Skip to content

4 ohlédnutí za Velkou Moravou: Potrpěli si naši předkové na čisté uši?

Unavený bojovník se vrátil zpátky ze své výpravy. Těší se domů. Vejde dolů do prostorné zemnice. „Konečně teplo,“ vydechne utěšeně, když se přivítá s rodinou. Má čtyři děti a všem jim musí stačit místnost veliká 4 krát 4 metry. Ještě, že je prostor zahloubený asi metr do země, alespoň tu ani během krutých zim tolik nemrznou.

1. Bydlení: Podzemní dům uchová teplo

Slovanské obydlí je sice velice jednoduché, ale dokáže svým obyvatelům zajistit nečekaně příjemné teplo.
Slovanské obydlí je sice velice jednoduché, ale dokáže svým obyvatelům zajistit nečekaně příjemné teplo.

Dřevěné trámky tvoří bytelnou konstrukci, stěny jsou vyplétané proutím a omazané hlínou. Teplo díky tomu uniká jenom minimálně. I střecha ze slaměných došků dobře izoluje. Ve štítu nechybí větrací otvor, podlaha sestává jenom z udusané hlíny. Vnitřní zařízení je jednoduché, nechybí ohniště v rohu proti vstupu a místo na spaní vystlané rohoží, senem a slámou. Nábytek tvoří jednoduché dřevěné lavice, případně dlabané truhlice. „Zemnice patrně obývali zemědělci, chovatelé dobytka nebo jiní lidé zajišťující chod centra aglomerace,“ popisuje v roce 2010 archeolog Lumír Poláček objevy zemnic nalezených ve Valech u Mikulčic na Moravě. Objevují se ale i nadzemní stavby. Nákladnější stavby z kamene a malty si ovšem mohou dovolit jenom velmoži.

2. Hygiena: V péči o zevnějšek si s Franky nezadají

Zdobená tyčinka překvapivě slouží velkomoravské šlechtě k odstraňování ušního mazu.
Zdobená tyčinka překvapivě slouží velkomoravské šlechtě k odstraňování ušního mazu.

„Máš špinavé uši,“ zpraží velmož svého mladého syna. Ten bere do ruky kostěnou ušní lžičku zavěšenou na řemínku a opatrně ji vsouvá do ucha. Jemně s ní vyškrabuje nahromaděný ušní maz. Potom ji otírá. Podobný úkon je v 9. století celkem běžnou záležitostí hygieny. Minimálně šlechta věnuje péči o svůj zevnějšek dost času a rozhodně si v ní nezadá třeba s Franky, žijícími na západ od nás. Drobná lžička určená k ušní hygieně má v držátku vyvrtaný otvor, který slouží k jejímu zavěšení na řemínek nebo kroužek. Spolu s ní tam visí i další hygienické náčiní. Nález ze 70. let 20. století ve Starém Městě u Uherského Hradiště svědčí o tom, že Velkomoravané špinaví nechodili.

3. Kuchyně: Opečený hrách jako výživná lahůdka

Velkomoravané si dokážou připravit velice chutné a vydatné jídlo.
Velkomoravané si dokážou připravit velice chutné a vydatné jídlo.

Celá rodina se shromáždí u ohně kolem velké mísy naplněné jídlem a položené na nízké desce. Znají jenom lžíci, kterou hltají pokrm a nůž, kterým odřezávají kusy masa, když si ho pečou na rožni. Pro přípravu jídla nad ohněm se hodí kovové nebo hliněné nádoby. Starší žena teď bere do ruky kožený měch vyrobený z očištěné kůže zabitého zvířete a plní ho vodou. Nad ohněm se uvaří za chvilku. Jako varná nádoba klidně poslouží i vyčištěný žaludek zvířete. Kolem ohniště je spousta plochých kamenů. Dají se snadno rozpálit. Ženy míchají nahrubo nadrcené obilí s trochou vody a hnětou malé placičky, které kladou na rozžhavené kamení. Chléb se rychle opéká. Připraví i koláč, který potírají medem. Skvěle zasytí i jahelná kaše, ovšem dnes se připravuje pražmo. Na velkém hliněném pekáči se rozhoří ohníček. Jakmile se dřevo spálí, kuchařky vymetou popel a na žhavou desku sypou hrách. Opečený chutná dobře.

4. Náboženství: Pasovští nechtějí přijít o daně

Prvním pokřtěným českým knížetem se stává Bořivoj. Svátost křtu přijme na Svatoplukově dvoře.
Prvním pokřtěným českým knížetem se stává Bořivoj. Svátost křtu přijme na Svatoplukově dvoře.

Když na pozvání knížete Rastislava (820–po roce 870) přicházejí v roce 863 na území Velké Moravy soluňští bratři Cyril (826/827–869) a Metoděj (813/815–885), šíří mezi lidmi umění psát a číst. Ovšem po Metodějově smrti je všechno jinak. Kníže Svatopluk (†894) má v rukou státní moc a na místo biskupa se dostává nitranský biskup Wiching (†900/812). Pochází z Švábska a zdá se, že vůbec nemá zájem udržovat památku mrtvého Metoděje a pokračovat v jeho práci. Žáci zemřelého biskupa jsou pronásledováni a Morava se opět podřizuje pasovskému biskupství. To samozřejmě má obrovský zájem udržet ji pod svým mocenským vlivem, kromě jiného mu plynou i příjmy z moravských daní. Křesťanství ruku v ruce se vzděláním ale začíná pomalu rozšiřovat, na Svatoplukově dvoře je v roce 885 pokřtěn český kníže Bořivoj (852/855–888/890).

Foto:stedmundsburychronicle.co.uk, instagramonlineprofile.com, pinterest.com, wikimedia.org, slideplayer.cz
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Společnost Zobrazit více …