Skip to content

5 největších mýtů o tloustnutí: Rozhodně jim nevěřte!

Proč se nám pořád nedaří zhubnout? Co se přitom děje v lidském těle? Jaké děláme nejčastější chyby? Po čem se nejvíce tloustne? Existují zázračné a bezpracné diety? Odhalte největší mýty o jídle a tloustnutí, které mezi lidmi kolují.

1. mýtus: Po 17. hodině bychom už neměli nic jíst Skutečnost: Jíst můžeme klidně i večer, ale s mírou. Tělo už nepotřebuje tolik energie, její přebytek ukládá do tuků. Večeře by proto měla být lehká. Doporučuje se jíst nejpozději 3 hodiny před spaním. Úplné vynechání večeře způsobuje zpomalení metabolismu a únavu.
1. mýtus: Po 17. hodině bychom už neměli nic jíst – Jíst můžeme klidně i večer, ale s mírou. Tělo už nepotřebuje tolik energie, její přebytek ukládá do tuků. Večeře by proto měla být lehká. Doporučuje se jíst nejpozději 3 hodiny před spaním. Úplné vynechání večeře způsobuje zpomalení metabolismu a únavu.
2. mýtus: Pijme kávu, zhubneme Skutečnost: Lidé si tohle myslí, protože káva mírně odvodňuje. Nutnou podmínkou zhubnutí ale je, aby byl organismus plně zavodněný. Nedostatek vody narušuje schopnost těla zpracovávat tuky. Mnozí lidé, kteří drží krátkodobé diety, si myslí, že za pár dní zhubli 3–5 kilo. Ve skutečnosti jenom ztratili vodu a nezbavili se žádného tuku. Dehydratace nevyhnutelně povede k okamžitému přibrání na váze, jakmile se vrátíte k normálnímu jídlu a pití.
2. mýtus: Pijme kávu, zhubneme – Lidé si tohle myslí, protože káva mírně odvodňuje. Nutnou podmínkou zhubnutí ale je, aby byl organismus plně zavodněný. Nedostatek vody narušuje schopnost těla zpracovávat tuky. Mnozí lidé, kteří drží krátkodobé diety, si myslí, že za pár dní zhubli 3–5 kilo. Ve skutečnosti jenom ztratili vodu a nezbavili se žádného tuku. Dehydratace nevyhnutelně povede k okamžitému přibrání na váze, jakmile se vrátíte k normálnímu jídlu a pití.
3. mýtus: Po light potravinách zhubneme Skutečnost: Light potraviny mají sice snížený energetický obsah, ale i tak kalorie obsahují. Proto se musí započítávat do celkového denního energetického příjmu. Sice mají často méně tuku nebo cukru, ale některé jejich složky energetický příjem naopak zvyšují (např. zahušťovadla).
3. mýtus: Po light potravinách zhubneme – Light potraviny mají sice snížený energetický obsah, ale i tak kalorie obsahují. Proto se musí započítávat do celkového denního energetického příjmu. Sice mají často méně tuku nebo cukru, ale některé jejich složky energetický příjem naopak zvyšují (např. zahušťovadla).
4. mýtus: Držení hladovky pomáhá zhubnout Skutečnost: Vyhladovělé tělo je naopak vděčné za každou porci jídla. Začne si okamžitě vytvářet zásoby na horší časy a maximum živin ukládat do tuků. Proto bychom měli radši jíst menší porce, ale o to častěji. Doporučuje se 5, u sportujících osob i 6 menších jídel denně, v pravidelných intervalech po 3 až 4 hodinách.
4. mýtus: Držení hladovky pomáhá zhubnout – Vyhladovělé tělo je naopak vděčné za každou porci jídla. Začne si okamžitě vytvářet zásoby na horší časy a maximum živin ukládat do tuků. Proto bychom měli radši jíst menší porce, ale o to častěji. Doporučuje se 5, u sportujících osob i 6 menších jídel denně, v pravidelných intervalech po 3 až 4 hodinách.
5. mýtus: Snídani můžeme klidně vynechat Skutečnost: Tělo naopak po ránu energii potřebuje, aby mohlo normálně fungovat a nastartovat metabolismus. Organismus ochuzený o snídani předpokládá, že bude muset na další přísun energie dlouho čekat, a proto využívá každé možnosti, kdy mu dáme najíst, aby přijatou energii uložil na horší časy do tukových zásob. Vypuštění snídaně proto vede spíše k nadváze a obezitě.
5. mýtus: Snídani můžeme klidně vynechat – Tělo naopak po ránu energii potřebuje, aby mohlo normálně fungovat a nastartovat metabolismus. Organismus ochuzený o snídani předpokládá, že bude muset na další přísun energie dlouho čekat, a proto využívá každé možnosti, kdy mu dáme najíst, aby přijatou energii uložil na horší časy do tukových zásob. Vypuštění snídaně proto vede spíše k nadváze a obezitě.

 

Foto: shutterstock.com
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Společnost Zobrazit více …