a zábavná, na rozdíl ode mě. Měla desítky nápadníků, zatímco o mě nikdo nestál a zdálo se, že se nevdám. Vše nasvědčovalo tomu, že zůstanu na ocet. Pomalu jsem se smiřovala s nepopulárním údělem staré panny, která bydlí s rodiči ve velkém bytě, s otcem hraje po večerech karty a s matkou kouká na seriály. Byla jsem nenápadná šedivá
Moderní rezidence u rovníku
rezidenceonline.cz
Moderní rezidence u rovníku
Rezidence vznikla v rovníkovém Ekvádoru. Betonová stavba rozvržená do tvaru písmene T působí přes svou masivní konstrukci příjemně svěžím, elegantním a odlehčeným dojmem. Tři podlaží, tři obytná kř
S.A.R. Rescue-Timer Edition 1994: Výroční skvost od Mühle Glashütte
iluxus.cz
S.A.R. Rescue-Timer Edition 1994: Výroční skvost od Mühle Glashütte
Rodinná manufaktura Mühle Glashütte v roce 2024 slaví třicáté výročí výroby náramkových hodinek speciální edicí S.A.R. Rescue-Timer Edition 1994. Tento model, symbol robustnosti a spolehlivosti, mimoc
Kde stál kamenný stolec Přemyslovců?
historyplus.cz
Kde stál kamenný stolec Přemyslovců?
Vzduchem létají mince. Lidé se po nich nadšeně vrhají. „Podívej, mám už plnou hrst,“ chlubí se jeden druhému. Jde o to na chvíli odvést pozornost davu, aby neušlapal přemyslovského knížete Břetislava I., mířícího k posvátnému kameni.   „Pojal Břetislava, synovce, a vedl jej na stolec knížecí,“ píše kronikář Kosmas (asi 1045‒1125) o nastolení Břetislava I. (1002/1005‒1055)
Kuřecí paličky v ohnivé marinádě
tisicereceptu.cz
Kuřecí paličky v ohnivé marinádě
Správně dochucená marináda dokáže obyčejné jídlo vyšvihnout do nebeských výšin. Přesvědčte se sami. Suroviny 8–10 kuřecích paliček sůl, pepř 1 lžíce hořčice 1 lžíce kečupu 1 lžička pálivé ml
Babské rady na bolest v krku
nejsemsama.cz
Babské rady na bolest v krku
Bolesti v krku jsou jedním z příznaků nachlazení, začínající chřipky či bakteriální nebo virové infekce. Pokud jsou teprve v počátku, můžete se těchto potíží zbavit i přírodní cestou. Bolest v krku je velmi nepříjemná. Hrdlo může být zarudlé, oteklé, může v něm být pocit škrábání a pálení doprovázeného chrapotem či potížemi při polykání. Jak si ulevit od bolestí a ztlumit zánět v hrdle?
Utajili Jeřábek a Třešňáková rozvod a dál hrají divadlo pro okolí?
nasehvezdy.cz
Utajili Jeřábek a Třešňáková rozvod a dál hrají divadlo pro okolí?
Už nějaký čas se proslýchá, že manželství herce Tomáše Jeřábka (49) z Jedné rodiny a herečky Halky Třešňákové (52) je v troskách. Teď se k nám však donesly zvěsti, že už by měli mít dokonce po rozvo
Zradil prokletý diamant Habsburky?
epochalnisvet.cz
Zradil prokletý diamant Habsburky?
O luxusní šperky z aukční síně Christie´s je jako každoročně obrovský zájem. Tentokrát však doslova enormní. V katalogu se totiž vyjímá skutečný skvost – pod položkou číslo 710 je v něm zapsán „bezejmenný žlutý diamant o váze 81,56 karátu, zasazený mezi 15 malými brilianty“. Jeho vyvolávací cena činí 350 000 švýcarských franků.   Původ tohoto slavného diamantu
Zámek Bečov nad Teplou a Relikviář svatého Maura: Dlouhá cesta k původní kráse
epochanacestach.cz
Zámek Bečov nad Teplou a Relikviář svatého Maura: Dlouhá cesta k původní kráse
Hned po korunovačních klenotech je relikviář svatého Maura považován za nejcennější movitou památku v České republice. A to se přitom zdálo, že tenhle románský skvost už je pro další generace nenávratně ztracen. Všechno začalo na počátku 13. století ve Francii. Biskup Gérard de Rumigny, působící v severofrancouzském městě Cambrai, byl neúnavný v hledání svatých relikvií. Nashromáždil jich hned
Mezihvězdný poutník není ztracen: Komunikace s Voyagerem 1 obnovena
21stoleti.cz
Mezihvězdný poutník není ztracen: Komunikace s Voyagerem 1 obnovena
Ve své době patřily k technologické špičce, máloco ale stárne rychleji než technologie. Sonda Voyager 1, která dala nahlédnout za oponu Jupiteru a Saturnu, dojala svět „Bleděmodrou tečkou“ a stala se